In het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt bepaald dat er commissies opgericht worden die samengesteld zijn uit raadsleden.
De commissies hebben als taak het voorbereiden van besprekingen in de gemeenteraadszittingen, het verlenen van advies en het formuleren van voorstellen over de wijze waarop vorm wordt gegeven aan inspraak van de bevolking telkens als dat voor de beleidsvoering wenselijk wordt geacht. De commissies kunnen steeds deskundigen en belanghebbenden horen.
De commissies kunnen gekoppeld worden aan de individuele bevoegdheden van de burgemeester en de schepenen.
Zodoende worden de volgende commissies opgericht:
De wijze van samenstelling van de commissies is bepaald in het huishoudelijk reglement. Iedere fractie krijgt 1 afgevaardigde per gemeenteraadscommissie, de meerderheidspartijen hebben elk twee afgevaardigden.
De afgevaardigden werden voorgedragen met een voordrachtakte van elke partij.
Volgende kandidaten werden voorgedragen:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
De gemeenteraad beslist de oprichting en samenstelling van de commissies als volgt goed te keuren: