De OCMW-raad stelt bij aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast. Verder is ook een aanpassing nodig o.a. omwille van technologische vernieuwing en veranderende regelgeving.
De OCMW-raad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over (zijn dezelfde als de in artikel 38 van het decreet lokaal bestuur bepaalde voorwaarden voor de gemeenteraad):
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
Aanvullend moeten volgens artikel 76 van het Decreet lokaal bestuur in het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad ook specifieke bepalingen opgenomen worden als het OCMW lid is van een of meer OCMW-verenigingen.
Aangezien het OCMW geen fracties of commissies heeft, telt °7 van artikel 38 niet.
De OCMW-raad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Als basis is het modelreglement van de VVSG genomen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 38, 74 en 76.
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, na wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
De OCMW-raad keurt het toegevoegde huishoudelijk reglement 2025-2030 goed.