Terug
Gepubliceerd op 17/09/2024

2024_GR_00101 - Vlaams Handhavingsplatform - Protocol elektronische mededeling persoonsgegevens - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 16/09/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Steven Peremans, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Marleen Elen, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00101 - Vlaams Handhavingsplatform - Protocol elektronische mededeling persoonsgegevens - Goedkeuring

Aanwezig

Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Steven Peremans, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Anne-Marie Matthys, Steven Peremans, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00101 - Vlaams Handhavingsplatform - Protocol elektronische mededeling persoonsgegevens - Goedkeuring 2024_GR_00101 - Vlaams Handhavingsplatform - Protocol elektronische mededeling persoonsgegevens - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft als missie om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid.

In dat kader wordt er een nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van kracht.

Met het oog op de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen ervan tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier, voorziet dit KVH in de oprichting van een Vlaams Handhavingsplatform (VHP).

Doel van het platform:

Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp van het besluit van de Vlaamse regering voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.

Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers, bijvoorbeeld, zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket. Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.

Voor handhaving van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en het Decreet Algemene Bepalingen Milieu (DABM) wordt het gebruik van het VHP verplicht.

Voor het gebruik van dit platform moeten nog maatregelen genomen worden:

  • Protocol tussen gemeenten/steden en Vlaanderen en een bijkomende annex aan dit protocol moet ondertekend worden voor de werking van IGEAN dienstverlening via verwerkersovereenkomsten omdat zij aangesteld zijn als intergemeentelijke handhavers voor zowel milieu als stedenbouw.
  • Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Wijnegem in het kader van de toegang tot het Vlaams handhavingsplatform moet ondertekend worden.
  • Addendum bij het Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Wijnegem in het kader van de toegang tot het VHP (dit omdat de handhaving in Wijnegem gebeurt door IGEAN dienstverlening) moet ondertekend worden.
  • Naast onboardingssessies (infosessie en trainingssessie) voor de verbalisanten, dient de gemeente nog een onboardingsproces te doorlopen bij de Magda Documentendienst.

Argumentatie

De gemeente kreeg bericht van het Kabinet van de Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme waarin vermeld staat dat de aansluiting tot het VHP gefaseerd zal gebeuren en enkele verplichtingen met zich meebrengt.

Om toegang te krijgen tot het platform moet de gemeente het 'Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform' aanvullen, goedkeuren en digitaal ondertekenen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid (DABM) van 5 april 2009, na wijzigingen, in het bijzonder titel XVI 'Toezicht, Handhaving en Veiligheidsmaatregelen'.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, na wijzigingen, in het bijzonder titel VI 'Handhaving'.

Het decreet betreffende het onroerend erfgoed van 12 juli 2013, na wijzigingen, in het bijzonder hoofstuk 11 'Handhaving'.

Het kaderdecreet over de handhaving van Vlaamse regelgeving van 14 juli 2023.

Het algemeen implementatiedecreet, principieel goedgekeurd door de Vlaamse regering op 26 mei 2023, waardoor bepaalde elementen van het kaderdecreet reeds in werking zullen treden.

Het gemeenteraadsbesluit van 26 april 2011 waarbij de uitbreiding van de beheersoverdracht van de gemeente aan IGEAN milieu & veiligheid tot aansluiting bij de intergemeentelijke samenwerking voor milieuhandhaving werd goedgekeurd.

Het gemeenteraadsbesluit van 21 september 2020 waarbij de samenwerking met IGEAN dienstverlening voor de Handhaving Ruimtelijke Ordening werd goedgekeurd.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 april 2020 waarbij de samenwerking met IGEAN dienstverlening voor de Handhaving Ruimtelijke Ordening principieel werd goedgekeurd.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het 'Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Wijnegem in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform' goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het addendum bij het 'Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Wijnegem in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform', zoals overgemaakt door het Agentschap Justitie en Handhaving, goed.