Terug
Gepubliceerd op 24/01/2024

2024_GR_00010 - Personeel - Financieel directeur - Vacantverklaring - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 22/01/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid - Plaatsvervangend voorzitter; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Lieve Kelders, Voorzitter; Marc De Coninck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00010 - Personeel - Financieel directeur - Vacantverklaring - Goedkeuring

Aanwezig

Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 18
An Stuyck, Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00010 - Personeel - Financieel directeur - Vacantverklaring - Goedkeuring 2024_GR_00010 - Personeel - Financieel directeur - Vacantverklaring - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De huidige financieel directeur gaat op 1 juni 2024 officieel met pensioen.

De functie van financieel directeur in statutair voltijds verband moet vacant verklaard worden en zal via een examenprocedure bij aanwerving worden ingevuld.

Gezien het een decretale graad betreft en gelet op artikel 16 en 32 van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, wordt deze selectieprocedure uitbesteed aan Poolstok, die hiervoor een beroep doet op Probis. 

Argumentatie

Volgens artikel 6 van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel (RPR) kan de vacante betrekking ingevuld worden op verschillende manieren. De gemeenteraad bepaalt bij de vacantverklaring van de betrekking volgens welke procedure of procedures ze vervuld wordt en verklaart de functie open.

Volgens artikels 7 tot en met 11 van de RPR worden de algemene toelatings- en aanwervingsvoorwaarden bepaald.

Volgens artikel 12 van de RPR worden de vereisten voor de externe bekendmaking van de vacature en de wijze van indiening van de kandidaturen bepaald.

Volgens artikels 17 en 18 van de RPR bestaat de selectiecommissie uitsluitend uit deskundigen (onder deskundig wordt verstaan dat de leden van de selectiecommissie over de specifieke deskundigheden moeten beschikken om de kandidaten te beoordelen op de voor de functie vastgestelde selectiecriteria), alsook uit ten minste drie leden en ten minste een derde van de leden zijn deskundigen die extern zijn aan het eigen bestuur. 

Volgens artikel 20 van de RPR toetsen de selectieprocedures de bekwaamheid of geschiktheid van de kandidaten en resulteren deze in een opsomming van de geslaagde of geschikt bevonden kandidaten. De meest geschikte kandidaat wordt gekozen op basis van een volledige vergelijking van de titels en verdiensten van alle kandidaten en een uitdrukkelijke motivering in overeenstemming met de bepalingen van de Wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen van 29 juli 1991. 

Indien er psychotechnische proeven georganiseerd worden zullen minimum de eerste twee kandidaten in rang hiervoor worden uitgenodigd. Indien dit examengedeelte voor beide kandidaten resulteert in een ‘niet geschikt voor de functie’ worden de twee volgende kandidaten in rang opgeroepen voor dit examengedeelte en dit tot een kandidaat ‘geschikt voor de functie’ wordt bevonden of als de lijst is uitgeput.

Volgens artikel 30 van de RPR stelt de gemeenteraad de functiebeschrijving van financieel directeur vast.

Volgens artikels 21 tot en met 23 en 32 tot en met 33 van de RPR wordt de selectie van financieel directeur uitgevoerd op basis van de selectiecriteria en met behulp van verschillende selectietechnieken. De selectiecriteria en selectietechnieken zijn afgestemd op de functiebeschrijving.

Juridische grond

De bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

De beslissing van de gemeenteraad van 15 oktober 2018 waarbij de formatie voor het lokaal bestuur Wijnegem werd goedgekeurd en de latere wijzigingen.

Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 dat het begrip dagelijks bestuur en dagelijks personeelsbeheer vaststelt.

De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2018 en aangepast bij latere besluiten, inzonderheid de artikels 6 tot en met 33 in verband met de aanwervingsprocedure, selectieprocedure en het verloop van de selectie.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De voltijdse statutaire functie van financieel directeur bij het lokaal bestuur Wijnegem wordt vacant verklaard.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de functiebeschrijving van financieel directeur goed. De daarin vervatte kernresultaatsgebieden en competenties zullen als basis dienen voor de beoordeling van de kandidaten in de aanwervingsprocedure.

Artikel 3

Het samenwerkingsvoorstel van Poolstok/Probis van de selectieprocedure voor de aanwerving van een statutaire functie van financieel directeur wordt goedgekeurd. 

De selectie wordt volledig uitbesteed aan Poolstok, dat daarvoor het extern selectiebureau Probis aanstelt dat de selectie uitvoert in overeenstemming met de rechtspositieregeling en met de opdracht zoals omschreven in onderhavig besluit en in het samenwerkingsvoorstel.

De publicaties van de advertentie verlopen tevens via Poolstok. 

Artikel 4

De vacature wordt bekendgemaakt via onze website, de elektronische informatieborden van het gemeentehuis en ’t Gasthuis en de VDAB.

Het personeel van het lokaal bestuur wordt op de hoogte gebracht van de vacature.

De vacature wordt eveneens door Poolstok extern bekend gemaakt via volgende kanalen, met name Werken bij de overheid premium, VVSG, LinkedIn jobposting premium, FDmagazine en publicatie geschreven pers.

Artikel 5

De voorwaarden tot deelname aan de selectieprocedure zijn de volgende :

Algemene toelatingsvoorwaarden

  • Een passend gedrag vertonen in overeenstemming met de eisen van de functie. Het gedrag wordt getoetst aan de hand van een uittreksel strafregister – als hierop een ongunstige vermelding voorkomt mag een schriftelijke toelichting voorgelegd worden.
  • Burgerlijke en politieke rechten genieten.
  • Medisch geschikt zijn voor het uitoefenen van de functie overeenkomstig de bepaling van de wet van 4 augustus 1996 (en latere wijzigingen) met betrekking tot welzijn van de werknemers op het werk. De medische geschiktheid wordt vastgesteld overeenkomstig het KB van 28 mei 2003 inzake gezondheidstoezicht op de werknemers.
  • Onderdaan zijn van de lidstaten van de Europese Economische Ruimte (EER) en/of Zwitserland. 
  • De kandidaten moeten tot een wettig verblijf in België zijn toegelaten en een algemene toegang hebben tot de arbeidsmarkt. 

Algemene aanwervingsvoorwaarden

  • Houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A (masterdiploma of een universitair diploma of een diploma hoger onderwijs van 2 cycli dat werd gelijkgesteld). De lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau wordt door de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, vastgesteld. Alleen de erkende diploma’s of getuigschriften op die lijst komen bij aanwerving in aanmerking.
  • Voldoen aan de vereiste over de taalkennis opgelegd door de wetten op het gebruik der talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.
  • Minimaal vier jaar relevante beroepservaring hebben.
  • Slagen voor de selectieprocedure.

Artikel 6

De selectieprocedure, conform de rechtspositieregeling, en de timing ervan wordt bepaald in het samenwerkingsvoorstel van Poolstok/Probis en is als volgt:

 1. Verkennend gesprek (30 punten)

Verkennend gesprek, waarbij wordt ingegaan op de motivatie, de inpasbaarheid in de context en inzicht in de functie, kennis en inzicht in de werking van een lokaal bestuur en twee competenties. De behaalde punten van het verkennend gesprek tellen mee voor 30% van de gehele selectieprocedure.

De gesprekken staan gepland op dinsdag 5 maart in het gemeentehuis van Wijnegem met vrijdagvoormiddag 8 maart als reserved.

2. Mondelinge proef (70 punten) met:

    a) Managementcase met presentatie (40 punten) 

Ter voorbereiding van de mondelinge proef werken de kandidaten een casus uit die onder meer het financieel economisch inzicht en de managementcapaciteiten test. De kandidaten bereiden deze casus thuis voor, sturen de voorbereiding vooraf naar Probis (die op haar beurt de terugkoppeling naar de selectiecommissie doet) en presenteren de casus aan de selectiecommissie bij de start van de mondelinge proef. De selectiecommissie stelt bijkomende vragen omtrent de casus.

        b) Competentiegericht interview (30 punten)

Na de casus gaat de selectiecommissie aansluitend in op een aantal gedragscompetenties zoals bepaald in de competentiematrix via een competentiegericht interview.

De voorbereiding van de case gebeurt thuis van 8 tot en met 17 maart. De presentatie ervan zal plaatsvinden in het gemeentehuis van Wijnegem waar ook het competentiegericht interview zal plaatsvinden op 22 maart.

Voorafgaand aan de mondelinge proef stelt de adviseur van Probis een interviewleidraad op omtrent de bevraging van de competenties, zodat het gesprek op gestructureerde wijze verloopt.

Om geslaagd te zijn moeten de kandidaten op elke selectietechniek minstens 50% van de punten behalen en op het geheel van de selectieprocedure dient men 60% van de punten te behalen.

Voor het assessment center worden (minstens) de eerste twee kandidaten in rang uitgenodigd. Indien het assessment voor beide kandidaten resulteert in een ‘niet geschikt voor de functie’ worden de twee volgende kandidaten in rang opgeroepen voor dit examengedeelte en dit tot een kandidaat ‘geschikt voor de functie’ wordt bevonden of als de lijst is uitgeput.

3. Assessment center (geschikt/niet geschikt)

Tijdens het assessment center worden de competenties getoetst die gelinkt zijn aan de functiebeschrijving. De kandidaat wordt beoordeeld door Probis als extern selectiebureau die daarvoor een geïntegreerde set van technieken gebruikt. Dit gedeelte resulteert in een beschrijvend rapport met een advies ‘”geschikt” of “niet geschikt”. Het assessment is eliminerend: kandidaten dienen een advies “geschikt” te behalen.

 Het assessment center vindt plaats in de kantoren van Probis, Winkelom 83 1B1, 2440 Geel op 22 maart met 27 maart als reservedag.

Artikel 7

Volgende personen worden aangeduid als lid van de selectiecommissie:

•             Marlies Keppens, teamlead/psycholoog Probis, voorzitter selectiecommissie;

•             Leen Nagels, Algemeen directeur Wijnegem, jurylid;

•             Stefan Tack, Financieel directeur Overijse, jurylid;

•             Bart Luyckx, Financieel directeur Lier, jurylid;

•             Shana Moons, senior adviseur/psycholoog Probis, secretaris selectiecommissie.

Artikel 8

Het eind proces-verbaal zal worden vastgesteld door de gemeenteraad. 

Artikel 9

De laureaat van de selectieprocedure wordt aangesteld door de gemeenteraad. De overige, geslaagde kandidaten worden opgenomen in een wervingsreserve van 2 jaar, verlengbaar met 1 jaar.

Artikel 10

De kandidaturen dienen ten laatste op 16 februari 2024 bij Probis te zijn ingediend. De datum van verzending van de kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend.