Samen met de lokale besturen van Wommelgem, Schilde, Hove, Schelle en Nijlen maakt Wijnegem deel uit van de Regionale Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg (RDGAT) van KINA p.v.
Naar aanloop van het tienjarig bestaan van de RDGAT KINA evalueerde KINA het huidige samenwerkingsmodel intern en acht het - omwille van het groeiend contingent RDGAT personeelsleden in dienst van de vereniging - niet langer haalbaar om binnen het huidige werkingskader, met de voorziene omkadering door de personeels- en stafdiensten van KINA, alle personeelszaken en coördinatietaken voor de RDGAT KINA te blijven bolwerken.
In een individuele gespreksronde die KINA voerde met alle deelnemende OCMW’s in de maand januari 2023 polste KINA naar het draagvlak voor een overname van het KINA-personeel door de lokale besturen waar deze werknemers actief zijn.
Op een beleidsoverleg met alle betrokken besturen op 8 mei 2023 werd plenair teruggekoppeld over de visie rond het toekomsttraject voor de RDGAT KINA. Een aantal knelpunten kwamen naar boven waaronder rolonduidelijkheid bij aanwervings- en personeelsbeleid en de verschillen in voorwaarden of toepassing rechtspositieregeling. Daarnaast acht KINA, omwille van het groeiend contingent RDGAT-personeelsleden in dienst van de vereniging, het niet langer haalbaar om binnen het huidige werkingskader, met de voorziene omkadering door de personeels- en stafdiensten van KINA, alle personeelszaken en coördinatietaken voor de RDGAT KINA te kunnen bolwerken. De intentieverklaring die lokaal bestuur Schilde op 21 februari 2022 afsloot met het Zorgbedrijf Antwerpen rond een onderzoek naar samenwerking op gebied van o.a. thuiszorg vormde voor KINA de aanleiding om de impact van een mogelijke uittreding van een deelnemend OCMW uit de samenwerking op de dienstverlening van de andere deelnemende OCMW’s, op het RDGAT-personeel in dienst van KINA en op de gehele vereniging, te onderzoeken. Op het beleidsoverleg van 8 mei 2023 werd geconcludeerd dat het huidige samenwerkingsmodel onhoudbaar is geworden en een aanpassing van het samenwerkingsmodel zich opdringt.
Op 1 januari 2013 werd de Regionale Dienst voor Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg (RDGAT) KINA p.v. opgericht waarvan OCMW Wijnegem deel uitmaakt.
Bij de opstart van de regionale dienst stuurde het Agentschap Zorg en Gezondheid aan op het werken volgens een uitdoofscenario waar - bij definitieve vervangingen en nieuwe aanwervingen - het personeel in dienst komt van de vereniging.
Dit werd geëxpliciteerd in het ontwerp van “BVR tot wijziging van het BVR van 5 juni 2009 betreffende de procedures voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers en van bijlage bij het BVR van 24 juli 2009 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers, wat de regionale diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg, de overdracht van erkenning van diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg en de vrijwillige stopzetting van de uitbating van thuiszorgvoorzieningen betreft” dat er in de loop van 2013 kwam.
Dit ontwerpbesluit gaf aan dat de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg, die op 1 januari 2014 deel uitmaakten van een samenwerkingsverband, nog 2 jaar de tijd hadden om definitief te beslissen of ze al dan niet uit de erkende regionale dienst wilden treden. Daarna zouden ze hun eigen erkenning en urencontingent definitief kwijt zijn (met overdracht aan de regionale dienst). Het personeel van deze OCMW’s zou daarna binnen een termijn van 3 jaar (1 januari 2019) definitief overgedragen moeten worden aan de regionale dienst.
Op basis van dit ontwerpbesluit werd de samenwerkingsovereenkomst opgemaakt voor de oprichting van de RDGAT KINA p.v. Nieuwe medewerkers worden sindsdien aangeworven door KINA p.v. dat als juridisch werkgever optreedt.
Uiteindelijk werd het uitdoofscenario met betrekking tot het personeel echter nooit in het definitieve BVR (dat werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 25 april 2014) of andere regelgeving beschreven. Alle zaken met betrekking tot personeel werden in dit besluit weggelaten.
Inhoudelijk werd de RDGAT KINA p.v. vormgegeven op maat van de deelnemende OCMW’s en hun expliciete wens om de lokale werking binnen het OCMW te behouden volgens het principe ‘minimale koepel, maximale autonomie’. Dit zorgde ervoor dat nieuwe medewerkers wel in dienst kwamen van de RDGAT KINA, maar dat er nooit echt een sterke inhoudelijke regionale werking werd uitgebouwd. Projecten die KINA p.v. in die zin trachtte uit te werken, werden uiteindelijk vaak niet gerealiseerd omdat er te weinig draagvlak was bij de betrokken besturen.
KINA p.v. geeft aan dat het niet langer houdbaar is om het stijgend aantal medewerkers van RDGAT KINA p.v. als juridisch werkgever tewerk te stellen binnen het huidige (financiële) kader. Er werden daarom een aantal toekomstscenario’s voorgesteld aan de betrokken OCMW’s.
Uit de individuele bevraging van de OCMW’s blijkt dat de meerderheid nog steeds voorstander is van het principe ‘minimale koepel, maximale autonomie’ en bereid is om opnieuw juridisch werkgever te worden van de medewerkers van de RDGAT die in de eigen gemeente tewerkgesteld zijn. Dit werd bevestigd op het overleg met alle betrokken diensten op 8 mei 2023.
KINA p.v. wenst in samenwerking met het beleidsoverleg een nieuw samenwerkingsmodel uit te tekenen, met implementatie vanaf 1 januari 2024 en een mogelijke overgangstermijn tot 1 juli 2024, waarbij het concept gebaseerd is op volgende principes:
Het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en het Besluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en vereniging voor mantelzorgers en gebruikers.
De beslissing van de Raad van Beheer van KINA van 12 april 2012 tot de oprichting van een regionale dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg.
De erkenning van de Regionale Dienst voor Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg KINA p.v. (RDGAT KINA) door het Agentschap Zorg en Gezondheid op 1 januari 2013 onder het nummer GEZ/355.
De beslissing van de Raad van Bestuur van KINA van 30 augustus 2023 met betrekking tot de toekomststrategie voor de RDGAT KINA.
De beslissingen van de deelnemende lokale besturen:
De nieuwe samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot de RDGAT KINA met inwerkingsdatum van 1 januari 2024 wordt goedgekeurd.
De uitrol van de principes uit de samenwerkingsovereenkomst, zoals de overdracht van het verzorgend RDGAT-personeel naar de deelnemende OCMW's vanaf 1 januari 2024, wordt goedgekeurd.
De overdrachtsovereenkomst wordt goedgekeurd.
Na de overname van twee lokale dienstencentra in Schoten, overweegt Woonzorggroep (WZG) Voorkempen ook in Wijnegem een lokaal dienstencentrum te openen.
Om een lokaal dienstencentrum te bouwen, uit te breiden, te verbouwen of in gebruik te nemen, moet men een voorafgaande vergunning aanvragen bij het Departement Zorg.
Lokale dienstencentra kunnen alleen erkend worden als er voldoende ruimte is in de programmatie. Op gemeentelijk niveau voorziet de programmatie één lokaal dienstencentrum per begonnen schijf van 15.000 inwoners.
Bij de aanvraag van een voorafgaande vergunning voor een lokaal dienstencentrum moet een gemotiveerd advies van het college van burgemeester en schepenen gevoegd worden. Dit moet volgende elementen bevatten:
WZG Voorkempen diende haar aanvraag, samen met het gemotiveerd advies, in op 31 augustus 2023.
Op 5 december 2023 verleende de secretaris-generaal van het Departement Zorg de voorafgaande vergunning voor een lokaal dienstencentrum in Wijnegem aan WZG Voorkempen.
Een lokaal dienstencentrum in het centrum van Wijnegem zou een meerwaarde zijn voor de Wijnegemse inwoners.
Een voorafgaande vergunning is vijf jaar geldig en kan één keer verlengd worden met maximaal drie jaar. Indien het dienstencentrum niet gerealiseerd is binnen de vijf jaar of de verlenging, dan vervalt de voorafgaande vergunning. Als de voorafgaande vergunning vervalt, kan er twee jaar lang geen nieuwe voorafgaande vergunning aangevraagd worden voor dezelfde inplantingsplaats. Ook een andere initiatiefnemer kan twee jaar lang geen voorafgaande vergunning voor een lokaal dienstencentrum aanvragen.
Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van de regels voor het verlenen van de voorafgaande vergunning voor sommige woonzorgvoorzieningen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.
Het ministerieel besluit van 30 april 1999 betreffende de vaststelling van de evaluatiecriteria met betrekking tot de programmatie van de lokale dienstencentra.
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag en de aflevering van een voorafgaande vergunning voor een lokaal dienstencentrum op het Wijnegems grondgebied voor Woonzorggroep Voorkempen.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt. De periode van het meerjarenplan blijft altijd de periode, vermeld in artikel 254, tweede lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, maar de financiële nota beschrijft altijd de financiële consequenties voor ten minste drie toekomstige boekjaren, in casu 2024, 2025 en 2026. Een aanpassing van het meerjarenplan omvat minstens een aangepaste financiële nota, een toelichting en de eventuele wijzigingen van de strategische nota.
De jaarlijkse actualisatie van het meerjarenplan is een verplichting opgelegd door het decreet lokaal bestuur.
Voor de besluitvorming is het zoals de vorige jaren noodzakelijk dat de OCMW-raad eerst zijn deel van het meerjarenplan vaststelt, vervolgens stelt de gemeenteraad zijn deel van het meerjarenplan vast en ten slotte keurt de gemeenteraad het deel goed dat de OCMW-raad heeft vastgesteld. Om te vervolledigen, laten we de gemeenteraad ook het geïntegreerd meerjarenplan vaststellen. Voor startjaar 2020 kwam het meerjarenplan tot stand op basis van onder meer een interne en externe omgevingsanalyse, sterkte en zwakteonderzoeken, Wijnegem Spreekt, de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, het bestuursakkoord en de inbreng van het personeel en het management. Voor deze actualisatie ligt de focus op de verdere uitvoering van het initiële plan. Aan de strategische nota worden geen wijzigingen aangebracht, de strategische beleidsdoelstellingen zijn nog steeds:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC).
Het ministerieel besluit van 26 juni 2017 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC).
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC.
De OCMW-raad stelt zijn deel van het meerjarenplan voor 2023 en 2024 als volgt vast:
De OCMW-raad stelde in zitting van 22 oktober 2018 het organogram van lokaal bestuur Wijnegem vast.
In de personeelsformatie werd voor de dienst gezinszorg het volgende voorzien:
Het vast bureau ging op 12 oktober 2023 principieel akkoord met de overdracht van het personeel van de RDGAT KINA naar het OCMW. Naar aanleiding daarvan is het voorstel om dit als volgt op te nemen in het organogram:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 met de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en met enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het OCMW-raadsbesluit van 22 oktober 2018 en latere wijzigingen, waarbij het organogram en de formatie werden vastgesteld.
De OCMW-raad beslist het organogram van lokaal bestuur Wijnegem te wijzigen en opnieuw vast te stellen.
De OCMW-raad stelde in zitting van 22 oktober 2018 het organogram en de formatie van lokaal bestuur Wijnegem vast.
In de personeelsformatie werd voor de dienst gezinszorg het volgende voorzien:
Het vast bureau ging op 12 oktober 2023 principieel akkoord met de overdracht van het personeel van RDGAT KINA naar het OCMW. Naar aanleiding daarvan is het voorstel om dit als volgt op te nemen in de personeelsformatie:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 met de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en met enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het OCMW-raadsbesluit van 22 oktober 2018 en latere wijzigingen, waarbij het organogram en de formatie werden vastgesteld.
De OCMW-raad beslist om de personeelsformatie van lokaal bestuur Wijnegem te wijzigen en opnieuw vast te stellen.
Het lokaal bestuur is aangesloten bij de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
Deze houdt haar algemene vergadering op 21 december 2023 van 19.30 uur tot 21.00 uur. Deze zal via video-conferentie plaatsvinden.
Dit is de agenda:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het OCMW-raadsbesluit van 20 september 2021 waarbij de heer Juul Liekens, met de heer Maarten Janssens als plaatsvervanger, werd aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVSG.
De OCMW-raad keurt de agenda en de individuele agendapunten van de algemene vergadering van VVSG op 21 december 2023 goed.
De heer Juul Liekens, met de heer Maarten Janssens als plaatsvervanger, wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVSG.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, in het bijzonder met het bezorgen van deze beslissing aan VVSG.
Het verslag van de vorige zitting ligt ter inzage.
Er zijn geen opmerkingen.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 74 en 32.
De OCMW-raad keurt het verslag van de zitting van 20 november 2023 goed.
De raadsleden krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen.
Niet van toepassing.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 74 en 31.
Het huishoudelijk reglement van de OCMW-raad.