Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. Onze gemeente behoort tot de Vervoerregio Antwerpen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030 – 2050.
Het Routeplan 2030 is het multimodaal mobiliteitsplan voor de Vervoerregio Antwerpen (32 gemeenten) en geeft invulling aan het mobiliteitsbeleid dat op regionaal niveau zal worden gevoerd. Het vormt het ontwikkelingskader voor de nadere uitwerking van programma’s en projecten op regionaal en lokaal niveau. Het is gericht op het realiseren van een bereikbare en leefbare regio met een structureel hoger gebruik van de duurzame mobiliteitsmiddelen in 2030.
Het Routeplan 2030 is opgesteld in de overtuiging dat mobiliteitsproblemen aangepakt moeten worden door samen te werken tussen de verschillende bestuursniveaus, de lokale besturen onderling, de aanbieders op het vlak van de vervoersmodi, en met alle betrokken publieke en private stakeholders.
Het Routeplan 2030 geeft invulling aan de beleidsambitie van de Vlaamse regering om het aandeel van de duurzame (combi-)verplaatsingen (te voet, per fiets, met trein, tram en/of bus en passagiers in de wagen) voor de hele Vervoerregio Antwerpen te laten groeien tot minstens 50%, ofwel het aandeel van de auto terug te brengen tot onder de 50%. Dit regionaal mobiliteitsplan legt de globale mobiliteitsvisie voor alle vervoersmodi voor een langere termijn vast in de Vervoerregio en bevat de nodige maatregelen om deze 50/50 ambitie te realiseren. De 50/50 ambitie is er één voor personenvervoer, maar ook logistieke thema’s worden mee behandeld in het Routeplan daar waar het relevant is op dit regionale schaalniveau. Het Routeplan beschrijft een streefbeeld van hoe we de mobiliteit in 2030 zien en hoe de gewenste modal shift kan worden bereikt. Het geeft inzicht in de mobiliteitskeuzes die we tegen 2030 willen aanbieden in onze regio.
Om een duurzame toekomst te verzekeren, zetten we in op 10 ambities binnen mobiliteit:
De procedure om tot het regionaal mobiliteitsplan te komen kende drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de fase van het definitieve beleidsplan en actieplan. Het resultaat van de oriëntatiefase was een oriëntatienota. De uitwerking daarvan gebeurde aan de hand van de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit werd vertaald in de synthesenota. Tenslotte werd het eigenlijke ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. Dit bestaat uit het Routeplan 2030 zelf, aangevuld met 8 gebiedsgerichte nota’s over goederenvervoer, vervoer op maat, personenvervoer over water, doorstroming OV, feederlijnen OV, mobiliteitsknooppunten, parkeerstrategie en wegencategorisering. Het ontwerp regionaal mobiliteitsplan wordt begeleid door een ontwerp plan-MER, dat de milieueffecten van het mobiliteitsplan in beeld brengt.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet op de basisbereikbaarheid van 3 april 2019.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage.
De gemeenteraad geeft voorwaardelijk positief advies over het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen en het ontwerp plan-MER mits rekening wordt gehouden met volgende punten:
Wijnegem zal op termijn haar Turnhoutsebaan vernieuwen. Deze nieuwe vorm zal uitgaan van het principe van een zone waar de maximale snelheid 30 km/u bedraagt. De gemeente wenst dat hier voldoende rekening mee wordt gehouden. Niet enkel bij de doorrekening van verkeersstromen en modellen. Ook wil zij met het invoeren van de zone 30 het doorgaand verkeer in haar kern net ontmoedigen. Dit staat natuurlijk haaks op een aanzuigeffect van wagens doorheen de Turnhoutsebaan op weg of van de A102.
Het lokaal bestuur is zich ervan bewust dat het gehele vraagstuk over A102 thans uitgebreid bekeken en onderzocht wordt door De Nieuwe Rand. De Nieuwe Rand zal zij bijgevolg nauwgezet opvolgen. Op het ogenblik dat er duidelijkheid komt over de lopende onderzoeken, zal er verder standpunt ingenomen worden. Om die reden wenst het lokaal bestuur te benadrukken dat zij voor elk scenario de impact op Wijnegem wenst te laten onderzoeken in functie van de mogelijke aanleg van de A102.