Terug
Gepubliceerd op 18/04/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 20/03/2023 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00031 - Preventiedienst - Strategisch Veiligheids- en Preventieplan 2023-2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00031 - Preventiedienst - Strategisch Veiligheids- en Preventieplan 2023-2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_GR_00031 - Preventiedienst - Strategisch Veiligheids- en Preventieplan 2023-2024 - Goedkeuring

2023_GR_00031 - Preventiedienst - Strategisch Veiligheids- en Preventieplan 2023-2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In 2014 werden  de strategische veiligheids- en preventieplannen (SVPP) opgesteld voor de cyclus 2014-2017. Het  koninklijk besluit van 25 december 2017 regelde de verlenging van het SVPP 2014-2017 voor een periode van 2 jaar (2018-2019). Het subsidiebedrag van 34.556,65 euro werd opnieuw jaarlijks aan de gemeente toegekend. De verlenging van 2 jaar had tot doel om de cyclus van de zonale veiligheidsplannen en de cyclus van de SVPP op elkaar af te stemmen. Zo kon er in 2020 voor beiden een plan worden opgemaakt voor een periode van 6 jaar. Omdat er nog geen regering was samengesteld op het moment dat deze beslissing moest genomen worden, werd er opnieuw beslist om de SVPP van 2018-2019 te verlengen, eerst voor de periode 2020-2021, nadien verder voor 2022.

De opeenvolgende ministers van Binnenlandse Zaken wensen de toekenningscriteria voor de subsidies te herbekijken. Deze criteria zijn nog steeds niet vastgelegd waardoor men genoodzaakt was om het strategisch plan opnieuw te verlengen onder dezelfde voorwaarden. Dit voor de periode van 2023-2024. Uit een update van de cijfergegevens blijkt dat er geen noodzaak is om wijzigingen te doen aan de fenomenen die zijn opgenomen in het huidige SVPP. Er worden wel enkele doelstellingen, resultaten en indicatoren bijgewerkt. Voor elke verlenging wordt onder voorbehoud van de evaluatie hetzelfde subsidiebedrag van 34.556,65 euro toegekend.

Op straffe van niet-ontvankelijkheid moeten de gemeenten gebruik maken van een modelplan en moeten de aanpassingen weergegeven worden zoals voorzien in het plan.

Argumentatie

Ter voorbereiding van het strategisch veiligheids- en preventieplan 2023-2024 werd een beknopte lokale veiligheidsdiagnostiek opgemaakt, met speciale aandacht aan de veiligheidsmonitor 2021, waarvan de resultaten recent zijn bekend gemaakt.

Uit de analyse blijkt dat er geen aanpassing moet gedaan worden aan de fenomenen die zijn opgenomen in SVPP. Er werden wel enkele doelstellingen bijgewerkt.

Juridische grond

Het koninklijk besluit van 7 november 2013, betreffende de strategische veiligheids- en preventieplannen (2014-2017).

Het koninklijk besluit van 25 december 2017, betreffende de verlenging 2018-2019 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2014-2017.

Het koninklijk besluit van 3 juli 2019, betreffende de verlenging 2020 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2018-2019, gewijzigd door het koninklijk besluit van 24 juli 2021.

Het koninklijk besluit van 20 juli 2022, betreffende de verlenging 2023-2024 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2020-2022.

Het ministerieel besluit van 15 juli 2022, tot bepaling van de indienings-, opvolgings- en evaluatievoorwaarden en tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2023-2024.

De regering heeft op 15 juli 2022 het voorstel van de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing, Annelies Verlinden, om de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen nogmaals te verlengen met twee jaar, tot en met 31 december 2024, goedgekeurd.

Het gemeenteraadsbesluit van 22 april 2014 betreffende de lokale veiligheidsdiagnostiek 2014 en het strategisch veiligheids- en preventieplan 2014-2017.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 april 2020 betreffende het strategisch veiligheids- en preventieplan 2020 - Verlenging en voortgangsrapport, waarbij de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 maart 2020 werd bekrachtigd.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 waarbij kennis werd genomen van het strategisch veiligheids- en preventieplan - 2020-2021.

Het collegebesluit van 30 april 2014 betreffende de principiële goedkeuring van de lokale veiligheidsdiagnostiek en de strategische veiligheids- en preventieplannen 2014-2017.

Het collegebesluit van 2 april 2015 betreffende de tussentijdse goedkeuring van het voortgangsdossier van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2014-2017.

Het collegebesluit van 22 maart 2018 betreffende de verlenging van het strategisch veiligheids- en preventieplan 2014-2017 voor een periode van 2 jaar zonder wijziging.

Het collegebesluit van 26 maart 2020 waarbij kennis werd genomen van de verlenging van het lopende strategisch veiligheid- en preventieplan voor de periode 2020 + voortgangsrapport.

Het collegebesluit van 24 juni 2021 waarbij kennis werd genomen van het strategisch veiligheids- en preventieplan 2020-2021.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het strategisch veiligheids- en preventieplan voor de periode van 2023-2024 goed.

2.

2023_GR_00013 - Dierenwelzijn - Visienota dierenwelzijn - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00013 - Dierenwelzijn - Visienota dierenwelzijn - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2023_GR_00013 - Dierenwelzijn - Visienota dierenwelzijn - Goedkeuring

2023_GR_00013 - Dierenwelzijn - Visienota dierenwelzijn - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Gemeenten en hun lokaal beleid zijn verantwoordelijk voor tal van belangrijke thema’s. Denk maar aan het beheer van zwerfdieren, evenementen waar dieren bij betrokken zijn, gemeentelijke markten of gevallen waarvoor een tussenkomst van de politie vereist is.

Argumentatie

Gezien het belang dat dieren respectvol en goed behandeld worden, wordt het beleid ten aanzien van dierenwelzijn in een visienota dierenwelzijn gegoten. Deze visienota kan als basis gebruikt worden voor de toekomst. 

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het gemeenteraadsbesluit van 22 juni 2020 betreffende de goedkeuring van het uniform gemeentelijk politiereglement.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de visienota dierenwelzijn goed.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist om de aanvulling van het uniform gemeentelijk politiereglement met betrekking tot het algemeen verbod van thuisslachtingen goed te keuren en dit toe te voegen aan deel B van het uniform gemeentelijk politiereglement. 

3.

2023_GR_00025 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Somtrans' - Opnieuw definitieve vaststelling (na schorsingsbesluit deputatie) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00025 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Somtrans' - Opnieuw definitieve vaststelling (na schorsingsbesluit deputatie) - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 11
Dirk Maes, Herman Platteau, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 4
Inge Carpentier, Marleen Elen, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden
Onthoudingen 4
Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Nadine Vandecaveije
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_GR_00025 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Somtrans' - Opnieuw definitieve vaststelling (na schorsingsbesluit deputatie) - Goedkeuring

2023_GR_00025 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Somtrans' - Opnieuw definitieve vaststelling (na schorsingsbesluit deputatie) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

IGEAN dienstverlening werd door het college van burgemeester en schepenen van Wijnegem in zitting van 22 november 2018 aangesteld als ontwerper van het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Somtrans’. Het RUP heeft als doel een vernieuwing en uitbreiding van de kantoren van ‘Rederij Somtrans’ op hun huidige bedrijfssite mogelijk te maken.

Het RUP heeft volgende doelstellingen:

  1. de uitbreiding van de kantoren van rederij Somtrans mogelijk maken,
  2. de gebiedsbestemming van het perceel doen aansluiten bij de eigenlijke functie,
  3. de ontwikkelingsmogelijkheden binnen het plangebied duidelijk afbakenen.

Het RUP Somtrans werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad van Wijnegem op 21 november 2022. 

Op 12 januari 2023 ontving het lokaal bestuur de beslissing van de deputatie van de Provincie Antwerpen om het RUP Somtrans te schorsen wegens strijdigheid met het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS). 

Motivering schorsing

De deputatie motiveert de strijdigheid met het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) als volgt:

”Overwegende dat het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Somtrans’ zich situeert binnen het deelgebied ‘Broekstraat Stokerij’ volgens het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, waarvoor het volgende geldt: Het betreft een open ruimte gebied met bossen en landbouw als belangrijkste ruimtegebruikers. Het landbouwgebied heeft een belangrijke natuurlijke en landschappelijke waarde. De landbouw kan verder vorm krijgen als grondgebonden landbouw ter vrijwaring van de open ruimte. De open ruimte wordt doorsneden door twee waterlopen: het Klein Schijn en de Wezelse Beek. Deze waterlopen vormen belangrijke natuurverbindingsgebieden met grotere natuurgebieden in en buiten de gemeente. Het is van groot belang om deze beekvalleien als ecologische dragers te vrijwaren van bebouwing. De bebouwing bestaat uit enkele bebouwingsconcentraties en verspreide bebouwing. Bij verdere ontwikkelingen zullen de aanwezige natuurlijke landschapskenmerken de basis vormen. Dit wil zeggen dat de natuurlijke en landschappelijke waarde van de bosgehelen, grondgebonden landbouw, beekvalleien, de kasteelparken, dreven en kleine landschapselementen zullen primeren, waarop de menselijke activiteiten afgewogen worden.

Voor dit deelgebied Broekstraat-Stokerij doet de gemeente in haar gemeentelijk ruimtelijk structuurgerichte uitspraken over enkele specifieke locaties, zoals over het woongebied aan de Broekstraat en de omgeving Stokerij met de handel- en dienstenstrook langs de Turnhoutsebaan, de zone Roeispaan-Groenstraat in natuurgebied en enkele kasteeldomeinen. Deze gerichte uitspraken passen zich in binnen de globale visie voor dit deelgebied Broekstraat-Stokerij. Voorliggend plangebied ligt centraal in dit deelgebied en wordt niet als aparte eenheid behandeld. Het plangebied maakt deel uit van het algemeen natuurlijk en landschappelijk waardevol agrarisch gebied dat de ruimte alhier typeert.

Overwegende dat het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Somtrans’ aldus kennelijk onverenigbaar is met de bepalingen van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Wijnegem; dat het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling kan worden geschorst als het kennelijk onverenigbaar is met een structuurplan.”

Argumentatie

1. Toetsingskader gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS)

Vooreerst kan worden opgemerkt dat in de overwegingen van de provincie nergens duidelijk wordt aangegeven waarom het RUP in strijd zou zijn met het GRS. Er worden geen concrete strijdigheden aangegeven. Er wordt enkel gesteld dat het RUP “kennelijk onverenigbaar” is met het GRS, maar dit wordt niet concreet gemaakt of gemotiveerd. Hiermee is er niet voldaan aan een minimale voorwaarde om een RUP te schorsen.

Het bedrijf werd niet specifiek opgenomen in het GRS omdat het in een goedgekeurde verkaveling ligt en er op dat moment geen vraag tot uitbreiding voorlag. Op niveau van het GRS wordt niet voor alle dergelijke gebouwen de vergunningstoestand nagekeken. Het is ook niet nodig dat het bedrijf specifiek vermeld wordt in het GRS, zolang kan aangetoond worden dat het RUP niet strijdig is met de visie van het GRS.

Het bedrijf Somtrans is reeds meer dan 20 jaar gesitueerd op deze locatie. Door uitbreiding van de kantoorfunctie voldoet de huidige functie niet meer aan de bouwvergunning van destijds, volgens dewelke enkel een aan een woning ondergeschikte kantoorfunctie mogelijk is. Het bedrijf kan beschouwd worden als een zonevreemd bedrijf.

Het GRS van Wijnegem biedt een afwegingskader voor zonevreemde bedrijven. Als men dit kader toepast op Somtrans (niet gelegen in woongebied of bedrijventerrein, niet gelegen in een kasteelpark, niet gelegen in kwetsbaar gebied en niet hinderlijk voor de omgeving) komt men uit bij een categorie 2-bedrijf, wanneer geen zonevreemde uitbreiding wordt toegestaan of bij een categorie 3-bedrijf, wanneer wel zonevreemde uitbreiding wordt toegestaan. Beide categorieën laten een verdere ontwikkeling toe. Aangezien het project binnen de grenzen van de bestaande verkaveling blijft is er geen zonevreemde uitbreiding.

Tevens kan verwezen worden naar het zonevreemd bedrijfsgebouw van Hispantics, dat in een vergelijkbare locatie gelegen is langs het kanaal en zelfs in natuurgebied. Voor dit bedrijf wordt in het GRS gesteld dat industriële activiteiten niet gewenst zijn, maar zachtere functies zoals kantoren en wonen wel mogelijk zijn. Deze mogelijkheden werden voor Hispantics reeds vertaald in het RUP Kasteeldomeinen.

In het GRS staat duidelijk: “De bebouwing bestaat uit enkele bebouwingsconcentraties en verspreide bebouwing. Bij verdere ontwikkelingen zullen de aanwezige natuurlijke landschapskenmerken de basis vormen. Dit wil zeggen dat de natuurlijke en landschappelijke waarde van de bosgehelen, grondgebonden landbouw, beekvalleien, de kasteelparken, dreven en kleine landschapselementen zullen primeren, waarop de menselijke activiteiten afgewogen worden.”

Deze paragraaf biedt samen met het afwegingskader voor zonevreemde bedrijven wel degelijk een kader voor het bedrijf Somtrans, zonder dat het daarom bij naam genoemd moet worden. De verdere ontwikkeling werd in het RUP wel degelijk afgetoetst aan de aanwezige natuurlijke landschapskenmerken. Aangezien het project binnen de bestaande grenzen van de verkaveling blijft en op geen enkele wijze een inname van open ruimte voorziet, kan geconcludeerd worden dat het RUP niet strijdig is met de visie van het GRS. 

Noot:

De provincie schorst het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Somtrans', definitief vastgesteld door de gemeenteraad van Wijnegem in zitting van 21 november 2022, op basis van artikel 2.2.23 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).  Dit artikel luidt als volgt in de VCRO: 

"Artikel 2.2.23. (30/12/2017- ...)

...
§ 2. Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan kan alleen worden geschorst of vernietigd:
1° als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan uitvoering geeft aan een optie uit het gemeentelijk beleidsplan ruimte waarbij de Vlaamse Regering of de deputatie voorbehoud heeft gemaakt conform artikel 2.1.11, § 2, tweede lid;
1° /1 als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan uitvoering geeft aan een beleidskader van het gemeentelijk beleidsplan ruimte dat de Vlaamse Regering niet meer geldig heeft verklaard conform artikel 2.1.5, § 2, tweede lid, of dat de provincieraad niet meer geldig heeft verklaard conform artikel 2.1.8, § 2, tweede lid;
1° /2 als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan kennelijk onverenigbaar is met een beleidskader of, in voorkomend geval, een ontwerp van beleidskader van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen of het provinciaal beleidsplan ruimte;
2° als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan strijdig is met een gewestelijk of provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan of, in voorkomend geval, met een ontwerp van gewestelijk of provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan, tenzij de Vlaamse Regering, respectievelijk de provincieraad daarmee haar instemming conform artikel 2.2.18, § 1, derde lid, heeft verleend;
3° als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening of met bindende delen van een door de Vlaamse Regering vastgesteld beleidsplan;
4° wegens de niet-naleving van een substantiële vormvereiste."

Er kan gesteld worden dat artikel 2.2.23 §2 van de VCRO bijgevolg geen juridische grond vormt om een gemeentelijk RUP te schorsen wegens strijdigheid met het GRS, enkel met ruimtelijke beleidsplannen of bovenlokale RUP’s. 

2. Vergelijking bouwmogelijkheden verkaveling en RUP

           

Figuur 1: inplantingsplan verkaveling                  Figuur 2: grafisch plan RUP Somtrans

Uit een vergelijking van de bouwmogelijkheden volgens de verkaveling en het RUP kunnen de volgende conclusies getrokken worden:

  • de begrenzing van het RUP valt volledig samen met de begrenzing van de verkaveling, met uitzondering van de grens aan de zijde van het kanaal. Hier werd een grondruil doorgevoerd met De Vlaamse Waterweg in functie van de bouw van de nieuwe brug. Er is dan ook geen enkele bijkomende inname van open ruimte en geen enkele impact op de aangehaalde natuurverbinding uit het GRS;
  • de terreinbezetting van het gebouw volgens de verkaveling en volgens het RUP is vergelijkbaar. In de verkaveling gelden de volgende voorschriften: voorgevel minimum 8m uit de rooilijn, voorgevelbreedte maximum 2/3e van de perceelsbreedte en bouwdiepte maximum de helft van de perceelsbreedte ter hoogte van de voorgevelbouwlijn. De breedte van het perceel ter hoogte van de voorgevelbouwlijn bedraagt ca. 60m. Rekening houdend met de driehoekige vorm bedraagt de bebouwbare oppervlakte ca. 825m². Volgens de voorschriften van het RUP bedraagt de terreinbezetting maximum 35% van de totale oppervlakte van de zone, wat overeenkomt met ca. 985m² (kadastraal gemeten). Dit is tevens een gevolg van de uitbreiding van het perceel met de strook vooraan ten gevolge van de grondruil met De Vlaamse Waterweg. 

Met betrekking tot de aangehaalde strijdigheid met het GRS is het vooral belangrijk om vast te stellen dat er geen uitbreiding buiten de bestaande verkaveling mogelijk is en dat er dus absoluut geen sprake is van een verhoogde impact op de omliggende open ruimte en/of natuurverbindingen. Er kan dus geen strijdigheid met de visie van het GRS worden aangetoond. 

3. Impact verwaarloosbaar ten opzichte van impact nieuwe brug

De ruimtelijke context van het plangebied is drastisch gewijzigd na de opmaak van het GRS, met name door de bouw van de nieuwe brug over het Albertkanaal. De omgevingsvergunning werd afgeleverd en de werken zijn reeds gestart.

Afbeelding met kaart

Automatisch gegenereerde beschrijving

Uit de plannen blijkt zeer duidelijk dat de mogelijke impact van het geplande gebouw van Somtrans verwaarloosbaar is ten opzichte van de impact van de nieuwe brug over het Albertkanaal. Het gebouw van Somtrans blijft binnen de grenzen van de bestaande verkaveling op een perceel dat reeds bebouwd is en heeft geen inname van open ruimte tot gevolg. Bovendien worden de aangehaalde kwaliteiten van de open ruimte significant verlaagd door de bouw van de brug. Hierdoor wijzigt de ruimtelijke context van het gebied nog verder, in die zin dat de landschappelijke en natuurlijke waarde van de open ruimte nog minder een toetsingskader zijn. Door de bouw van de brug zijn deze nauwelijks nog relevant. 

Hiermee rekening houdend kan er geen strijdigheid met de visie van het GRS worden aangetoond.

4. Geen meerwaarde schorsing RUP

De schorsing van het RUP heeft geen betere ruimtelijke ordening tot gevolg, zoals ook omschreven wordt in het alternatievenonderzoek in de toelichtingsnota. Indien het RUP niet goedgekeurd wordt, blijft het nulalternatief van toepassing, wat overeenkomt met de bestaande en juridische toestand. De gemeente wordt hier geconfronteerd met een zonevreemde verkaveling, die bouwrechten geeft op het perceel. De verkaveling kan niet meer vervallen en kan dus onverminderd uitgevoerd worden. Dit maakt dat op het perceel van Somtrans een meergezinswoning opgericht kan worden, gelijkaardig aan de naastgelegen meergezinswoning, vergund in 2005 zonder afwijking van de verkaveling. 

Het RUP is gericht op een alternatieve invulling van het perceel die meer verenigbaar is met de geplande brug. De impact van deze brug op een mogelijke woonfunctie conform de geldende verkaveling is dermate groot dat een kwalitatieve ontwikkeling niet meer mogelijk is. Relevante aspecten hierin zijn het gebrek aan daglicht en uitzicht, geluidshinder, lichthinder, luchtkwaliteit, verlichting,… Met een kantoorfunctie zijn er wel oplossingen mogelijk om tot een kwalitatieve ontwikkeling te komen, door bijvoorbeeld de onderste twee verdiepingen aan deze zijde te benutten voor functies die minder nood hebben aan daglicht. Bovendien is er dan geen permanent gebruik van het gebouw, waardoor hinder in de avond- en nachturen niet meer relevant is. Ondertussen is er een akkoord tot grondruil gesloten tussen Somtrans en De Vlaamse Waterweg, waardoor de omgevingsvergunning voor de nieuwe brug ingediend kon worden. 

Dit heeft tot het besluit geleid om het RUP toch met een kantoorfunctie verder te zetten.

Een schorsing van het RUP heeft alleen maar nadelige gevolgen en biedt geen enkele meerwaarde. Het RUP biedt mogelijkheden voor een oplossing op maat die rekening houdt met de juridische toestand en met de gewijzigde context van de bouw van de nieuwe brug over het Albertkanaal. In alle opzichten leidt de goedkeuring van het RUP dan ook tot een meerwaarde ten opzichte van de bestaande referentietoestand die volgt op een schorsing van het RUP. 

Opheffing verkaveling

Het plangebied is gelegen in een goedgekeurde, niet vervallen, verkaveling met nummer 141/037(1) – voorwaardelijk vergund door het schepencollege in zitting van 29 augustus 1968. Deze verkaveling voor woningbouw werd goedgekeurd op 28 augustus 1968 en omvat 2 percelen. Beide percelen werden bestemd voor vrijstaande woningbouw met een maximale kroonlijsthoogte van 7m.  Deze verkaveling wordt als gevolg van de opmaak van dit RUP opgeheven voor het lot 2. Dit lot 2 maakt deel uitmaakt van dit RUP. Voor lot 1 langs Albertkanaal 11 en 13 (bestaand appartementsgebouw) blijft de verkaveling van toepassing.

Watertoets 

Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) legt bepaalde verplichtingen op, die de watertoets worden genoemd. De watertoets is een instrument waarmee de overheid die beslist over een vergunning, een plan of een programma inschat welke de impact ervan is op het watersysteem. Het resultaat van de watertoets wordt als een waterparagraaf opgenomen in de vergunning of in de goedkeuring van het plan of het programma.

Bijna het volledige plangebied is gelegen in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Op een zeer klein deel na is het plangebied niet gelegen in infiltratiegevoelig gebied. Het plangebied wordt aangeduid als zeer grondwaterstromingsgevoelig.

Ten opzichte van de vergunde en de bestaande toestand wordt een uitbreiding van de verharde oppervlakte verwacht, ten gevolge van het vergroten van de footprint van het nieuwe kantoorgebouw. De impact blijft beperkt door het nieuwe gebouw over het bestaande gebouw te plaatsen. Het project voorziet in een compacte ontwikkeling binnen de grenzen van de bestaande verkaveling. Ten opzichte van de bestaande en vergunde toestand wordt een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen voorzien (in totaal 16 plaatsen vooraan en 12 achteraan). De parkeerplaatsen worden aangelegd in waterdoorlatende materialen. 

Omdat het plangebied gelegen is in collectief te optimaliseren buitengebied, is een aansluiting op de riolering voorlopig niet mogelijk. Zowel het zwarte als het grijze water dient opgevangen te worden in een septische put. Gezien de uitbreiding van het kantoor zal een nieuwe septische put met voldoende capaciteit noodzakelijk zijn. 

Ten gevolge van de ligging langsheen het kanaal is de lokale waterhuishouding grotendeels kunstmatig. De plaatsing van de nieuwe brug met een pijler op de rand van het plangebied zal reeds een verdere verstoring van de waterhuishouding tot gevolg hebben, ook zonder uitbreiding van het kantoorgebouw. De impact van een uitbreiding van het kantoor op de grondwaterstromingen is bijgevolg verwaarloosbaar.

Er worden geen significante negatieve effecten op de waterhuishouding verwacht. De bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater zijn onverminderd van kracht.

Noot

  • Op 23 juli 2021 maakte de Vlaamse Overheid, Departement Omgeving, Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en -projecten bekend dat het team MER had bepaald dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP "Somtrans".
  • Tijdens het gehouden openbaar onderzoek dat liep van 19 juli 2022 tot en met 16 september 2022 werden geen bezwaren kenbaar gemaakt door derden.
Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), meer bepaald artikel 2.2.23 § 3.

Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2018 betreffende de opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Somtrans'.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 betreffende de voorlopige vaststelling van het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Somtrans'.

Het gemeenteraadsbesluit van 21 november 2022 betreffende de definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Somtrans'.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 november 2018 betreffende de opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Somtrans'.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2019 betreffende de goedkeuring van de start- en procesnota voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Somtrans'.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 augustus 2020 betreffende de goedkeuring van de scopingsnota voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Somtrans'.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 juni 2022 betreffende het openbaar onderzoek voor het voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Somtrans'.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Somtrans', zoals opgemaakt door IGEAN dienstverlening, opnieuw definitief vast te stellen in toepassing van artikel 2.2.23. § 3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Artikel 2

De niet vervallen verkaveling met nummer 141-037 – goedgekeurd d.d. 29 augustus 1968 die van toepassing was op het plangebied (lot 2) wordt opgeheven als gevolg van dit RUP.

Artikel 3

Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt samen met het nieuwe besluit van de gemeenteraad na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, en aan het departement (toepassing artikel 2.2.23. § 3 – Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).

4.

2023_GR_00035 - Duurzaamheid - Stroomafnameovereenkomst zonnepanelen met burgercoöperatie - Gebouw Ahoy en De Wolk - Stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00035 - Duurzaamheid - Stroomafnameovereenkomst zonnepanelen met burgercoöperatie - Gebouw Ahoy en De Wolk - Stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_GR_00035 - Duurzaamheid - Stroomafnameovereenkomst zonnepanelen met burgercoöperatie - Gebouw Ahoy en De Wolk - Stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst - Goedkeuring

2023_GR_00035 - Duurzaamheid - Stroomafnameovereenkomst zonnepanelen met burgercoöperatie - Gebouw Ahoy en De Wolk - Stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 9 december 2021 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord dat, via het VEB, gestart werd met een onderzoek naar een mogelijke stroomafnameovereenkomst met zonnepanelen via burgerparticipatie op het dak van het gebouw van Ahoy en De Wolk. 

Na een bezoek aan het gebouw, stelde de leverancier een haalbaarheidsstudie op. Zij stelden deze op 20 januari 2022 beschikbaar via het portaal van het VEB. Op 24 maart 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen deze haalbaarheidsstudies goed. 

Op 2 februari 2023 laadde de leverancier een ontwerpstudie op. Op 2 maart 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen deze ontwerpstudie goed door deze te ondertekenen. 

De uitvoeringsfase wordt dus aangevat. De stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst moeten wel nog getekend worden voor de zonnepanelen geplaatst kunnen worden. 

Argumentatie

1. Het VEB heeft een raamcontract in de markt gezet voor het plaatsen van zonnepanelen via burgerparticipatie. Dit raamcontract stelt lokale besturen vrij van het zelf voeren van de openbare aanbesteding.

De stroomafnameovereenkomst zonnepanelen via burgerparticipatie houdt in dat een burgercoöperatie de financiering, installatie en het onderhoud van de zonnepanelen voor haar rekening neemt. Gedurende de overeenkomst betaalt het lokaal bestuur een vaste prijs voor de lokaal verbruikte hernieuwbare stroom en delen burgers in de baten van de energietransitie. 

Na afloop van het contract wordt het lokaal bestuur eigenaar van de installatie.

2. Voor het gebouw Ahoy en De Wolk werden 4 overeenkomsten opgesteld. 

Voor EAN nummer 541448860004977784: 

  • Een concessieovereenkomst 

Dit is een overeenkomst waarin lokaal bestuur Wijnegem een concessie verleent aan Coöperatie ZuidtrAnt cvso om op de niet gebruikte dakzaten van het dak gelegen te Wijnegem, Kosterijstraat 3 en 5, kadastraal perceel A 567 p (gekend als het gebouw van Ahoy en De Wolk) voor een totale bruto-oppervlakte van 100m², een PV installatie te plaatsen.

  • Een stroomafnameovereenkomst 

Dit is een overeenkomst tussen lokaal bestuur Wijnegem en de maatschap Ecopower - ZuidtrAnt - Zonnewind - Campina Energie over de levering van de elektriciteit die door deze PV installatie wordt opgewekt. 

Voor EAN nummer 541448860004973090: 

  • Een concessieovereenkomst 

Dit is een overeenkomst waarin lokaal bestuur Wijnegem een concessie verleent aan Coöperatie ZuidtrAnt cvso om op de niet gebruikte dakzaten van het dak gelegen te Wijnegem, Kosterijstraat 3 en 5, kadastraal perceel A 567 p (gekend als het gebouw van Ahoy en De Wolk) voor een totale bruto-oppervlakte van 60m², een PV installatie te plaatsen.

  • Een stroomafnameovereenkomst 

Dit is een overeenkomst tussen lokaal bestuur Wijnegem en de maatschap Ecopower - ZuidtrAnt - Zonnewind - Campina Energie over de levering van de elektriciteit die door deze PV installatie wordt opgewekt. 

3. Het lokaal bestuur ging engagementen en ambities aan door het ondertekenen van het Burgemeesterconvenant en het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP). 

In het Wijnegems klimaatplan werden de acties voor beiden uitgeschreven. In werf 2 van dit Wijnegems klimaatplan, dat focust op energiezuinig wonen, werd onder het luik ‘Wijnegem geeft het voorbeeld’ opgenomen dat Wijnegem (coöperatieve) zonnedaken in de kijker stelt, door te stellen dat alle eigen daken (waar het technisch kan, rekening houdende met stabiliteit) voor 2030 van zonnepanelen worden voorzien.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het gemeenteraadsbesluit van 21 september 2020 betreffende de ondertekening van het burgemeestersconvenant 2030.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

Het gemeenteraadsbesluit van 21 november 2022 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.

Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2023 betreffende de goedkeuring van het Wijnegems klimaatplan 'Wijnegem plant actie'.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de concessieovereenkomst, waarin lokaal bestuur Wijnegem een concessie aan ZuidtrAnt verleent op de niet gebruikte dakzaten van het dak gelegen te 2110 Wijnegem, Kosterijstraat 3 en 5, kadastraal perceel A 567p (gekend als het gebouw van Ahoy en De Wolk) voor een totale bruto-oppervlakte van 60m², te ondertekenen.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de concessieovereenkomst, waarin lokaal bestuur Wijnegem een concessie aan ZuidtrAnt verleent op de niet gebruikte dakzaten van het dak gelegen te 2110 Wijnegem, Kosterijstraat 3 en 5, kadastraal perceel A 567p (gekend als het gebouw van Ahoy en De Wolk) voor een totale bruto-oppervlakte van 100m², te ondertekenen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist de stroomafnameovereenkomst (ESC) betreffende zonne-energie tussen lokaal bestuur Wijnegem en de maatschap Ecopower - ZuidtrAnt - Zonnewind - Campina Energie, betreffende EAN nummer 541448860004977784 te ondertekenen.

Artikel 4

De gemeenteraad beslist de stroomafnameovereenkomst (ESC) betreffende zonne-energie tussen lokaal bestuur Wijnegem en de maatschap Ecopower - ZuidtrAnt - Zonnewind - Campina Energie, betreffende EAN nummer 541448860004973090 te ondertekenen.

5.

2023_GR_00036 - Duurzaamheid - Stroomafnameovereenkomst zonnepanelen met burgercoöperatie - Gebouw dienst werken en groen - Stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00036 - Duurzaamheid - Stroomafnameovereenkomst zonnepanelen met burgercoöperatie - Gebouw dienst werken en groen - Stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_GR_00036 - Duurzaamheid - Stroomafnameovereenkomst zonnepanelen met burgercoöperatie - Gebouw dienst werken en groen - Stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst - Goedkeuring

2023_GR_00036 - Duurzaamheid - Stroomafnameovereenkomst zonnepanelen met burgercoöperatie - Gebouw dienst werken en groen - Stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 9 december 2021 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord dat, via het VEB, gestart werd met een onderzoek naar een mogelijke stroomafnameovereenkomst zonnepanelen via burgerparticipatie op het dak van het gebouw van dienst werken en groen. 

Na een bezoek aan het gebouw, stelde de leverancier een haalbaarheidsstudie op. Zij stelden deze op 20 januari 2022 beschikbaar via het portaal van het VEB. Op 24 maart 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen deze haalbaarheidsstudies goed. 

In deze haalbaarheidsstudie was opgenomen dat een bijkomende stabiliteitsstudie noodzakelijk is om zeker te zijn dat het dak geschikt is voor de plaatsing van zonnepanelen. Op 27 januari 2023 werd hiervan een rapport opgemaakt. 

Op 2 februari 2023 laadde de leverancier een ontwerpstudie op. Op 2 maart 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen deze ontwerpstudie goed door deze te ondertekenen, met extra toevoeging van de zin ‘onder voorbehoud dat bij uitvoering rekening wordt gehouden met de opmerkingen zoals bepaald in de stabiliteitsstudie van Stabilogics d.d. 27 januari 2023 op pagina 36’

De uitvoeringsfase wordt dus aangevat. De stroomafnameovereenkomst en concessieovereenkomst moeten wel nog getekend worden voor de zonnepanelen geplaatst kunnen worden. 

Argumentatie

1. Het VEB heeft een raamcontract in de markt gezet voor het plaatsen van zonnepanelen via burgerparticipatie. Dit raamcontract stelt lokale besturen vrij van het zelf voeren van de openbare aanbesteding.

De stroomafnameovereenkomst zonnepanelen via burgerparticipatie houdt in dat een burgercoöperatie de financiering, installatie en het onderhoud van de zonnepanelen voor haar rekening neemt. Gedurende de overeenkomst betaalt het lokaal bestuur een vaste prijs voor de lokaal verbruikte hernieuwbare stroom, en delen burgers in de baten van de energietransitie. 

Na afloop van het contract wordt het lokaal bestuur eigenaar van de installatie.

2. Voor het gebouw dienst werken en groen werden 2 overeenkomsten opgesteld. 

  • Een concessieovereenkomst 

Dit is een overeenkomst waarin lokaal bestuur Wijnegem een concessie verleent aan Coöperatie ZuidtrAnt cvso om op de niet gebruikte dakzaten van het dak gelegen te Wijnegem, kadastraal perceel B 130M en B 130 L (gekend als het gebouw van dienst werken en groen) voor een totale bruto-oppervlakte van 75 m², een PV installatie te plaatsen. 

  • Een stroomafnameovereenkomst 

Dit is een overeenkomst tussen de gemeente Wijnegem en de maatschap Ecopower - ZuidtrAnt - Zonnewind - Campina Energie over de levering van de elektriciteit die door deze PV installatie wordt opgewekt. 

3. Het lokaal bestuur ging engagementen en ambities aan door het ondertekenen van het Burgemeesterconvenant en het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP). 

In het Wijnegems klimaatplan, werden de acties voor beiden uitgeschreven. In werf 2 van dit Wijnegems klimaatplan, dat focust op energiezuinig wonen, werd onder het luik ‘Wijnegem geeft het voorbeeld’ opgenomen dat Wijnegem (coöperatieve) zonnedaken in de kijker stelt, door te stellen dat alle eigen daken (waar het technisch kan, rekening houdende met de stabiliteit) voor 2030 van zonnepanelen worden voorzien.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het gemeenteraadsbesluit van 21 september 2020 betreffende de ondertekening van het burgemeestersconvenant 2030.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

Het gemeenteraadsbesluit van 21 november 2022 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.

Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2023 betreffende de goedkeuring van het Wijnegems klimaatplan 'Wijnegem plant actie'.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de concessieovereenkomst, waarin lokaal bestuur Wijnegem een concessie aan ZuidtrAnt verleent op de niet gebruikte dakzaten van het dak gelegen te 2110 Wijnegem, Wommelgemsteenweg 3, kadastraal perceel B 130M en B 130 L (gekend als het gebouw van dienst werken en groen) voor een totale bruto-oppervlakte van 75 m², te ondertekenen. 

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de stroomafnameovereenkomst (ESC) betreffende zonne-energie tussen lokaal bestuur Wijnegem en de maatschap Ecopower - ZuidtrAnt - Zonnewind - Campina Energie, te ondertekenen.

6.

2023_GR_00032 - Gemeenschapsdienst - Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen - Indiening ESF-dossier 572 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00032 - Gemeenschapsdienst - Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen - Indiening ESF-dossier 572 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 2
Marleen Elen, Lusse Berden
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2023_GR_00032 - Gemeenschapsdienst - Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen - Indiening ESF-dossier 572 - Goedkeuring

2023_GR_00032 - Gemeenschapsdienst - Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen - Indiening ESF-dossier 572 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Om langdurig werkzoekenden sterker te activeren en hun competenties te versterken, voert de Vlaamse Regering de gemeenschapsdienst in. De gemeenschapsdienst zal juridisch worden uitgewerkt als een vorm van werkervaringsstage. Binnen dit competentieversterkend traject zal de langdurig werkzoekende kleinschalige taken uitvoeren bij lokale besturen, vzw’s of scholen om te werken aan vastgestelde generieke competenties en het opbouwen van arbeidsritme. De werkzoekende krijgt hiervoor een beperkte vergoeding. 

De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens twee jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Wanneer de gemeenschapsdienst passend is binnen het traject naar werk van de langdurig werkzoekenden kan dit als verplichte actie worden voorgesteld door de VDAB-bemiddelaar.

De werkervaringsstage duurt maximaal zes maanden. De werkzoekende werkt minimum 32 uur per maand (twee halve dagen per week) en maximum 64 uur per maand (2 hele dagen per week).

Met REACT EU-middelen wil de Vlaamse Regering de lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerwerkplekken voor gemeenschapsdienst. Hiervoor lanceerde de Vlaamse Regering de oproep 572 "Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen". Om beroep te kunnen doen op deze middelen, moet het lokaal bestuur een projectvoorstel indienen voor 31 maart 2023.

Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van lump sum (forfaitair bedrag) als te behalen output: 


Aantal leerwerkplekkenMinimum aantal opgeleide mentorenLump sum
Small317.396,84 euro
Medium6214.793,69 euro
Large18644.381,06 euro
Extra large391396.158,96 euro


De output die geleverd moet worden voor 31 december 2023 is als volgt:

  • een actief aanbod aan competentieversterkende leerwerkplekken, volgens één van de formules (small, medium, large of extra large),
  • een plan van aanpak (= ingevulde infofiche voor iedere leerwerkplek),
  • het opleiden van de nodige mentoren binnen het personeelsbestand van iedere organisatie die leerwerkplekken voorziet (opleiding van minimum twee dagen, bewijs via certificaat van deelname).
Argumentatie

Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur. Ieder lokaal bestuur kan één lump sum aanvragen.

Door het voorzien van leerwerkplekken in het kader van gemeenschapsdienst krijgen langdurig werklozen de kans om werkervaring op te doen en zo de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen.

Binnen het lokaal bestuur kunnen leerwerkplekken voorzien worden binnen de groendienst en de schoonmaak.

De Vrije Basisoefenschool, Het Notendopje en Basisschool Don Bosco zijn eveneens bereid van leerwerkplekken te voorzien.

Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk.

De conceptnota gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden van 10 december 2021.

De brief van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2022 betreffende de gemeenschapsdienst en toekomst wijk-werken.

Het programma Europees Sociaal Fonds 2014-2020 - Oproep 572 "Opstart gemeenschapsdienst lokale besturen".

De princiepsbeslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 februari 2023 voor de opstart van een gemeenschapsdienst lokale besturen en de indiening van ESF-dossier 572.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de indiening van het subsidiedossier "Opstart Gemeenschapsdienst Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed.

Artikel 2

De gemeenteraad maakt de keuze om de medium output te genereren.

7.

2023_GR_00028 - Gemeente zonder gemeentehuis - Samenwerkingsovereenkomst project 'slimme virtuele medewerker' - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00028 - Gemeente zonder gemeentehuis - Samenwerkingsovereenkomst project 'slimme virtuele medewerker' - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 15
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Inge Carpentier, Marleen Elen, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2023_GR_00028 - Gemeente zonder gemeentehuis - Samenwerkingsovereenkomst project 'slimme virtuele medewerker' - Goedkeuring

2023_GR_00028 - Gemeente zonder gemeentehuis - Samenwerkingsovereenkomst project 'slimme virtuele medewerker' - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het kader van het relanceproject Vlaamse Veerkracht zal de Vlaamse overheid diverse types van digitaliseringsprojecten bij lokale besturen subsidiëren. Onder de noemer ‘Gemeente zonder gemeentehuis’ (GZG), kunnen lokale besturen projecten indienen met een focus op innovatieve dienstverlening, digitale democratie of de werkplek van de toekomst. De omvang kan gaan van een proof-of-concept, over een thematisch afgebakend project tot zelfs een grootschalige transformatie. Afhankelijk van de gekozen focus en omvang van het project kunnen er subsidiegelden toegekend worden. Er is wel telkens 20% eigen inleg nodig. Samenwerking binnen de regio en tussen de gemeenten is een voorwaarde. In dat geval is er een formele samenwerkingsovereenkomst nodig.

Binnen de regio Antwerpen namen we de kans om samen met andere gemeenten een projectaanvraag uit te schrijven in het kader van oproep 7 (Thematisch project met als focus innovatieve dienstverlening) van gemeente zonder gemeentehuis. De projectoproep is een middel om kennis op te doen over hoe we in de toekomst op een flexibele manier kunnen samenwerken binnen de regio. Dit ontwikkeltraject wordt ondersteund door de VVSG onder de noemer van ‘Labo Regiovorming’.

Argumentatie

De uitkomst van deze projectaanvraag werd een slimme virtuele servicemedewerker. Hij of zij zal de burger begeleiden bij zijn zoektocht op de website en sociale media van de lokale besturen. Chatbottechnologie wordt op een doorgedreven manier ingezet om informatie intergemeentelijk en bovenlokaal te gebruiken en daarmee de burger te informeren. Hierdoor kunnen we de burger breder informeren dan de klassieke gemeentelijke website.

Deze slimme virtuele servicemedewerker zal tijds- en plaats onafhankelijk proactief extra informatie aanbieden, voorbereidend werk doen zoals gekende gegevens aanvullen en correct doorverwijzen naar de kanalen van andere partners. Hij zal de burger stap voor stap assisteren bij het afhandelen van de aanvraag.

Deze oplossing maakt het zowel klanten en medewerkers makkelijker: het online contact gaat vlotter, laagdrempeliger dan een telefonische of fysieke wachtrij en voelt toch persoonlijk aan. Tegelijk verlaagt de digitale servicemedewerker de druk op de gemeentelijke klantencenters en onthaaldiensten. Het is een unieke kans om de digitale dienstverlening van de gemeenten in de regio te versterken.

Deze projectaanvraag werd ingediend samen met Brecht, Hemiksem, Hove, Lint, Mortsel, Ranst Rumst, Schelle, Wommelgem, Wijnegem en Zandhoven. De gemeente Rumst is de penhoudende gemeente en heeft het project ingediend. Daarom is een samenwerkingsovereenkomst nodig met de gemeente Rumst. 

Juridische grond

De goedkeuring van het oproepenkader voor 'Gemeente zonder Gemeentehuis' in het kader van het relanceplan 'Vlaamse Veerkracht' door de Vlaamse Regering op 9 juli 2021.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 november 2021 betreffende de deelname aan het labo regiovorming.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 juli 2022 betreffende de projectaanvraag vanuit de regio Antwerpen voor 'Gemeente zonder gemeentehuis'.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 5° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met gemeente Rumst in het kader van het project 'slimme virtuele medewerker' goed.

8.

2023_GR_00029 - Interlokale vereniging "Informatiemanagement" - Jaarlijkse evaluatie - Jaarverslag 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00029 - Interlokale vereniging "Informatiemanagement" - Jaarlijkse evaluatie - Jaarverslag 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2023_GR_00029 - Interlokale vereniging "Informatiemanagement" - Jaarlijkse evaluatie - Jaarverslag 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00029 - Interlokale vereniging "Informatiemanagement" - Jaarlijkse evaluatie - Jaarverslag 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 2 mei 2019 ging het schepencollege principieel akkoord met deelname aan de intergemeentelijke samenwerking onder leiding van Brasschaat om gezamenlijk een archivaris aan te werven op niveau A1-A3. Bij gemeenteraadsbesluit van 16 september 2019 werden de statuten en het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging “Informatiemanagement” goedgekeurd met opstart op 1 oktober 2019 en met schepen Maarten Janssens als vertegenwoordiger van het beheerscomité. Eind februari 2020 is de intergemeentelijke archivaris opgestart. Hij werkt 1/6 VTE voor lokaal bestuur Wijnegem. De andere deelnemende gemeentes zijn Brasschaat, Essen, Kalmthout, Schoten en Stabroek. 

De invulling van deze functie biedt een meerwaarde voor de beleidsmatige uitwerking van zowel analoge als digitale archivering binnen de organisatie. 

Er werd gekozen voor een interlokale vereniging zoals beschreven in artikel 392 van het decreet lokaal bestuur, welke stelt dat twee of meer gemeenten een samenwerkingsverband kunnen vormen zonder rechtspersoonlijkheid om, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang te realiseren. De interlokale vereniging heeft de naam "Informatiemanagement" gekregen.

Elk jaar wordt er een jaarverslag opgemaakt waarin de stappen die in het afgelopen jaar werden ondernomen, worden besproken. In de eerste helft van dit verslag worden de overkoepelende doelstellingen van de ILV besproken, in de tweede helft wordt er een gedetailleerder overzicht gegeven van de voortgang op het niveau van de besturen zelf.

Argumentatie

Hoewel deze vorm van samenwerking officieel de minst verregaande en minst juridisch zware vorm is, zijn er decretaal toch enkele regels na te leven. Aan deze verplichtingen kan voldaan worden via een jaarverslag, dat ook een financieel luik bevat. 

Het jaarverslag moet op de respectievelijke gemeenteraden geagendeerd worden ter goedkeuring. 

Juridische grond

De archiefwet van 6 mei 2009.

Het archiefdecreet van 9 juli 2010.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 392, 393, 394 en 395.

Het gemeenteraadsbesluit van 16 september 2019 betreffende de toetreding tot de interlokale vereniging "Informatiemanagement".

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2019 waarbij de aanwerving van een intergemeentelijke archivaris principieel werd goedgekeurd.

Regelgeving bevoegdheid
artikel 393 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
<p>Het samenwerkingsverband is gegrond op een overeenkomst met statutaire draagkracht die bepalingen bevat over de duur en de eventuele verlenging, de opzegmogelijkheid, de eventuele inbreng van de deelnemers en de wijze waarop die inbreng wordt beheerd, de interne organisatie, de wederzijdse rechten en verplichtingen en de financi&euml;le repercussies, de informatieverstrekking aan de deelnemers en de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financi&euml;le controle, de vereffening. </p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om het jaarverslag 2022 van de interlokale vereniging “Informatiemanagement” met betrekking tot het intergemeentelijk archiefbeheer goed te keuren.

9.

2023_GR_00021 - Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard - Jaarrekening 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00021 - Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard - Jaarrekening 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2023_GR_00021 - Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard - Jaarrekening 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00021 - Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard - Jaarrekening 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Overeenkomstig de wettelijke bepalingen dient de Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard uit Wijnegem de jaarrekening 2022 in, goedgekeurd in de kerkraad van 19 januari 2023 en ingediend bij het lokaal bestuur op 28 februari 2023.

De nota die bij jaarrekening 2022 hoort, geeft voldoende verduidelijking.

Argumentatie

De stukken bij de jaarrekening 2022 geven aan dat er een exploitatieoverschot van 12.375,71 euro is. 

Juridische grond

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012.

Het gemeenteraadsbesluit van 15 november 2021 betreffende het budget van 2022 van Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist gunstig advies te geven aan de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard uit Wijnegem waarbij het aandeel van de gemeente Wijnegem de volgende is: 

exploitatietoelage jaarrekening   2022 

54.000 euro

investeringstoelage jaarrekening 2022

11.888.25 euro

overschot exploitatie12 375,71 euro
overschot investering0 euro
10.

2023_GR_00037 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00037 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Glenn De Cleen, Roger Boeckxstaens
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2023_GR_00037 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

2023_GR_00037 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de vorige zitting ligt ter inzage.

Argumentatie

Er zijn geen opmerkingen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 32.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 27 februari 2023 goed.

11.

2023_GR_00038 - Rondvraag

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter
11.

2023_GR_00038 - Rondvraag

2023_GR_00038 - Rondvraag

Motivering

Aanleiding en context

De raadsleden krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen.

Argumentatie

Niet van toepassing.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 31.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.