De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast. De belangrijkste nieuwigheid is het deconnectie-kader dat wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement en aan het academiereglement.
De steeds evoluerende wetgeving in het onderwijs en specifiek in het deeltijds kunstonderwijs zorgt ervoor dat het bestaande arbeidsreglement een update moet krijgen. Hieronder een opsomming van de aangepaste artikels en de redenering erachter.
De wet tot instelling van de arbeidsreglementen van 8 april 1965, na wijzigingen.
Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding en de latere wijzigingen.
Het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018 en de latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs van 5 december 2003 en de latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het vernieuwde arbeidsreglement schooljaar 2023-2024 van de kunstacademie goed met ingang vanaf 1 september 2023.
De gemeenteraad keurt volgende bijlagen bij het arbeidsreglement goed: