Terug
Gepubliceerd op 21/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Agendapunten

1.

2023_GR_00012 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan - Wommelgemsteenweg met rooilijnplan - Voorlopige vaststelling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00012 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan - Wommelgemsteenweg met rooilijnplan - Voorlopige vaststelling - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_GR_00012 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan - Wommelgemsteenweg met rooilijnplan - Voorlopige vaststelling - Goedkeuring

2023_GR_00012 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan - Wommelgemsteenweg met rooilijnplan - Voorlopige vaststelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

IGEAN dienstverlening werd door het college van burgemeester en schepenen van Wijnegem in zitting van 16 oktober 2017 aangesteld als ontwerper van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Wommelgemsteenweg’. 

Het RUP heeft als doel de herlokalisatie van de buitenopslag van dienst werken en groen, die nu gesitueerd is in de Lazaretstraat, naar een perceel langs de Wommelgemsteenweg aan de rand van de dorpskern mogelijk te maken.

Argumentatie

Doelstelling

De gemeente wenst de buitenopslag van dienst werken en groen, die nu gesitueerd is in de Lazaretstraat, te herlokaliseren naar de Wommelgemsteenweg. Dienst werken zelf is nu gesitueerd in het dorpscentrum langs de Wommelgemsteenweg. De buitenopslag is nu gesitueerd in de Lazaretstraat in het dorpscentrum, in vogelvlucht op +/- 450 meter van dienst werken. Omdat vele verplaatsingen tussen beide sites gebeuren met trage voertuigen en omdat bij dienst werken alle infrastructuur (zoals kleedkamers, sanitair, refter, kantoorruimte, stelplaats voertuigen, ...) aanwezig is die ook door de werklieden van de buitenopslag gebruikt wordt, wenst de gemeente de buitenopslag zo dicht mogelijk te situeren nabij de huidige locatie van dienst werken, met name op een perceel in eigendom van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) langs de Wommelgemsteenweg op slechts 275 meter van de huidige locatie van dienst werken.

Voormeld perceel van OVAM is vervuild en OVAM zal instaan voor de sanering van dit vervuild perceel. De bestemming van het betrokken perceel, dat gelegen is in natuurgebied volgens het gewestplan Antwerpen, wordt voor het gedeelte gelegen langs de Wommelgemsteenweg gewijzigd naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen. Het achterste gedeelte behoudt zijn bestemming van natuurgebied en wordt als dusdanig ingericht. De omvorming van natuurgebied naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen wordt gecompenseerd door een zone voor dagrecreatie volgens het bijzonder plan van aanleg (BPA) Park, gelegen in het park van Wijnegem en in de vallei van de Schijn, om te vormen tot parkgebied. Het resterende gedeelte van deze zone voor dagrecreatie volgens het BPA Park blijft behouden, maar met een beperking van de toegestane functies tot infrastructuur voor jeugd en speelbos. Tegelijkertijd wordt de rooilijn van de Wommelgemsteenweg langs de westzijde verlegd. De rooilijnbreedte wordt er versmald in functie van de aanleg van een aanliggend fietspad in plaats van een vrij liggend fietspad. Omdat deze rooilijn vastligt in het BPA Park, wordt de westelijke helft van de openbare wegenis van de Wommelgemsteenweg mee opgenomen in het RUP.

Decreet houdende de gemeentewegen

Reden wijziging rooilijn

Voor de Wommelgemsteenweg, geselecteerd als een bovenlokale functionele fietsroute, geldt een rooilijnplan, vastgelegd bij Koninklijk Besluit (K.B.) van 14 juli 1928. De voorziene rooilijn heeft een breedte van 30 meter, telkens 15 meter gemeten vanuit de as van de weg. De bouwlijn bevindt zich op 5 meter achter de rooilijn. De westelijk gelegen rooilijn is gewijzigd door het BPA Park. In dit BPA werd de westelijk gelegen rooilijn opgeschoven naar het oosten, met name in plaats van op 15 meter werd ze gesitueerd op 12 meter uit de as van de weg. De oostelijk gelegen rooilijn vastgelegd met K.B. van 14 juli 1928 is behouden in het BPA.

Bij de inrichting van de buitenopslagplaats moet rekening worden gehouden met de geldende rooilijn, vastgelegd in het bijzonder plan van aanleg (BPA) Park en gelegen op 12 m uit de as van het openbaar domein. De geldende rooilijnbreedte voor de Wommelgemsteenweg is voor dit gedeelte achterhaald omdat:

  • het zuidelijk gedeelte van de Wommelgemsteenweg, tussen de bebouwing in de dorpskern en de gemeentegrens met Wommelgem, bestemd en ingericht is als natuurgebied (uitgezonderd 1 zonevreemde woning langs de Wommelgemsteenweg 100);
  • de gemeente niet de intentie heeft om de Wommelgemsteenweg op termijn met hetzelfde profiel als de Wijnegemsteenweg in Wommelgem aan te leggen, namelijk met een brede berm met gracht tussen fietspad en rijweg, zodat het niet nodig is om de rooilijn van het bijzonder plan van aanpak (BPA) Park te behouden.

De aanleg van aanliggende fietspaden is volgens het vademecum mogelijk bij een snelheidsregime lager dan 50km/u. Dit is hier het geval. Bovendien geldt in de Wommelgemsteenweg een tonnagebeperking tot 3,5 ton. De minimale breedte voor aanliggende fietspaden bedraagt 2 meter, voor zover het verwachte aantal fietsers op het drukste uur lager ligt dan 250 fietsers. Dit is hier het geval. Ligt het aantal fietsers op het drukste uur boven deze norm dan geldt een minimale breedte van 3 meter. Als schuwafstand ten opzichte van de rijbaan en ten opzichte van een haag wordt een maat van 0,5 meter geadviseerd. Op basis van deze richtlijnen kan een aanliggend fietspad worden aangelegd langs de westzijde van de Wommelgemsteenweg.

Op basis van het voorgestelde dwarsprofiel wordt de nieuwe rooilijn gesitueerd op 7,5 meter uit de as van de weg. De gemeente zal de rooilijn langs de westzijde van de Wommelgemsteenweg aanpassen vanaf huisnummer 74 tot de gemeentegrens met Wommelgem.

De buitenopslag wordt langs de noordzijde van het perceel ontsloten naar de Wommelgemsteenweg. Hier bevindt zich tevens een servitudewegenis (bedongen weg) naar de achterliggende gronden, in eigendom van het noordelijk gesitueerd tuinaanlegbedrijf. Deze servitudeweg (bedongen weg) blijft behouden en kan ook gebruikt worden als ontsluiting van het achterliggend in te richten natuurgebied. Doordat het huidig en toekomstig fietspad aanliggend is en de rooilijn verbreedt vanaf de aanpalende woning, is er een goede zichtbaarheid op het aankomend fietsverkeer bij het in- en uitrijden van de ontsluitingsweg.

Met de opmaak van dit ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Wommelgemsteenweg’ zal gelijktijdig de rooilijn van de Wommelgemsteenweg worden versmald. De nieuwe rooilijnbreedte is voldoende om op termijn een veilig fietspad aan te leggen zoals beschreven. 

Een schattingsverslag van de meerwaarden door de nieuwe rooilijn werd opgemaakt door landmeter-experts van Teccon bvba. De waardebepaling gaat over de invloed van de ligging van de nieuwe rooilijn op de aanliggende percelen ten opzichte van de rooilijn die wordt afgeschaft.

Voorliggend ruimtelijk uitvoeringsplan met wijziging van de rooilijn houdt rekening met de doelstellingen en principes geformuleerd onder artikel 3 en artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.

Toetsing aan artikel 3 (doelstellingen) van het gemeentewegendecreet 

De structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van het gemeentelijk wegennet blijft ongewijzigd. De rooilijnbreedte van de Wommelgemsteenweg wordt aan de westzijde versmald. De breedte van 7,5 meter uit de as van de weg volstaat om hier op termijn nog een veilig aanliggend fietspad aan te leggen, zodat het lokaal wegennet op een veilige manier voor alle weggebruikers kan ingericht worden. Het netwerk van bestaande wegen kan op een veilige manier gebruikt worden door fietsers en voetgangers en dit zowel op recreatief als functioneel vlak.

Toetsing aan artikel 4 (principes) van het gemeentewegendecreet

Algemeen belang

De wijziging van de rooilijn gebeurt in het algemeen belang:

  • beperken van de inname van natuurgebied door het versmallen van de rooilijn,
  • voorzien van nog voldoende ruimte voor de aanleg van comfortabele en veilige fiets- en voetpaden.

Motivering versmalling rooilijn 

Zie hoger onder ‘Reden wijziging rooilijn.

Verkeersveiligheid en ontsluiting van aangrenzende percelen 

De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt door de versmalling van de rooilijn niet in het gedrang. Het toekomstig dwarsprofiel voorziet nog een strook met een breedte van 1,5 meter tussen de private perceelsgrens en het fietspad zodat de veiligheid van fietsers bij uitrijdende auto’s gegarandeerd is. 

Verkeersveiligheid

De nieuwe breedte van de rooilijn laat toe om veilige fietspaden aan te leggen die voldoen aan de normen van het vademecum voor fietsvoorzieningen.

Gemeentegrensoverschrijdend perspectief 

De op termijn geplande aanliggende fietspaden, conform het nieuw profiel, sluiten op het grondgebied van gemeente Wommelgem aan op de bestaande vrij liggende fietspaden, gelegen achter de gracht en achter een groene berm met bomen.

Duurzame ontwikkeling

De versmalling van de rooilijnen van de Wommelgemsteenweg laat op termijn de aanleg van comfortabele en veilige fietspaden en voetpaden mogelijk en komt hierbij tegemoet aan een duurzame ontwikkeling waarbij verplaatsingen per fiets en te voet gestimuleerd worden. Deze maatregelen dragen zeker bij aan een modal-shift ten voordele van voetgangers en fietsers en het minder gebruik van de auto. Dit alles draagt bij aan minder luchtverontreiniging en een gezondere verplaatsingswijze.

Waterparagraaf

De zuidelijke helft van het plangebied ‘stapelplaats’ is gelegen in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Het plangebied 'buitenopslag' is, met uitzondering van een strook gelegen langs de Wommelgemsteenweg, volgens de pluviale en fluviale kaart niet gelegen in overstroombaar gebied. Het plangebied 'compensatie' is volgens de fluviale en pluviale kaart niet gelegen in overstroombaar gebied.

Het RUP maakt het mogelijk om een grote oppervlakte niet waterdoorlatende verharding (±1500 m²) te realiseren. Op deze verharding zullen verschillende soorten materialen gestockeerd worden. Voor een deel van deze materialen is een afvoer van het opgevangen regenwater naar de riolering noodzakelijk. Afstroom naar en infiltratie in het achter liggende groengebied is niet gewenst. De verharding is dan ook noodzakelijk en wettelijk verplicht, om mogelijke vervuiling van de bodem en het grondwater te vermijden. Voor andere gestapelde materialen kan het opgevangen hemelwater wel afgevoerd en geïnfiltreerd worden in het achterliggend natuurgebied.

Het noordelijke deel van het plangebied ‘stapelplaats’ is infiltratiegevoelig. De nodige maatregelen worden voorzien om infiltratie van vervuild water in de bodem te vermijden. De wettelijke normen voor opvang van potentieel vervuild water worden toegepast.

Een deel van het plangebied ‘stapelplaats’ is zeer gevoelig voor grondwaterstromingen. Het RUP laat enkel zeer beperkte constructies toe en er worden geen ondergrondse constructies voorzien, waardoor er geen impact op de grondwaterstroming verwacht wordt. Het deel van het plangebied gelegen langs de Wommelgemsteenweg (versmalling rooilijn) wordt omgevormd van openbare wegenis naar natuurgebied. Dit heeft geen effect op de bestaande toestand die reeds ingericht is als natuurgebied.

Het plangebied ‘compensatie’ beoogt het behoud van het bestaande bos als parkgebied in het westelijke gedeelte. Vermits hier geen bijkomende bebouwing is toegelaten zijn er geen effecten op het watersysteem te verwachten. In het oostelijk gedeelte blijven de bouwmogelijkheden beperkt tot enkel kleinschalige inplantingen zoals bergplaatsen, rustbanken, speeltuigen, … met een gezamenlijke oppervlakte van maximum 50 m². De effecten hiervan op het watersysteem zijn te verwaarlozen.

Voor de niet-vergunde ophogingen uit het verleden waarvoor geen afgraving voorzien wordt, is compensatie voorzien door afgraving van een perceel elders in de vallei, aan de Koolsveldlaan.

De bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater zijn onverminderd van kracht.

Noot:

De startnota wordt door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) gunstig geadviseerd voor wat de impact op het Groot Schijn betreft en de voorziene hemelwaterafvoer.

Procesverloop

Het planproces voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en plan-MER wordt uitgevoerd overeenkomstig de VCRO en het besluit betreffende de integratie van effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen. De nodige stappen voor de opmaak van een MER-screeningsnota zijn geïntegreerd in de procedure.

In een eerste fase werd een procesnota en een startnota opgemaakt. De startnota werd voorgelegd aan de bevolking, de besturen en de adviesinstanties. Zij hadden de mogelijkheid opmerkingen en adviezen uit te brengen over de startnota. De startnota werd ook voor advies voorgelegd aan verschillende adviesinstanties.

Op basis van de inspraakreacties en de adviezen van de adviesinstanties werd een scopingnota opgemaakt. De scopingnota bevat dezelfde onderdelen als de startnota, maar is verder uitgewerkt op basis van de uitgebrachte adviezen van de openbare besturen en het resultaat van de publieke raadpleging over de startnota. De startnota evolueert in feite naar een scopingnota. Vervolgens werd het RUP verder uitgewerkt tot een voorontwerp.

Het voorontwerp van het RUP, met inbegrip van de MER-screening (beoordeling van de milieueffecten), werd voor advies overgemaakt aan de adviesinstanties. Er werd een plenaire vergadering georganiseerd op 18 november 2022 om vervolgens tot voorliggend ontwerp te komen. Na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad zal het voorliggend ontwerp worden onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen.

Noot:

Op datum van 5 augustus 2022 meldt het Team MER dat er voor voorliggend RUP geen plan-MER moet worden opgesteld.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, meer bepaald artikel 2.2.21, § 1.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, meer bepaald artikel 12, § 1.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Wommelgemsteenweg' met rooilijnplan, zoals opgemaakt door IGEAN dienstverlening, voorlopig vast te stellen.

Artikel 2

Het ontwerp van het RUP 'Wommelgemsteenweg' met rooilijnplan wordt overgemaakt aan de deputatie van de provincie, aan het Departement Omgeving en aan de Vlaamse regering (toepassing artikel 2.2.21, § 1. - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van het RUP 'Wommelgemsteenweg' met rooilijnplan samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. Die termijn is een termijn van orde (toepassing artikel 2.2.21, § 2. - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).

2.

2023_GR_00015 - Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen - Advies gemeenteraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00015 - Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen - Advies gemeenteraad - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 15
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Nadine Vandecaveije, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Marleen Elen, Lusse Berden
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2023_GR_00015 - Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen - Advies gemeenteraad - Goedkeuring

2023_GR_00015 - Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen - Advies gemeenteraad - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 10 november 2021 een advies met betrekking tot het voorontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA). 

Op 27 oktober 2022 stelde de provincieraad het ontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen voorlopig vast. Over dit ontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen  organiseert de provincie een openbaar onderzoek van 16 december 2022 tot en met 15 maart 2023. 

De gemeenteraad wordt gevraagd om een advies te formuleren aan de provincie Antwerpen over het ontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen en over het voorstel van omschrijving of aanduiding van de onderdelen van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan die niet langer geldig zijn omdat ze mogelijks aanleiding kunnen geven tot strijdigheid met het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.

Argumentatie

Het ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen bestaat uit vier delen:

  • de strategische visie,
  • 3 beleidskaders:
    • sterke netwerken: ruimte en mobiliteit;
    • levendige kernen;
    • verdichten en ontdichten van de ruimte.

Strategische visie

De strategische visie is een langetermijnvisie en bevat vier ruimtelijke principes die worden vertaald naar zeven strategieën die de basis zijn voor het te voeren ruimtelijke beleid in de provincie Antwerpen. De vier ruimtelijke principes zijn: zuinig ruimtegebruik, veerkracht, nabijheid en bereikbaarheid, eigenheid. De 7 strategieën zijn: offensieve open ruimte, samenhangend ecologisch netwerk, van versnippering naar bundeling, multimodale vervoersknopen, sluitend locatiebeleid voor (hoog) dynamische functies, levendige kernen, energietransitie. 

Verder beschrijft de strategische visie de algemene ambitie, het ruimtegebruik vandaag, de uitdagingen voor morgen en de manier waarop de provincie zelf aan de slag wil gaan. Uit de trends en uitdagingen binnen de provincie (bevolking veroudert, aarde warmt op, wagen blijft populairste vervoermiddel, schaalvergroting, verlies aan biodiversiteit, enzovoort) blijkt dat de druk op de ruimte blijft toenemen. Omdat de uitdagingen groot en complex zijn, denk alleen maar aan het klimaatvraagstuk, is het van groot belang dat er samengewerkt wordt met verschillende partners en actoren.

Beleidskaders

Beleidskaders zijn operationeel van aard en hebben een kortere looptijd. Beleidskaders kunnen apart worden herzien, zelfs opgeheven. Het ruimtelijk beleid kan zo flexibel inzetten op een selectieve set van belangrijkste beleidsonderwerpen.  De provincie Antwerpen gaat in haar ruimtelijk beleidsplan voor 3 beleidskaders.

1. Beleidskader ‘Sterke netwerken: Ruimte en mobiliteit’

Dit beleidskader geeft criteria voor ruimtelijke multimodale knopen en hoe men de impact van een activiteit op de ruimte kan bepalen. De link wordt gelegd tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit waarbij hoogdynamische functies die mobiliteit genereren enkel nog op multimodale vervoersknopen worden gestimuleerd. De provincie wil bijdragen aan de Vlaamse doelstelling om in 2030 een modal split van 50% te bereiken: de helft van de verplaatsingen gebeurt dan via vervoersmiddelen anders dan de personenwagen.

In het beleidsplan wordt aangehaald dat het van belang is dat netwerken worden versterkt door bestaande mobiliteitsinfrastructuur en de al ingenomen ruimte op een kwalitatieve manier (opnieuw) in te richten waarbij dit niet zomaar mag leiden tot bijkomend ruimtebeslag maar tevens, naast eventueel een verhoging van het ruimtelijk rendement, tot een verhoging van de leefbaarheid van de plek moet leiden. 

2. Beleidskader ‘Levendige kernen’

De provincie zet in op kernversterking om alzo de kwaliteit van de kernen te verbeteren en verdere versnippering van onze open ruimte tegen te gaan. Het doel is de stads- en dorpskernen te transformeren naar klimaatneutrale en klimaatveilige plekken. 

De provincie spreekt in dit beleidskader over regionale woningmarkten. Dorps- en stadskernen die onderling samenhang vertonen op basis van de verhuisbewegingen van personen (migratiedynamiek) worden samengevoegd om zo te komen tot woonregio’s, regionale woningmarkten genaamd. Er wordt gekeken naar de invloedsfeer en aantrekkingskracht van verschillende kernen. De provincie doet een voorstel van kernentypering die de basis moet leggen voor een gedifferentieerde aanpak waarbij de link wordt gelegd met het ruimtekompas, ruimtemodel en de analyse van de regionale woningmarkten.

Wijnegem wordt geselecteerd als een stedelijke kern met een randstedelijke rol. Tussen 2010 en 2020 zijn er ongeveer 60.000 huishoudens in onze provincie bijgekomen. Volgens de huishoudensprojecties komen er tussen 2020 en 2030 nog ongeveer 60.000 huishoudens bij (en tegen 2035 in totaal zo’n 80.000 huishoudens). De huishoudens- en bevolkingssamenstelling wijzigt ook: meer dan 80% van die bijkomende huishoudens bestaat uit 1 of 2 personen. De grootste toename van bijkomende woningen situeren zich in de stedelijke kernen en de strategische dorpskernen. Een herverdeling van de te verwachtte huishoudens houdt rekening met regionale verhuisrelaties.  

De selectie van Wijnegem als stedelijke kern met een randstedelijke rol in voorliggend PBRA sluit aan op de belangrijke taak die Wijnegem in het verleden reeds kreeg toebedeeld om de groei van bijkomende huishoudens op te vangen gelet op de ligging van de dorpskern binnen het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan “Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen”. In het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juni 2009 houdende de definitieve vaststelling van het gewestelijk RUP “Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen” lezen we onder meer het volgende:

“…

Overwegende dat in het richtinggevend gedeelte van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen de ontwikkelingsperspectieven voor de grootstedelijke gebieden zijn bepaald, dat het beleid voor de grootstedelijke gebieden, meer nog dan voor de overige stedelijke gebieden, gericht is op het maximaal benutten van de bestaande en toekomstige stedelijke potenties, dat deze op het internationale en Vlaamse niveau liggen, dat door hun ligging, hun uitrusting en hun voorzieningen de grootstedelijke gebieden kwalitatief en kwantitatief uitzonderlijke potenties hebben om een belangrijk aandeel van de groei betreffende bijkomende woongelegenheden, stedelijke voorzieningen en ruimte voor economische activiteiten op te vangen; dat dit inhoudt dat een aanbodbeleid moet gevoerd worden,

…”.

Noot:

Het ruimtekompas bestaat uit 4 dimensies, die elk een kwadrant van het kompas vullen:

  • knoopwaarde: indicatie van de ontsluiting van een stads- of dorpskern of activiteitencluster;
  • plaatswaarde: hoeveelheid, type en mix van voorzieningen in een stads- of dorpskern of activiteitencluster; 
  • gebruiksintensiteit: intensiteit waarmee een plek gebruik wordt, door inwoners, gebruikers of bezoekers;
  • ruimtelijke context: weergave van het karakter en de eigenheid van een plek, voor zover deze in cijfers te bevatten is. Hierin worden de beperkingen aan ontwikkelingsmogelijkheden uit de wetgeving rond water, natuur en erfgoed gespecifieerd. Daarnaast geeft het de relatie tussen de plek en zijn omgeving weer.

3. Beleidskader ‘Verdichten en ontdichten van de ruimte’

Door het bundelen van woningen en werkplekken en voorzieningen op de meest geschikte locaties binnen de provincie kunnen we meer open ruimte vrijmaken.

De provincie geeft in dit beleidsplan aan dat ruimtelijke elementen uit haar op te maken ‘klimaatplan 2030’ zullen worden verankerd in het PBRA zodat de klimaatreflex kan doordringen bij de advisering van planprocessen.

In dit beleidskader wordt tevens gesproken over energielandschappen als instrumenten voor een regionale energiestrategie.

Strijdigheid tussen gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en het PBRA

De provincie Antwerpen heeft een overzicht overgemaakt aan de gemeente met passages uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Wijnegem die mogelijks strijdig zijn met het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA). De gemeenteraad wordt de mogelijkheid gegeven om een advies te formuleren op het voorstel van omschrijving of aanduiding van de onderdelen, die niet langer geldig zijn in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan.

De gemeenteraad maakt de opmerking dat voor de gebouwen in de omgeving van de Roeispaan en de Groenstraat een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Kasteeldomeinen’ van toepassing is, goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen in zitting van 31 maart 2011. In deelgebied A van dit RUP ‘Kasteeldomeinen’ werd de bebouwde omgeving ter hoogte van de Groenstraat – ‘s Gravenwezelsteenweg opgenomen. Het RUP ‘Kasteeldomeinen’ is te raadplegen op de gemeentelijke website.

 bron: Deel RUP ‘Kasteeldomeinen’ – deelgebied A 
Juridische grond

Het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving, meer bepaald artikel 215, § 2.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving, meer bepaald artikel 30.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 houdende nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen van 30 maart 2018, meer bepaald artikel 27.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 november 2021 betreffende het advies met betrekking tot het voorontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de strategische visie en de drie beleidskaders waaruit het ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen bestaat. De gemeenteraad ondersteunt de visie van de provincie om de gemeenten als partners te zien in het ruimtelijk beleid maar wijst tevens op de urgentie van de ruimtelijke vertaling van voormelde duurzame ruimtelijke principes op het terrein. Ruimtelijke ordening als antwoord op het klimaatvraagstuk vergt ook antwoorden op vragen zoals: “Hoe omgaan met de gewestplannen die nog steeds een belangrijke rem zetten op het terugdringen van het ruimteslag?”. Er kan ook worden verwezen naar het instrumentendecreet van de Vlaamse Regering dat nog niet is goedgekeurd en waarin een instrument als ‘verhandelbare grondrechten’ mede een antwoord zou kunnen bieden op de vraag hoe we ons bijkomend ruimtebeslag tegen 2040 kunnen herleiden naar nul.

Artikel 2

De gemeenteraad maakt de provincie erop attent dat voor de omgeving ‘Roeispaan – Groenstraat’ het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Kasteeldomeinen’ van toepassing is, goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen in zitting van 31 maart 2011. Dit RUP ‘Kasteeldomeinen’ blijft van toepassing.

3.

2023_GR_00016 - Duurzaamheid - Burgemeesterconvenant 2030 - Energie- en klimaatactieplan - Wijnegems klimaatplan ‘Wijnegem plant actie’ - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00016 - Duurzaamheid - Burgemeesterconvenant 2030 - Energie- en klimaatactieplan - Wijnegems klimaatplan ‘Wijnegem plant actie’ - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 10
Carmen Baelden, Dirk Maes, Herman Platteau, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Tom Tachelet, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 2
Marleen Elen, Lusse Berden
Onthoudingen 5
Dirk Verhaert, Glenn Gené, Inge Carpentier, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2023_GR_00016 - Duurzaamheid - Burgemeesterconvenant 2030 - Energie- en klimaatactieplan - Wijnegems klimaatplan ‘Wijnegem plant actie’ - Goedkeuring

2023_GR_00016 - Duurzaamheid - Burgemeesterconvenant 2030 - Energie- en klimaatactieplan - Wijnegems klimaatplan ‘Wijnegem plant actie’ - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 21 september 2020 ging de gemeenteraad akkoord met ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030. Tevens werd aan IGEAN de opdracht gegeven een gemeentelijk energie- en klimaatactieplan op te stellen. 

Het gemeentelijke energie- en klimaatactieplan kwam tot stand in samenwerking met IGEAN en provincie Antwerpen op basis van een voortraject bestaande uit de volgende onderdelen: 

  • event met de officiële ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 (najaar 2020);
  • startoverleg met betrokken schepenen en ambtenaren;
  • workshop mitigatie voor betrokken ambtenaren;
  • regionale workshop adaptatie i.s.m. provincie Antwerpen;
  • opmaak klimaatimpactanalyse i.s.m. provincie Antwerpen;
  • opmaak risico- en kwetsbaarheidsanalyse i.s.m. provincie Antwerpen;
  • uitwerken van klimaatactieplannen op gemeentelijk niveau.

De gemeente dient binnen twee jaar na ondertekening van het Burgemeestersconvenant een CO2 emissie-inventaris op te maken en een klimaatactieplan in te dienen bij het secretariaat van Convenant of Mayors. Dit klimaatactieplan beschrijft hoe de gemeente: 

  • de uitstoot van CO2 (en eventueel van andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten minste 40 % zal terugdringen ten opzichte van het referentiejaar, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen;
  • haar veerkracht zal verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering.

Omdat het proces van het uitwerken van de acties nog volop aan de gang was, werd begin september 2022 bij het secretariaat van Convenant of Mayors een uitstel van 6 maanden aangevraagd. Bijgevolg is de nieuwe einddatum waartegen het energie- en klimaatactieplan moet worden ingediend 21 maart 2023. 

Argumentatie

De provincie Antwerpen stelde een gebruiksvriendelijk sjabloon met gemeentegebonden cijfers ter beschikking aan gemeenten in samenwerking met IGEAN. Dit sjabloon laat toe om op een efficiënte en eenvormige manier het lokaal klimaatbeleid vorm te geven. In samenwerking met IGEAN werd dit sjabloon verder uitgewerkt op het gemeentelijke niveau en werden er concrete acties aan toegevoegd. Het klimaatactieplan omvat volgende onderdelen:

  • Strategie. Dit deel omvat de visie, de beleidscontext en de wijze waarop het lokaal klimaatbeleid overlegd, gefinancierd en geëvalueerd wordt.
  • Zeven speerpunten met een toekomstbeeld, lokale indicatoren, operationele doelstellingen, en sleutelacties voor het lokaal klimaatbeleid, zowel op vlak van mitigatie als adaptatie aangevuld met concrete acties op het gemeentelijke niveau.
  • Klimaatimpactanalyse. Dit onderdeel omvat de volgende elementen: de nulmeting van de uitstoot van de gemeente in het referentiejaar, een analyse van de bronnen van CO2-uitstoot in de gemeente in het meest recente inventarisjaar, de evolutie van de uitstoot doorheen de jaren, en het beleidsscenario dat aantoont wat er nodig is om de lokale uitstoot in 2030 met 40% te verminderen. 
  • Risico- en kwetsbaarheidsanalyse (RKA). De RKA beschrijft de gevolgen van klimaatopwarming voor de gemeente. De provincie zorgt voor een lokale RKA op maat van de gemeente. 

De sleutelacties voor Wijnegem werden uiteindelijk opgenomen in een afzonderlijk document, zijnde het Wijnegems klimaatplan ‘Wijnegem plant actie’. 

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 2.

De gemeenteraadsbeslissing van 18 mei 2015 betreffende het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant 2020.

De gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2020 betreffende het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant 2030 aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.

De gemeenteraadsbeslissing van 20 september 2021 tot het ondertekenen van het (Vlaams) Lokaal Energie- en Klimaatpact.

De gemeenteraadbeslissing van 21 november 2022 tot het ondertekenen van het (Vlaams) Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.

De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.

Het Vlaams Klimaatbeleidsplan 2013 - 2020.

Het akkoord van Parijs van 12 december 2015.

Het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019 - 2024.

Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te werken.

Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021 - 2030.

Het nationaal klimaat- en energieplan 2021 - 2030.

Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie.

De visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot.
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan 2030 goed en neemt kennis van de acties uit het plan, opgenomen in het document met titel : Wijnegems klimaatplan ‘Wijnegem plant actie’. 

Artikel 2

In de beleids- en beheerscyclus zullen de nodige middelen voorzien worden om deze acties te realiseren.

Artikel 3

Aan IGEAN wordt de opdracht gegeven het actieplan in te dienen bij het secretariaat van Convenant of Mayors onder de vorm van een SECAP (Sustainable Energy and Climate Action Plan).

Artikel 4

Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan IGEAN op mail naar klimaat@igean.be

4.

2023_GR_00018 - Het Lokaal Energie- en Klimaatpact - Rapportering - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter
4.

2023_GR_00018 - Het Lokaal Energie- en Klimaatpact - Rapportering - Kennisneming

2023_GR_00018 - Het Lokaal Energie- en Klimaatpact - Rapportering - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op 20 september 2021 besloot de gemeenteraad het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 1.0 te ondertekenen.

Op 21 november 2022 besloot de gemeenteraad om het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2.0 te ondertekenen.

Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang worden opgemaakt, dat na voorleggen aan de gemeenteraad, bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet worden ingediend.

Argumentatie

De Vlaamse overheid houdt de monitoring van de LEKP doelstellingen bij via het Lokaal Klimaatpactportaal. Dat is een digitale tool waarop de voortgang werf per werf in cijfers wordt weergegeven. 

Het Lokaal Klimaatpactportaal verzamelt authentieke data bij partnerorganisaties, zoals Fluvius, VEKA en de website groenblauwpeil.be.

Via het Lokaal Klimaatpactportaal kan een LEKP-rapport per gemeente worden gegenereerd. Voor Wijnegem werd dit gedaan op 3 februari 2023. 

De rapportering 2022 gebeurt door middel van dit Wijnegemse LEKP-rapport. 

Het rapporteringsdocument en de notulen van de gemeenteraad worden hierna opgeladen op het digitaal loket van Agentschap Binnenlands Bestuur en dit uiterlijk op 1 maart 2023. 

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, meer bepaald artikel 2.

De gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2020 tot het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant 2030.

De gemeenteraadsbeslissing van 20 september 2021 tot het ondertekenen van het (Vlaams) Lokaal Energie- en Klimaatpact.

De gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2022 tot het ondertekenen van het (Vlaams) Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

5.

2023_GR_00019 - Naamgeving nieuwe straat n.a.v. aanleg nieuwe Hoogmolenbrug - Princiepsbeslissing - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00019 - Naamgeving nieuwe straat n.a.v. aanleg nieuwe Hoogmolenbrug - Princiepsbeslissing - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_GR_00019 - Naamgeving nieuwe straat n.a.v. aanleg nieuwe Hoogmolenbrug - Princiepsbeslissing - Goedkeuring

2023_GR_00019 - Naamgeving nieuwe straat n.a.v. aanleg nieuwe Hoogmolenbrug - Princiepsbeslissing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Naar aanleiding van het nieuwe stuk wegenis dat is ontstaan met de aanleg van de nieuwe Hoogmolenbrug moet de procedure voor de naamgeving van een nieuwe straat opgestart worden.

Aangezien dit nieuwe stuk wegenis de gemeentegrens overschrijdt naar Schoten, wordt voorgesteld dit dezelfde naam te geven namelijk 'Hoogmolenbrug'.

Argumentatie

Volgende procedure wordt gevolgd bij het toekennen van een nieuwe straatnaam:

  1. Het college van burgemeester en schepenen doet een voorstel aan de gemeenteraad.
  2. De gemeenteraad neemt een princiepsbeslissing.
  3. Het lokaal bestuur vraagt advies aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding.
  4. Het lokaal bestuur maakt dit voornemen door openbare aanplakking bekend en start een openbaar onderzoek gedurende 30 dagen.
  5. De gemeenteraad neemt een definitief besluit.
Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

De omzendbrief van 23 februari 2018 van FOD Binnenlandse Zaken betreffende de richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer, meer bepaald artikel 4 tot en met 10.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de naam 'Hoogmolenbrug' te geven aan het nieuwe stuk wegenis dat is ontstaan met de aanleg van de nieuwe Hoogmolenbrug.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de naam 'Hoogmolenbrug' voor te leggen aan de cultuurraad.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist hierover een openbaar onderzoek in te stellen.

6.

2023_GR_00017 - Flankerend onderwijs - Reglement ombudsdienst aanmeldingsprocedure - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00017 - Flankerend onderwijs - Reglement ombudsdienst aanmeldingsprocedure - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2023_GR_00017 - Flankerend onderwijs - Reglement ombudsdienst aanmeldingsprocedure - Goedkeuring

2023_GR_00017 - Flankerend onderwijs - Reglement ombudsdienst aanmeldingsprocedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de gemeente Wijnegem werken de scholen in het kader van flankerend onderwijs met een aanmeldingsprocedure, waarbij het verplicht is om een ombudsdienst inschrijvingen op te richten. De ombudsdienst staat in voor de eerstelijnsbehandelingen. Hierbij hoort ook een reglement dat handelt over de werking van de ombudsdienst. 

Argumentatie

De oprichting van een ombudsdienst inschrijvingen is verplicht.

Elke organisator die de inschrijvingen laat voorafgaan door een aanmeldingsprocedure, richt een ombudsdienst voor inschrijvingen in die instaat voor de eerstelijnsbehandeling van:

  • klachten of vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen voor of na de definitieve toewijzing;
  • vragen over een erkenning van een uitzonderlijke situatie;
  • de evaluatie van de behandelde klachten en vaststellingen met het oog op eventuele bijsturing van de aanmeldingsprocedure.

De werking van de ombudsdienst voor inschrijvingen wordt geregeld in een reglement van orde, opgesteld door de organisator van de aanmeldingsprocedure.

Het reglement van orde bevat een bijlage waarin de nominatieve lijst van de leden van de ombudsdienst voor inschrijvingen is opgenomen. Wegens de mogelijke veranderende bezetting van de leden is het aangewezen om de functies te bepalen die in dit orgaan zetelen. De werkelijke invulling van de namen gebeurt door het college van burgemeester en schepenen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikels 37/6 t.e.m. 37/70.

De omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement ombudsdienst inschrijvingen in het kader van flankerend onderwijs goed. 

Artikel 2

De gemeenteraad mandateert het college van burgemeester en schepen om jaarlijks de ledenlijst van de ombudsdienst inschrijvingen te actualiseren.

7.

2023_GR_00022 - Eretitel - Toekenning titel 'Ereburgemeester' aan Ivo Wynants - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00022 - Eretitel - Toekenning titel 'Ereburgemeester' aan Ivo Wynants - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2023_GR_00022 - Eretitel - Toekenning titel 'Ereburgemeester' aan Ivo Wynants - Goedkeuring

2023_GR_00022 - Eretitel - Toekenning titel 'Ereburgemeester' aan Ivo Wynants - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De heer Ivo Wynants is burgemeester van Wijnegem geweest van 2 januari 2013 tot en met 31 augustus 2021.

Argumentatie

De heer Ivo Wynants bevestigt via een verklaring op eer dat hij voldoet aan de voorwaarden en stemt er mee in dat het verzoek tot toekenning van de eretitel wordt ingediend door de gemeenteraad. Gezien de heer Ivo Wynants burgemeester van Wijnegem is geweest van 2 januari 2013 tot en met 31 augustus 2021, heeft hij volgens de voorwaarden het ambt gedurende een bestuursperiode of gedurende ten minste zes jaar in dezelfde gemeente uitgeoefend.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, meer bepaald artikel 148.

Het besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018, meer bepaald artikels 53 en 56.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris
<p>Artikel 56 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris:</p><p>De betrokkene dient het verzoek tot verlening van een eretitel, vermeld in artikel 53, schriftelijk in bij de Vlaamse Regering.</p><p>Met instemming van de betrokkene kan de gemeenteraad, de districtsraad of de raad voor maatschappelijk welzijn het verzoek ook indienen.</p><p>Als de betrokkene overleden is, kunnen de rechtsopvolgers van de betrokkene of de raad, vermeld in het tweede lid, het verzoek indienen met instemming van de rechtsopvolgers. </p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om de Vlaamse Regering schriftelijk te verzoeken om de heer Ivo Wynants de titel van ereburgemeester toe te kennen.

8.

2023_GR_00014 - Kunstacademie - Uitbreiding onderwijsbevoegdheid en structuuronderdelen beeldende en audiovisuele kunsten - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00014 - Kunstacademie - Uitbreiding onderwijsbevoegdheid en structuuronderdelen beeldende en audiovisuele kunsten - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2023_GR_00014 - Kunstacademie - Uitbreiding onderwijsbevoegdheid en structuuronderdelen beeldende en audiovisuele kunsten - Goedkeuring

2023_GR_00014 - Kunstacademie - Uitbreiding onderwijsbevoegdheid en structuuronderdelen beeldende en audiovisuele kunsten - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Om de groei van het domein beeldende en audiovisuele kunsten te versterken, wil de kunstacademie nieuwe onderwijsbevoegdheid aanvragen en het structuuronderdeel 4e graad. In september 2018 is de kunstacademie gestart met een opleiding Beeldende en Audiovisuele Kunsten. Bij aanvang was dit met één klas voor 8-11 jarigen in Wijnegem en ondertussen is er een aanbod vanaf 6 jaar tot en met volwassenen verdeeld over 12 klassen in zowel Wijnegem als Schilde. Het aanbod voor volwassenen is nu nog beperkt tot een twee-jarige oriënterende opleiding. 

Argumentatie

Ons kunstdomein Beeldende en Audiovisuele Kunsten is nog in oprichting, waardoor we moeten voldoen aan programmatienormen. Om dit doel te garanderen, en hierbij de erkenning als kunstacademie, moeten we de uitbouw van dit domein bestendigen.

De opleiding volwassenen beperkt zich nu tot 2 jaar in de derde graad, in een oriënterend beeldatelier. Een vierde graad biedt de kans om een specifiek artistiek atelier (zoals tekenkunst en schilderkunst) aan te bieden in een tienjarige opleiding. Daarom is er de vraag om het structuuronderdeel vierde graad aan te vragen voor Wijnegem en Schilde met de onderwijsbevoegdheid voor tekenkunst en schilderkunst (cluster 6).

Daarnaast kan de derde graad nog meer geborgd worden als een echte initiatiegraad, en daardoor onderwijsbevoegdheid voor initiatieatelier aanvragen (cluster 5).

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018. 

Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs van 4 mei 2018.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist eenparig om het aanbod van de kunstacademie uit te breiden met het volgende:

  • onderwijsbevoegdheid beeldende en audiovisuele kunsten cluster 5;
  • onderwijsbevoegdheid beeldende en audiovisuele kunsten cluster 6;
  • structuuronderdeel 4e graad Wijnegem;
  • structuuronderdeel 4e graad Schilde.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist om het college te mandateren om de aanvraag in te dienen. 

9.

2023_GR_00020 - Gemeentelijke lagere school De Notelaar - Aansluiting bij leersteuncentra Antwerpen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00020 - Gemeentelijke lagere school De Notelaar - Aansluiting bij leersteuncentra Antwerpen - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2023_GR_00020 - Gemeentelijke lagere school De Notelaar - Aansluiting bij leersteuncentra Antwerpen - Goedkeuring

2023_GR_00020 - Gemeentelijke lagere school De Notelaar - Aansluiting bij leersteuncentra Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Vlaamse Regering zal het M-decreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vervangen door het decreet leersteun.

In het decreet leersteun wordt een nieuw model voor ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon onderwijs uitgewerkt: het leersteunmodel.

Het decreet leersteun en het leersteunmodel gaan vanaf 1 september 2023 van start.

Via OVSG is het bericht gekomen dat een schoolbestuur zich moet aansluiten bij één leersteuncentrum naar keuze.

Een keuze dringt zich op.

Argumentatie

Het decreet over de leersteun en bijhorende aanpassingen van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 zitten in de laatste fase van besluitvormingsproces van de Vlaamse Overheid.

OVSG adviseert desalniettemin om al een keuze voor leersteun te maken.

Deze leersteuncentra komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.

  • Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.
  • Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.
  • Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het leersteuncentrum Antwerpen om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school/scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk Prisma dat ophoudt te bestaan.

Voordelen voor de keuze van het leersteuncentrum Antwerpen zijn, naast de nabijheid, dat kleuterschool Het Notendopje hier ook bij zit. Zo kan de overgang van de laatste kleuterklas naar het eerste leerjaar extra goed opgevolgd worden.

Dit leersteuncentrum is opgenomen in het protocol landschap leersteuncentrum waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de aansluiting van de gemeentelijke lagere school De Notelaar, Bergenstraat 2, 2110 Wijnegem, bij het leersteuncentrum Antwerpen vanaf 1 september 2023, goed te keuren.

10.

2023_GR_00026 - Fractie Groen - Vraag tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 2019-2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00026 - Fractie Groen - Vraag tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 2019-2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2023_GR_00026 - Fractie Groen - Vraag tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 2019-2024 - Goedkeuring

2023_GR_00026 - Fractie Groen - Vraag tot aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 2019-2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het decreet lokaal bestuur beschrijft de te respecteren timing voor het overmaken van de notulen van het college van burgemeester en schepenen aan de gemeenteraadsleden. Het laat het lokaal bestuur de vrijheid om de juiste modaliteiten te omschrijven in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. Het huidig huishoudelijk reglement van de gemeenteraad noemt enkel de mogelijkheid om de notulen te verzenden.

Argumentatie

De fractie Groen vraagt de formulering van artikel 10, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad aan te passen als volgt:

De notulen van het college van burgemeester en schepenen worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het college volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, ter beschikking gesteld aan de gemeenteraadsleden per e-mail en/of door publicatie op het digitaal platform Green Valley Suite.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 21.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 50, 5de lid.

Overeenkomstig artikel 104 van de Nieuwe Gemeentewet worden alleen de beslissingen opgenomen in de notulen en in het register van de beraadslagingen, en kunnen alleen die beslissingen rechtsgevolgen hebben. De notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende gewone vergadering van het college van burgemeester en schepenen. De notulen worden uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het college van burgemeester en schepenen die volgt op de vergadering van het college van burgemeester en schepenen waarop de notulen zijn goedgekeurd verstuurd naar of ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden op de wijze die bepaald is in het huishoudelijk reglement. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen elektronisch verstuurd of ter beschikking gesteld.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 2019-2024, meer bepaald artikel 3, §1.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad 2019-2024, meer bepaald artikel 10, §2. 

De notulen van het college van burgemeester en schepenen worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het college volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, verstuurd aan de gemeenteraadsleden. Dit gebeurt op elektronische wijze.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aangepaste formulering van artikel 10, §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed als volgt:

De notulen van het college van burgemeester en schepenen worden, uiterlijk op dezelfde dag als de vergadering van het college volgend op deze waarop de notulen werden goedgekeurd, ter beschikking gesteld aan de gemeenteraadsleden per e-mail en/of door publicatie op het digitaal platform.

11.

2023_GR_00023 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00023 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2023_GR_00023 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

2023_GR_00023 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de vorige zitting ligt ter inzage.

Argumentatie

Er zijn geen opmerkingen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 32.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 23 januari 2023 goed.

12.

2023_GR_00024 - Rondvraag

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Nadine Wouters, 4de schepen; Roger Boeckxstaens, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter
12.

2023_GR_00024 - Rondvraag

2023_GR_00024 - Rondvraag

Motivering

Aanleiding en context

De raadsleden krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen.

Argumentatie

Niet van toepassing.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 31.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.