Terug
Gepubliceerd op 19/09/2023

2023_GR_00103 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan - 'Wommelgemsteenweg' met rooilijnplan - Definitieve vaststelling - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 18/09/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Glenn GenĂ©, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00103 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan - 'Wommelgemsteenweg' met rooilijnplan - Definitieve vaststelling - Goedkeuring

Aanwezig

Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, An Stuyck, Marc De Coninck, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 18
An Stuyck, Carmen Baelden, Dirk Verhaert, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00103 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan - 'Wommelgemsteenweg' met rooilijnplan - Definitieve vaststelling - Goedkeuring 2023_GR_00103 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan - 'Wommelgemsteenweg' met rooilijnplan - Definitieve vaststelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

IGEAN dienstverlening werd door het college van burgemeester en schepenen van Wijnegem in zitting van 9 januari 2020 aangesteld als ontwerper van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Wommelgemsteenweg’. 

Het RUP heeft als doel de herlokalisatie van de buitenopslag van dienst werken en groen, die nu gesitueerd is in de Lazaretstraat, naar een perceel langs de Wommelgemsteenweg aan de rand van de dorpskern mogelijk te maken.

Noot:

In zitting van 27 februari 2023 besliste de gemeenteraad het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Wommelgemsteenweg' met rooilijnplan, zoals opgemaakt door IGEAN dienstverlening, voorlopig vast te stellen.

Argumentatie

Doelstelling

Het lokaal bestuur wenst de buitenopslag van dienst werken en groen, die nu gesitueerd is in de Lazaretstraat, te herlokaliseren naar de Wommelgemsteenweg. Dienst werken en groen zelf is nu gesitueerd in het dorpscentrum langs de Wommelgemsteenweg. De buitenopslag is nu gesitueerd in de Lazaretstraat in het dorpscentrum, in vogelvlucht op +/- 450 meter van dienst werken en groen. Omdat vele verplaatsingen tussen beide sites gebeuren met trage voertuigen en omdat bij dienst werken en groen alle infrastructuur (zoals kleedkamers, sanitair, refter, kantoorruimte, stelplaats voertuigen, ...) aanwezig is die ook door de werklieden van de buitenopslag gebruikt wordt, wenst het lokaal bestuur de buitenopslag zo dicht mogelijk te situeren nabij de huidige locatie van dienst werken en groen, met name op een perceel in eigendom van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) langs de Wommelgemsteenweg op slechts 275 meter van de huidige locatie van dienst werken en groen.

Voormeld perceel van OVAM is vervuild en OVAM zal instaan voor de sanering van dit vervuild perceel. De bestemming van het betrokken perceel, dat gelegen is in natuurgebied volgens het gewestplan Antwerpen, wordt voor het gedeelte gelegen langs de Wommelgemsteenweg gewijzigd naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen. Het achterste gedeelte behoudt zijn bestemming van natuurgebied en wordt als dusdanig ingericht. De omvorming van natuurgebied naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen wordt gecompenseerd door een zone voor dagrecreatie volgens het bijzonder plan van aanleg (BPA) Park, gelegen in het park van Wijnegem en in de vallei van de Schijn, om te vormen tot parkgebied. Het resterende gedeelte van deze zone voor dagrecreatie volgens het BPA Park blijft behouden, maar met een beperking van de toegestane functies tot infrastructuur voor jeugd en speelbos. Tegelijkertijd wordt de rooilijn van de Wommelgemsteenweg langs de westzijde verlegd. De rooilijnbreedte wordt er versmald in functie van de aanleg van een aanliggend fietspad in plaats van een vrij liggend fietspad. Omdat deze rooilijn vastligt in het BPA Park, wordt de westelijke helft van de openbare wegenis van de Wommelgemsteenweg mee opgenomen in het RUP.

Decreet houdende de gemeentewegen

Reden wijziging rooilijn

Voor de Wommelgemsteenweg, geselecteerd als een bovenlokale functionele fietsroute, geldt een rooilijnplan, vastgelegd bij Koninklijk Besluit (K.B.) van 14 juli 1928. De voorziene rooilijn heeft een breedte van 30 meter, telkens 15 meter gemeten vanuit de as van de weg. De bouwlijn bevindt zich op 5 meter achter de rooilijn. De westelijk gelegen rooilijn is gewijzigd door het BPA Park. In dit BPA werd de westelijk gelegen rooilijn opgeschoven naar het oosten, met name in plaats van op 15 meter werd ze gesitueerd op 12 meter uit de as van de weg. De oostelijk gelegen rooilijn vastgelegd met K.B. van 14 juli 1928 is behouden in het BPA.

Bij de inrichting van de buitenopslagplaats moet rekening worden gehouden met de geldende rooilijn, vastgelegd in het bijzonder plan van aanleg (BPA) Park en gelegen op 12 m uit de as van het openbaar domein. De geldende rooilijnbreedte voor de Wommelgemsteenweg is voor dit gedeelte achterhaald omdat:

  • het zuidelijk gedeelte van de Wommelgemsteenweg, tussen de bebouwing in de dorpskern en de gemeentegrens met Wommelgem, bestemd en ingericht is als natuurgebied (uitgezonderd 1 zonevreemde woning langs de Wommelgemsteenweg 100);
  • de gemeente niet de intentie heeft om de Wommelgemsteenweg op termijn met hetzelfde profiel als de Wijnegemsteenweg in Wommelgem aan te leggen, namelijk met een brede berm met gracht tussen fietspad en rijweg, zodat het niet nodig is om de rooilijn van het bijzonder plan van aanpak (BPA) Park te behouden.

De aanleg van aanliggende fietspaden is volgens het vademecum mogelijk bij een snelheidsregime lager dan 50km/u. Dit is hier het geval. Bovendien geldt in de Wommelgemsteenweg een tonnagebeperking tot 3,5 ton. De minimale breedte voor aanliggende fietspaden bedraagt 2 meter, voor zover het verwachte aantal fietsers op het drukste uur lager ligt dan 250 fietsers. Dit is hier het geval. Ligt het aantal fietsers op het drukste uur boven deze norm dan geldt een minimale breedte van 3 meter. Als schuwafstand ten opzichte van de rijbaan en ten opzichte van een haag wordt een maat van 0,5 meter geadviseerd. Op basis van deze richtlijnen kan een aanliggend fietspad worden aangelegd langs de westzijde van de Wommelgemsteenweg.

Op basis van het voorgestelde dwarsprofiel wordt de nieuwe rooilijn gesitueerd op 7,5 meter uit de as van de weg. De gemeente zal de rooilijn langs de westzijde van de Wommelgemsteenweg aanpassen vanaf huisnummer 74 tot de gemeentegrens met Wommelgem.

De buitenopslag wordt langs de noordzijde van het perceel ontsloten naar de Wommelgemsteenweg. Hier bevindt zich tevens een servitudewegenis (bedongen weg) naar de achterliggende gronden, in eigendom van het noordelijk gesitueerd tuinaanlegbedrijf. Deze servitudeweg (bedongen weg) blijft behouden en kan ook gebruikt worden als ontsluiting van het achterliggend in te richten natuurgebied. Doordat het huidig en toekomstig fietspad aanliggend is en de rooilijn verbreedt vanaf de aanpalende woning, is er een goede zichtbaarheid op het aankomend fietsverkeer bij het in- en uitrijden van de ontsluitingsweg.

Met de vaststelling van dit ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Wommelgemsteenweg’ zal gelijktijdig de rooilijn van de Wommelgemsteenweg worden versmald. De nieuwe rooilijnbreedte is voldoende om op termijn een veilig fietspad aan te leggen zoals beschreven. 

Een schattingsverslag van de meerwaarde door de nieuwe rooilijn werd opgemaakt door landmeter-experts van Teccon bvba. De waardebepaling gaat over de invloed van de ligging van de nieuwe rooilijn op de aanliggende percelen ten opzichte van de rooilijn die wordt afgeschaft.

Voorliggend ruimtelijk uitvoeringsplan met wijziging van de rooilijn houdt rekening met de doelstellingen en principes geformuleerd onder artikel 3 en artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.

Toetsing aan artikel 3 (doelstellingen) van het gemeentewegendecreet 

De structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van het gemeentelijk wegennet blijft ongewijzigd. De rooilijnbreedte van de Wommelgemsteenweg wordt aan de westzijde versmald. De breedte van 7,5 meter uit de as van de weg volstaat om hier op termijn nog een veilig aanliggend fietspad aan te leggen, zodat het lokaal wegennet op een veilige manier voor alle weggebruikers kan ingericht worden. Het netwerk van bestaande wegen kan op een veilige manier gebruikt worden door fietsers en voetgangers en dit zowel op recreatief als functioneel vlak.

Toetsing aan artikel 4 (principes) van het gemeentewegendecreet

Algemeen belang

De wijziging van de rooilijn gebeurt in het algemeen belang:

  • beperken van de inname van natuurgebied door het versmallen van de rooilijn,
  • voorzien van nog voldoende ruimte voor de aanleg van comfortabele en veilige fiets- en voetpaden.

Motivering versmalling rooilijn

Zie hoger onder ‘Reden wijziging rooilijn'.

Verkeersveiligheid en ontsluiting van aangrenzende percelen 

De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt door de versmalling van de rooilijn niet in het gedrang. Het toekomstig dwarsprofiel voorziet nog een strook met een breedte van 1,5 meter tussen de private perceelsgrens en het fietspad zodat de veiligheid van fietsers bij uitrijdende auto’s gegarandeerd is.

Verkeersveiligheid

De nieuwe breedte van de rooilijn laat toe om veilige fietspaden aan te leggen die voldoen aan de normen van het vademecum voor fietsvoorzieningen.

Gemeentegrensoverschrijdend perspectief 

De op termijn geplande aanliggende fietspaden, conform het nieuw profiel, sluiten op het grondgebied van gemeente Wommelgem aan op de bestaande vrij liggende fietspaden, gelegen achter de gracht en achter een groene berm met bomen.

Duurzame ontwikkeling

De versmalling van de rooilijnen van de Wommelgemsteenweg laat op termijn de aanleg van comfortabele en veilige fietspaden en voetpaden mogelijk en komt hierbij tegemoet aan een duurzame ontwikkeling waarbij verplaatsingen per fiets en te voet gestimuleerd worden. Deze maatregelen dragen zeker bij aan een modal-shift ten voordele van voetgangers en fietsers en het minder gebruik van de auto. Dit alles draagt bij aan minder luchtverontreiniging en een gezondere verplaatsingswijze.

Procesverloop

Het planproces voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en plan-MER wordt uitgevoerd overeenkomstig de VCRO en het besluit betreffende de integratie van effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen. De nodige stappen voor de opmaak van een MER-screeningsnota zijn geïntegreerd in de procedure.

In een eerste fase werd een procesnota en een startnota opgemaakt. De startnota werd voorgelegd aan de bevolking, de besturen en de adviesinstanties. Zij hadden de mogelijkheid opmerkingen en adviezen uit te brengen over de startnota. De startnota werd ook voor advies voorgelegd aan verschillende adviesinstanties.

Op basis van de inspraakreacties en de adviezen van de adviesinstanties werd een scopingnota opgemaakt. De scopingnota bevat dezelfde onderdelen als de startnota, maar is verder uitgewerkt op basis van de uitgebrachte adviezen van de openbare besturen en het resultaat van de publieke raadpleging over de startnota. De startnota evolueert in feite naar een scopingnota. Vervolgens werd het RUP verder uitgewerkt tot een voorontwerp.

Het voorontwerp van het RUP, met inbegrip van de MER-screening (beoordeling van de milieueffecten), werd voor advies overgemaakt aan de adviesinstanties. Er werd een plenaire vergadering georganiseerd op 18 november 2022 om vervolgens tot voorliggend ontwerp te komen. Na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad d.d. 27 februari 2023 werd voorliggend RUP met rooilijnplan onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen. Het openbaar onderzoek liep van 27 maart 2023 tot en met 25 mei 2023.

Noot:

Op datum van 5 augustus 2022 meldt het Team MER dat er voor voorliggend RUP geen plan-MER moet worden opgesteld.

Adviezen hogere overheden en advies GECORO

De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) heeft in zitting van 20 juni 2023 alle adviezen, opmerkingen en bezwaren die werden geuit tijdens het voormeld openbaar onderzoek gebundeld en gecoördineerd en een gemotiveerd advies uitgebracht. Het advies van de GECORO bevat het integrale advies van de hogere overheden. Het advies van de GECORO d.d. 20 juni 2023 is voorwaardelijk gunstig. In het kader van het openbaar onderzoek over het RUP werden twee schriftelijk bezwaarschriften ingediend (zie bijlagen).

De deputatie van de provincie Antwerpen bracht advies uit in zitting van 17 mei 2023. Het advies is gunstig. Het departement omgeving deelde op 23 mei 2023 via het uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige informatie (DSI) mede dat zij geen advies verlenen.

Het gemotiveerd advies van de GECORO in zitting van 20 juni 2023 met betrekking tot de adviezen, opmerkingen en bezwaren die werden geuit tijdens het voormeld openbaar onderzoek luidt als volgt:

"…

1.2. Adviezen

De deputatie van de provincie Antwerpen bracht advies uit in zitting van 17 mei 2023. Het advies is gunstig zonder opmerkingen. Het advies van de deputatie wordt als bijlage opgenomen in het advies van de GECORO en maakt er integraal deel van uit.

Het Departement Omgeving bracht geen advies uit.

1.3. Bezwaarschriften

1.3.1. Perceel Wommelgemsteenweg 100

De eigenaars van dit perceel/woning vragen dat er aan hun grond en hagen niets verandert en dat deze kunnen blijven staan zoals ze nu staan.

Behandelen bezwaar:

Enkel de rooilijn wordt aangepast en meer opgeschoven naar de straat, met name tot op 7,5 meter uit de as van de weg in plaats van 15 meter uit de as van de weg. De gronden binnen de rooilijn worden niet onteigend.

De bestemming van het perceel blijft ook ongewijzigd, met name natuurgebied. De zonevreemde woning en alle hagen kunnen behouden blijven. Wanneer op termijn de Wommelgemsteenweg heraangelegd wordt met bredere fietspaden kan de grond binnen de rooilijn verworven/onteigend worden door de gemeente, maar dit zal dan minder grondinname tot gevolg hebben dan met de huidige rooilijn het geval is omdat zoals aangehaald de rooilijn wordt opgeschoven naar de straat.

De rooilijn wordt in het gemeentewegendecreet gedefinieerd als: De huidige of de toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen.

1.3.2.   Servitudewegenis

Er wordt met betrekking tot de servitudeweg bezwaar ingediend tegen het inrichtingsvoorstel van de buitenopslag.

Algemene opmerking GECORO: Er wordt gesteld dat het RUP niets wijzigt aan afspraken vastgelegd in akten.

Volgende bezwaren worden aangehaald:

- Bij het opmaken van het voorstel heeft men niet de juiste breedte van de wegenis behouden. Men heeft niet de juiste schaal gebruikt, zie onze aankoopakte, reeds in uw bezit. Op mijn plan (van de aankoopakte) is de wegenis achteraan zelfs breder dan aan de straatkant. Waarom niet de volledige wegenis breder maken, zodat deze aangepast is aan het hedendaags vervoer. Op het ontwerp staat deze reeds breder getekend aan de inrit vanaf de Wommelgemsteenweg.

Behandelen bezwaar:

Noch in de akte, noch op het bijgevoegde plan wordt een breedte van de servitudeweg vermeld. Op het plan van 1931 kan afgemeten worden dat de breedte varieert van +/- 5,0 meter aan de straatkant tot +/- 5,5 meter achteraan het perceel.

Het inrichtingsplan wordt aangepast aan deze maatvoering. De breedte van de toegangsweg tot de buitenopslag aan de straat is reeds 6,5 meter, breder dan de breedte van de servitude. Voorbij dit voorste gedeelte wordt de servitudeweg verbreed tot de breedte volgens het plan van 1931. Dit betekent dat de groenbuffer langs deze zijde van de servitudeweg versmalt van 3 meter naar 2 meter.

Op het grafisch plan wordt in de legende van de bestaande toestand “servitudeweg 4m” vervangen door “servitudeweg”. De indicatieve aanduiding van de servitudeweg op het grafisch plan blijft behouden.

Op het plan bestaande en juridische toestand wordt de vermelding “servitudeweg 4m” vervangen door “servitudeweg” op het plan en in de legende.

De stedenbouwkundige voorschriften worden als volgt aangepast:

  • 1.2.2 Schrappen van “met een breedte van 4 m” in de zin “Langs de noordelijke perceelsgrens ligt een servitudeweg (bedongen weg) met een breedte van 4 m, indicatief aangeduid op het grafisch plan met een overdruk.”
  • 1.2.2 De zin “De buitenopslag wordt omgeven door een groene buffer in streekeigen beplanting met een breedte van minimum 3 m” vervangen door “De buitenopslag wordt omgeven door een groene buffer in streekeigen beplanting met een breedte van minimum 2 m”.
  • 2.2.2 Schrappen van “met een breedte van 4 m” in de zin “Langs de noordelijke perceelsgrens ligt een servitudewegenis (bedongen weg) met een breedte van 4 m, indicatief aangeduid op het grafisch plan met een overdruk.”
  • 3.2.1 Vervangen van de zin “In deze zone met een breedte van 4 m is geen bebouwing toegestaan” door de zin “binnen deze servitudeweg is geen bebouwing toegestaan.”

Omdat de bestaande erfdienstbaarheid meer gebruikt zal worden dan voorheen, door het aan te leggen containerpark en het natuurgebied daar achter, is er volgens mij een verzwaring van de erfdienstbaarheid. Om te voorkomen dat er door het meer gebruik van deze wegenis er een openbare wegenis zou ontstaan, kunnen wij overeenkomen, zoals afgesproken op 4 mei 2023 op het overleg om de bestaande poort (aan de straatkant) te verplaatsen tot aan de achterzijde van het containerpark.

Behandelen bezwaar:

Bij een servitudeweg is er een lijdend erf, in dit geval het perceel van OVAM dat de gemeente wenst te verwerven, en een heersend erf, in dit geval het perceel achteraan dat bereikbaar is over het perceel van OVAM. Het lijdend erf draagt de last, het heersend erf heeft een recht van doorgang.

Het recht van doorgang, vastgelegd in een akte, blijft ongewijzigd. Er is enkel een verzwaring van de erfdienstbaarheid wanneer ook andere percelen, andere dan het huidig heersend erf, deze servitudeweg zouden gebruiken om hun perceel te bereiken. Er is geen verzwaring wanneer de eigenaar van het lijdend erf deze servitudeweg gebruikt voor activiteiten op het lijdend erf.

- Zo zal ook de bestaande draadafsluiting aan de zij- en achterkant behouden blijven of vervangen worden door een nieuwe, dit om sluikstorten en de toegang langs zij of achterkant te verhinderen. De tweede poort op het einde van deze wegenis blijft gewoon behouden.

Ook moet er na het saneren van het terrein de wegenis terug voldoende verhard worden om zware voertuigen toe te laten naar ons achterliggend perceel. Gelieve bij het saneren rekening te houden dat wij deze wegenis intens gebruiken in de maand december. 

Om alles in de toekomst goed te laten verlopen, zou ik ook voorstellen om geen wagens te laten parkeren op deze wegenis.

Behandelen bezwaar:

Deze opmerkingen handelen eerder over de praktische aanleg van de weg en de plaatsing van afsluitingen en niet zozeer over de inhoud van het RUP.

Plaatsing van afsluitingen en poorten worden geregeld tussen de eigenaars van het lijdend en heersend erf.

De servitudeweg wordt na sanering van het terrein terug heraangelegd in functie van zwaar verkeer.

1.4. Advies GECORO overmaken aan gemeenteraad

Het beschreven standpunt van de GECORO met betrekking tot voormelde adviezen en bezwaarschriften wordt bezorgd aan de gemeenteraad.

...”

Watertoets – Waterparagraaf

Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) legt bepaalde verplichtingen op die de watertoets worden genoemd. Deze watertoets houdt in dat moet nagegaan worden of het voorliggende plan (en de realisatie ervan) geen schadelijke effecten heeft op de waterhuishouding in het gebied. Indien dit wel het geval is dan moeten deze effecten, indien mogelijk, zoveel mogelijk beperkt of gecompenseerd worden.

De zuidelijke helft van het plangebied ‘stapelplaats’ is gelegen in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Het RUP maakt het mogelijk een grote oppervlakte nietwaterdoorlatende verharding (±1500m²) te realiseren. Op deze verharding zullen verschillende soorten materialen gestockeerd worden. Voor een deel van deze materialen is een afvoer van het opgevangen regenwater naar de riolering noodzakelijk. Afstroom naar en infiltratie in het achter liggende groengebied is niet gewenst. De verharding is dan ook noodzakelijk en wettelijk verplicht, om mogelijke vervuiling van de bodem en het grondwater te vermijden. Voor andere gestapelde materialen kan het opgevangen hemelwater wel afgevoerd en geïnfiltreerd worden in het achterliggend natuurgebied.

Het noordelijke deel van het plangebied ‘stapelplaats’ is infiltratiegevoelig. De nodige maatregelen worden voorzien om infiltratie van vervuild water in de bodem te vermijden. De wettelijke normen voor opvang van potentieel vervuild water worden toegepast.

Een deel van het plangebied ‘stapelplaats’ is zeer gevoelig voor grondwaterstromingen. Het RUP laat enkel zeer beperkte constructies toe en er worden geen ondergrondse constructies voorzien, waardoor er geen impact op de grondwaterstroming verwacht wordt. Het deel van het plangebied gelegen langs de Wommelgemsteenweg (versmalling rooilijn) wordt omgevormd van openbare wegenis naar natuurgebied. Dit heeft geen effect op de bestaande toestand die reeds ingericht is als natuurgebied.

Het plangebied ‘compensatie’ beoogt het behoud van het bestaande bos als parkgebied in het westelijke gedeelte. Vermits hier geen bijkomende bebouwing is toegelaten zijn er geen effecten op het watersysteem te verwachten. In het oostelijk gedeelte blijven de bouwmogelijkheden beperkt tot enkel kleinschalige inplantingen zoals bergplaatsen, rustbanken, speeltuigen,… met een gezamenlijke oppervlakte van max. 50m². De effecten hiervan op het watersysteem zijn te verwaarlozen.

Voor de niet-vergunde ophogingen uit het verleden waarvoor geen afgraving voorzien wordt, is compensatie voorzien door afgraving van een perceel elders in de vallei, aan de Koolsveldlaan.

De bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater zijn onverminderd van kracht.

Aanvullende watertoets:

Het verschil tussen de fluviale en pluviale kaart enerzijds en de kaart met de mogelijke en effectief overstromingsgevoelige gebieden is dat het zuidelijk deel van kadastraal perceel 234M, waarop de buitenopslag van dienst werken en groen gepland wordt, niet meer is aangeduid als overstroombaar gebied op de fluviale/pluviale kaart. Het achterste gedeelte van plangebied ‘stapelplaats’ wordt afgegraven in functie van de inrichting als natuurgebied. Dit terreingedeelte mag overstromen. Het zuidelijk deel van het plangebied compensatie is niet meer aangeduid als overstroombaar op de fluviale en pluviale kaart. De pluviale en fluviale kaart hebben aldus geen impact op de hierboven vermelde watertoets.

Noot:

De beslissing van de Team MER over de vrijstelling van plan-MER is nog actueel.

Juridische grond

Het decreet van 28 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, meer bepaald artikel 2.2.21, § 6.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, meer bepaald artikel 12, § 1.

Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 1999 waarbij het bijzonder plan van aanleg (BPA) Park werd goedgekeurd.

Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2023 waarbij het gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Wommelgemsteenweg met rooilijnplan voorlopig werd vastgesteld.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 januari 2020 waarbij IGEAN werd aangesteld als ontwerper voor de opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Wommelgemsteenweg.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 februari 2022 waarbij de start- en procesnota voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Wommelgemsteenweg werd goedgekeurd.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 maart 2023 waarbij het voorontwerp van het openbaar onderzoek voor het gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Wommelgemsteenweg met rooilijnplan werd goedgekeurd.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 juni 2023 waarbij kennis werd genomen van de resultaten van het openbaar onderzoek voor het gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Wommelgemsteenweg met rooilijnplan.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) "Wommelgemsteenweg" met rooilijnplan, zoals opgemaakt door IGEAN dienstverlening, definitief vast te stellen en zich aan te sluiten bij het standpunt van de GECORO d.d. 20 juni 2023 met betrekking tot de resultaten van het gehouden openbaar onderzoek.

Artikel 2

Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, en aan het departement (toepassing artikel 2.2.22. – Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening). 

De Vlaamse Regering en de deputatie beschikken over een termijn van vijfenveertig dagen die ingaat op de dag na de betekening, vermeld in artikel 2.2.22 om de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan te schorsen. Een schorsing kan niet gedeeltelijk zijn. De Vlaamse Regering kan binnen de voormelde termijn een definitief vastgesteld gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ook geheel of gedeeltelijk vernietigen.

Een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit wordt binnen een ordetermijn van tien dagen met een beveiligde zending bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 3

Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt het gemeenteraadsbesluit houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen zestig dagen na de definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ze binnen dezelfde termijn volledig bekendgemaakt op de website, vermeld in het Belgisch Staatsblad (toepassing artikel 2.2.24. – Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).

Artikel 4

Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan treedt in werking veertien dagen na de bekendmaking van het gemeenteraadsbesluit houdende definitieve vaststelling van het plan bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad (toepassing artikel 2.2.25. – Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).