In de paas- en zomervakantie organiseert de jeugddienst de speelweken. Tijdens deze weken kunnen kinderen komen spelen en ravotten op het speelplein. In het verleden werden er ook Grabbelpas-activiteiten georganiseerd maar dit had de laatste jaren weinig succes. Hierdoor worden er nu enkele kleine activiteiten op de speelweken zelf georganiseerd. Gezien de kostprijs van de aangeboden activiteiten van de speelweken is het billijk een deel van de kosten aan te rekenen aan de deelnemers. Er zullen dus enkel voor de speelweken tarieven moeten vastgelegd worden.
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om de tarieven van de speelweken vast te leggen. Omwille van een nieuw inschrijfsysteem moet er voor de voor- en naopvang gewerkt worden met een forfaitair bedrag i.p.v. een prijs per half uur. Hiernaast is het fiscaal aftrekbaar maximumbedrag per oppasdag in december 2021 opgetrokken naar 14 euro.
Er moest snel gecommuniceerd worden met de ouders van kinderen over het aanbod en de tarieven van de paasvakantie. Hierdoor kon er niet gewacht worden op de beslissing van de gemeenteraad van maart 2022 om deze tarieven vast te leggen en dus werd dit bij hoogdringendheid beslist worden op het college van burgemeester en schepenen.
In vergelijking met het andere opvangaanbod in Wijnegem zijn de speelweken voor de deelnemers opmerkelijk goedkoper. Bovendien kunnen deelnemers gebruik maken van terugbetaling door de mutualiteiten en is de volledige deelnamekost fiscaal aftrekbaar.
Verder zal er ook een koppeling zijn met de UiT-PAS waardoor personen met een kansenpas, die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming, slechts 20 procent van de deelnameprijs betalen (sociaal tarief). Hierdoor zijn de speelweken ook toegankelijk voor personen die het financieel niet breed hebben.
Tot slot is het voor tariefwijzigingen van een retributiereglement aangewezen om het college van burgemeester en schepenen te machtigen om de tarieven aan te passen. Zo kunnen deze op een vlotte manier verwerkt worden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
De gemeenteraad beslist volgende tarieven te bekrachtigen voor de speelweken:
Dagdeel | Prijs (forfait) | Sociaal tarief (forfait) |
Vooropvang | € 2,00 | € 0,40 |
Voormiddag | € 5,00 | € 1,00 |
Namiddag | € 5,00 | € 1,00 |
Naopvang | € 2,00 | € 0,40 |
De bedragen voor de deelname en de opvang (voor en/of na) worden geïnd door online betaling bij inschrijving via wijnegem.ticketgang.eu of door contante betaling aan de balie bij inschrijving tegen afgifte van ontvangstbewijs.
De gemeenteraad beslist om de vaststelling van tariefwijzigingen en de bepaling van de wijze van inning te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad stelde in zitting van 15 oktober 2018 het organogram van het nieuwe lokaal bestuur Wijnegem vast.
In de personeelsformatie werd voor de dienst ouderenzorg en thuisdiensten het volgende voorzien:
De OCMW-raad keurde in zitting van 20 december 2021 de overdracht van de reguliere poetsdienst naar de dienst dienstencheques goed. Dit heeft een impact op het organogram.
De OCMW-raad keurde in zitting van 20 december 2021 goed dat de niet-gesubsidieerde medewerkers binnen de reguliere poetsdienst van de Regionale Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg met ingang van 1 april 2022 worden opgenomen binnen de dienst dienstencheques.
Naar aanleiding van deze beslissing is het voorstel om dit als volgt op te nemen in het organogram:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 met de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en met enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het gemeenteraadsbesluit van 15 oktober 2018 en latere wijzigingen, waarbij het organogram werd vastgesteld.
De gemeenteraad beslist het organogram van lokaal bestuur Wijnegem te wijzigen en opnieuw vast te stellen.
De gemeenteraad stelde in zitting van 15 oktober 2018 het organogram en de formatie van lokaal bestuur Wijnegem vast.
In de personeelsformatie werd voor de dienst ouderenzorg en thuisdiensten het volgende voorzien:
De OCMW-raad keurde in zitting van 20 december 2021 de overdracht van de reguliere poetsdienst naar de dienst dienstencheques goed. Dit heeft een impact op het organogram.
De OCMW-raad keurde in zitting van 20 december 2021 goed dat de niet-gesubsidieerde medewerkers binnen de reguliere poetsdienst van de Regionale Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg met ingang van 1 april 2022 worden opgenomen binnen de dienst dienstencheques.
Naar aanleiding van deze beslissing is het voorstel om dit als volgt op te nemen in de personeelsformatie:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 met de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en met enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het gemeenteraadsbesluit van 15 oktober 2018 en latere wijzigingen, waarbij het organogram en de formatie werden vastgesteld.
De gemeenteraad beslist om de personeelsformatie van lokaal bestuur Wijnegem te wijzigen en opnieuw vast te stellen.
Het verslag van de vorige zitting ligt ter inzage.
Er zijn geen opmerkingen.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 32.
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 21 februari 2022 goed.
De raadsleden krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen.
Niet van toepassing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 31.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.