Terug
Gepubliceerd op 25/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 17/10/2022 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

An Stuyck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GR_00100 - Zonnepanelen ’t Gasthuis - Akte vestiging recht van opstal - Ontwerpakte - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00100 - Zonnepanelen ’t Gasthuis - Akte vestiging recht van opstal - Ontwerpakte - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 18
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00100 - Zonnepanelen ’t Gasthuis - Akte vestiging recht van opstal - Ontwerpakte - Goedkeuring

2022_GR_00100 - Zonnepanelen ’t Gasthuis - Akte vestiging recht van opstal - Ontwerpakte - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college van burgemeester en schepenen verleende in de zitting van 23 juli 2020 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Leveren, plaatsen en exploitatie van fotovoltaïsche zonnepanelen op gebouwen van het lokaal bestuur via burgerparticipatie” aan Zuidtrant, Saffierstraat 238, 2600 Berchem (Antwerpen) tegen het nagerekende offertebedrag van 4.317,34 euro excl. btw of 5.223,98 euro incl. 21% btw. De uitvoering moest gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020/081.

In zitting op 8 juli 2021 besloot het college van burgemeester en schepenen tot de voorlopige oplevering van de opdracht 2020/081. Leverancier Zuidtrant vroeg nadien naar de vestiging van het recht van opstal, overeenkomstig pagina 12 van de door het lokaal bestuur ondertekende offerte 2020/081 van 5 juni 2020.

Het college van burgemeester en schepenen besloot in zitting op 2 december 2021 om IGEAN de opdracht te geven een akte vestiging recht van opstal tussen het lokaal bestuur en Zuidtrant op te maken voor de zonnepanelen op ’t Gasthuis.

Argumentatie

IGEAN maakte een ontwerpakte van recht van opstal. 

Juridische grond

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 11° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die, vermeld in artikel 56, § 3, 8°, b)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de ontwerpakte recht van opstal goed te keuren.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om het dossier verder af te werken.

2.

2022_GR_00102 - Omslag naar een digitale organisatie - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00102 - Omslag naar een digitale organisatie - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 18
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00102 - Omslag naar een digitale organisatie - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

2022_GR_00102 - Omslag naar een digitale organisatie - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij het lokaal bestuur aanvragen. 

Het lokaal bestuur vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Lokale besturen zijn op zoek gegaan naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. Daarbij hebben is samengewerkt met het Agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform (VIP) te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.

Argumentatie

Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. Het lokaal bestuur kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.

Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers is voor het lokaal bestuur een administratieve last en brengt bijhorende kosten met zich mee. Het lokaal bestuur wenst de kost, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden, voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.

Juridische grond

De grondwet, meer bepaald artikel 173.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, meer bepaald de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 mei 2019 betreffende de retributie voor administratieve prestaties, vastgoedinformatie en energieprestatiecertificaten.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 september 2022 betreffende de implementatie en koppeling software voor het vastgoedinformatieplatform.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad is akkoord met de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform en keurt het retributiereglement vastgoedinformatie goed als volgt:

Artikel 2

Definities:

1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert; 

4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;

6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het bestuursdecreet van 7 december 2018;

7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties: 

  1. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het bestuursdecreet van 7 december 2018; 
  2. de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
  3. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het bestuursdecreet van 7 december 2018;

8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet; 

9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

Artikel 3

Algemeen:

Het lokaal bestuur verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. Het lokaal bestuur doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. Het lokaal bestuur stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt het lokaal bestuur die gegevens met als doeleinde de aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

Met ingang van 1 januari 2023 wordt ten voordele van het lokaal bestuur een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier. 

Artikel 4

Verschuldigde:

De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Artikel 5

Bedrag:

Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt: 

Voorwerp aanvraag 

Retributiebedrag 

Vastgoeddossier 

80,00 euro


De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.

Artikel 6

Invorderingswijze:

De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.

Artikel 7

Verwerking van persoonsgegevens:

 In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt het lokaal bestuur voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

2° Het lokaal bestuur verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

  1. aanvragers; en
  2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

3° Het lokaal bestuur verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

  1. contact- en identificatiegegevens;
  2. financiële gegevens;
  3. het identificatienummer van het rijksregister/KBO-nummer;
  4. vastgoedinformatie;
  5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

4° Het lokaal bestuur bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die het lokaal bestuur verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij het lokaal bestuur bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

5° Het lokaal bestuur doet een beroep op het Agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Het Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van het lokaal bestuur dat de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst in bijlage.

Artikel 8

Ondertekening:

De vastgoeddossiers die het lokaal bestuur via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 9

Vervanging voorgaande reglementering:

Dit reglement vervangt vanaf 1 januari 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

Artikel 10

Bekendmaking:

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

3.

2022_GR_00105 - Gemeentelijke lagere school De Notelaar - GLS - Schoolreglement 2022-2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00105 - Gemeentelijke lagere school De Notelaar - GLS - Schoolreglement 2022-2023 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 18
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00105 - Gemeentelijke lagere school De Notelaar - GLS - Schoolreglement 2022-2023 - Goedkeuring

2022_GR_00105 - Gemeentelijke lagere school De Notelaar - GLS - Schoolreglement 2022-2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt. De onderwijsregelgeving verandert ieder jaar meerdere malen. Dit heeft gevolgen voor het schoolreglement. Deze zaken zorgen dat het schoolreglement aangepast moet worden. Er wordt gekozen voor het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap .Ook voor het schooljaar 2022-2023 is een nieuw model voorhanden. Ook wordt de infobrochure geactualiseerd.

Argumentatie

Het huidige reglement is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.

Juridische grond

Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27, 28, 33, 37, 54 en 172 quinquies.

Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.

De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.

De ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.

De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.

De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het schoolreglement en de infobrochure 2022-2023 goed voor de gemeentelijke lagere school De Notelaar, Bergenstraat 2, 2110 Wijnegem.

Artikel 2

Het schoolreglement en de infobrochure 2022-2023 worden toegevoegd aan dit besluit. 

4.

2022_GR_00097 - Samenwerkingsverbanden - De Ideale Woning - Algemene vergadering 14 november 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00097 - Samenwerkingsverbanden - De Ideale Woning - Algemene vergadering 14 november 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 18
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00097 - Samenwerkingsverbanden - De Ideale Woning - Algemene vergadering 14 november 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00097 - Samenwerkingsverbanden - De Ideale Woning - Algemene vergadering 14 november 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur is aangesloten bij De Ideale Woning cv, Vlaamse Huisvestingsmaatschappij, Diksmuidelaan 276, 2600 Berchem. Deze organiseert haar algemene vergadering op maandag 14 november 2022 om 18.00 uur in het scoutslokaal, Hofstadestraat 66, 2600 Berchem (gelegen achter de kantoren van De Ideale Woning).

Argumentatie

Dit is de agenda:

  1. Partiële splitsing: toelichting door Rasschaert advocaten m.b.t. de overdracht patrimonium naar verschillende werkingsgebieden
  2. Kaderovereenkomst vorming woonmaatschappij Zuidrand ter kennisgeving
  3. Ontwerpstatuten woonmaatschappij Zuidrand ter kennisgeving
  4. Financieel: huidige toestand - toestand nieuwe woonmaatschappij
  5. Overdracht aandelen Alida De Bie en Vic Geerts

De gemeenteraad moet overeenkomst het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhalen.

De heer Karel Luyckx werd door de gemeenteraad op 18 maart 2019 aangeduid als vertegenwoordiger met mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen en in het bijzonder artikel 432 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 waarbij de heer Karel Luyckx wordt aangeduid als vertegenwoordiger, met mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger, in de algemene vergadering van De Ideale Woning cv.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De agenda van de algemene vergadering van De Ideale Woning cv op 14 november 2022 wordt goedgekeurd.

Dit is de agenda:

  1. Partiële splitsing: toelichting door Rasschaert advocaten m.b.t. de overdracht patrimonium naar verschillende werkingsgebieden
  2. Kaderovereenkomst vorming woonmaatschappij Zuidrand ter kennisgeving
  3. Ontwerpstatuten woonmaatschappij Zuidrand ter kennisgeving
  4. Financieel: huidige toestand - toestand nieuwe woonmaatschappij
  5. Overdracht aandelen Alida De Bie en Vic Geerts

Artikel 2

De heer Karel Luyckx wordt aangeduid als vertegenwoordiger, met mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger, en wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de OCMW-raad zoals vastgesteld in artikel 1 van dit besluit.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal een afschrift van deze beslissing bezorgen aan De Ideale Woning cv via het e-mailadres frauke.dresen@deidealewoning.be.

5.

2022_GR_00101 - Samenwerkingsverbanden - TMVS (CREAT) - Buitengewone Algemene Vergadering 13 december 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00101 - Samenwerkingsverbanden - TMVS (CREAT) - Buitengewone Algemene Vergadering 13 december 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 18
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00101 - Samenwerkingsverbanden - TMVS (CREAT) - Buitengewone Algemene Vergadering 13 december 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00101 - Samenwerkingsverbanden - TMVS (CREAT) - Buitengewone Algemene Vergadering 13 december 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur is aangesloten bij de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS (CREAT)).

De effectieve en de plaatsvervangende vertegenwoordigers van de deelnemers zullen in de loop van november een persoonlijke uitnodiging ontvangen voor de buitengewone algemene vergadering die plaats zal vinden op dinsdag 13 december 2022 om 14.30 uur, in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

Argumentatie

Dit is de agenda:

  1. Toetreding van deelnemers.
  2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen.
  3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB).
  4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB).
  5. Actualisering presentievergoeding.
  6. Statutaire benoemingen.
  7. Varia.

De gemeenteraad moet overeenkomstig het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhalen.

De heer Juul Liekens werd door de gemeenteraad in de zitting van 17 mei 2021 aangeduid als vertegenwoordiger met de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen en in het bijzonder artikel 432 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2021 waarin de heer Juul Liekens als lid van de algemene vergadering van TMVS (CREAT) en de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger wordt aangeduid.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene jaarvergadering van TMVS (CREAT) op dinsdag 13 december 2022:

  1. Toetreding van deelnemers.
  2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen.
  3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB).
  4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB).
  5. Actualisering presentievergoeding.
  6. Statutaire benoemingen.
  7. Varia.

Artikel 2

De heer Juul Liekens zal als vertegenwoordiger, met de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger, deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene jaarvergadering van TMVS (CREAT) op dinsdag 13 december 2022 en zijn stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake de agenda, vermeld in artikel 1 van dit besluit.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS (CREAT) dv voor donderdag 8 december 2022, hetzij per post ter attentie van TMVS dv, p/a Statutair Beheer TMVW, Stopstraat 1, 9000 Gent, hetzij per elektronische post op 20221213BAVTMVS@farys.be.

6.

2022_GR_00096 - Samenwerkingsverbanden - Fluvius - Buitengewone Algemene Vergadering 14 december 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00096 - Samenwerkingsverbanden - Fluvius - Buitengewone Algemene Vergadering 14 december 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 18
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00096 - Samenwerkingsverbanden - Fluvius - Buitengewone Algemene Vergadering 14 december 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00096 - Samenwerkingsverbanden - Fluvius - Buitengewone Algemene Vergadering 14 december 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.

De gemeente werd per mail van 16 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen die op 14 december 2022 plaatsheeft in het Radisson Blu Astrid Hotel, Koningin Astridplein 7 te 2018 Antwerpen.

Dit is de agenda:

  1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana.)
  2. Goedkeuring van de statutenwijziging, meer in het bijzonder wat betreft:
    1. Wijziging van het voorwerp;
    2. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 17, 25, 30 en 32 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en toevoeging van een artikel 37ter en een nieuwe bijlage 2;
    3. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen (partiële splitsingen door overneming) van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 11, 17, 25, 26, 30, 35 en 37 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en schrapping van de bestaande bijlage 4;
    4. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 5 (wijziging zetel), 7, 8, 9, 10, 11, 17, 27, 30, 33 en 40 en de bijlagen 1bis en 3;
    5. Bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
    6. Bijzonder verslag van de Commissaris opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid WVV;
    7. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
    8. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
    9. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
    10. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
  3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van (i) bijkomende aandelen Ae binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel en (ii) aandelen Ak’ binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
  4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit aardgas met betrekking tot de gemeenten Steenokkerzeel en Kampenhout over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e door de aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    3. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    4. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit aardgas met betrekking tot de gemeenten Steenokkerzeel en Kampenhout over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    5. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit aardgas van de gemeenten Steenokkerzeel en Kampenhout vanaf 1 januari 2025.
    6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 4.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Zelzate over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e door de aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    3. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    4. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Zelzate, en haar aandeel Ak’, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    5. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) van de gemeente Zelzate vanaf 1 januari 2025.
    6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  6. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeenten Essen en Merksplas over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e door aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    3. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    4. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Essen, en haar aandeel Aek, en met betrekking tot de gemeente Merksplas, en haar aandeel Ak’, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    5. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) van de gemeenten Essen en Merksplas vanaf 1 januari 2025.
    6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 6.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  7. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Goedkeuring van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e naar aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    3. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    4. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    5. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal vanaf 1 januari 2025.
    6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 7.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  8. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Iveka (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2025 van de bestaande aandelen Ae, A’e, Ag, Apt en Apg op basis van de eigen vermogenswaarde per aandeel van 25 euro voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas).
    3. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e door de aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    4. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    5. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Iveka (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk, en haar aandeel Ak, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    6. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk vanaf 1 januari 2025.
    7. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 8.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12 en 13 bij authentieke akte te doen vaststellen.
  10. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
  11. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
  12. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap
  13. Statutaire benoemingen.
  14. Statutaire mededelingen.

Momenteel kan er niet ingeschat worden in welke richting COVID-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het fysiek houden van de Buitengewone Algemene Vergadering. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, eventuele richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de regelgeving, wordt er toch voorzien dat deze vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.

Argumentatie

De gemeenteraad moet overeenkomstig het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhalen.

Mevrouw Leen Wouters werd door de gemeenteraad in de zitting van 18 februari 2019 aangeduid als vertegenwoordiger met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger.

Juridische grond

Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 waarin mevrouw Leen Wouters werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de bestuursperiode 2019-2024 met als plaatsvervanger de heer Juul Liekens.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 14 december 2022:

  1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana.)
  2. Goedkeuring van de statutenwijziging, meer in het bijzonder wat betreft:
    1. Wijziging van het voorwerp;
    2. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 17, 25, 30 en 32 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en toevoeging van een artikel 37ter en een nieuwe bijlage 2;
    3. Aanpassingen ingevolge de structuurwijzigingen (partiële splitsingen door overneming) van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 11, 17, 25, 26, 30, 35 en 37 en de bijlagen 1, 1bis en 3 en schrapping van de bestaande bijlage 4;
    4. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 5 (wijziging zetel), 7, 8, 9, 10, 11, 17, 27, 30, 33 en 40 en de bijlagen 1bis en 3;
    5. Bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
    6. Bijzonder verslag van de Commissaris opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid WVV;
    7. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
    8. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
    9. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
    10. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
  3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van (i) bijkomende aandelen Ae binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen Aek binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel en (ii) aandelen Ak’ binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
  4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit aardgas met betrekking tot de gemeenten Steenokkerzeel en Kampenhout over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e door de aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    3. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    4. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit aardgas met betrekking tot de gemeenten Steenokkerzeel en Kampenhout over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iverlek (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    5. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit aardgas van de gemeenten Steenokkerzeel en Kampenhout vanaf 1 januari 2025.
    6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 4.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Zelzate over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e door de aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    3. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    4. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Zelzate, en haar aandeel Ak’, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    5. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties (Publi-T) van de gemeente Zelzate vanaf 1 januari 2025.
    6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  6. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeenten Essen en Merksplas over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e door aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    3. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    4. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) met betrekking tot de gemeente Essen, en haar aandeel Aek, en met betrekking tot de gemeente Merksplas, en haar aandeel Ak’, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Iveka (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    5. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T) van de gemeenten Essen en Merksplas vanaf 1 januari 2025.
    6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 6.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  7. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Goedkeuring van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e naar aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    3. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    4. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    5. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten aardgas en warmte van de gemeente Laakdal vanaf 1 januari 2025.
    6. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 7.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  8. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Iveka (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (overnemende vereniging):
    1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
    2. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2025 van de bestaande aandelen Ae, A’e, Ag, Apt en Apg op basis van de eigen vermogenswaarde per aandeel van 25 euro voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas).
    3. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen A’e door de aandelen Ae voor de activiteit elektriciteit.
    4. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
    5. Goedkeuring van:
      1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Iveka (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk, en haar aandeel Ak, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
      2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
      3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
    6. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Grobbendonk vanaf 1 januari 2025.
    7. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
      1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 8.a vast te stellen;
      2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
      3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
      4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
      5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
      6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
  9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12 en 13 bij authentieke akte te doen vaststellen.
  10. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
  11. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
  12. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap
  13. Statutaire benoemingen.
  14. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

Mevrouw Leen Wouters zal als vertegenwoordiger, met Juul Liekens als plaatsvervanger, deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 14 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake de agenda, vermeld in artikel 1 van dit besluit.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwepen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

7.

2022_GR_00103 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00103 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 16
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Viktor Werrebroeck, Anne-Marie Matthys
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00103 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

2022_GR_00103 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de vorige zitting ligt ter inzage.

Argumentatie

Er zijn geen opmerkingen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 32.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 19 september 2022 goed.

8.

2022_GR_00104 - Rondvraag

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
An Stuyck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter
8.

2022_GR_00104 - Rondvraag

2022_GR_00104 - Rondvraag

Motivering

Aanleiding en context

De raadsleden krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen.

Argumentatie

Niet van toepassing.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 31.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.