Het college van burgemeester en schepenen verleende in de zitting van 23 juli 2020 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Leveren, plaatsen en exploitatie van fotovoltaïsche zonnepanelen op gebouwen van het lokaal bestuur via burgerparticipatie” aan Zuidtrant, Saffierstraat 238, 2600 Berchem (Antwerpen) tegen het nagerekende offertebedrag van 4.317,34 euro excl. btw of 5.223,98 euro incl. 21% btw. De uitvoering moest gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020/081.
In zitting op 8 juli 2021 besloot het college van burgemeester en schepenen tot de voorlopige oplevering van de opdracht 2020/081. Leverancier Zuidtrant vroeg nadien naar de vestiging van het recht van opstal, overeenkomstig pagina 12 van de door het lokaal bestuur ondertekende offerte 2020/081 van 5 juni 2020.
Het college van burgemeester en schepenen besloot in zitting op 2 december 2021 om IGEAN de opdracht te geven een akte vestiging recht van opstal tussen het lokaal bestuur en Zuidtrant op te maken voor de zonnepanelen op ’t Gasthuis.
IGEAN maakte een ontwerpakte van recht van opstal.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De gemeenteraad beslist de ontwerpakte recht van opstal goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om het dossier verder af te werken.
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij het lokaal bestuur aanvragen.
Het lokaal bestuur vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. Lokale besturen zijn op zoek gegaan naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen. Daarbij hebben is samengewerkt met het Agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform (VIP) te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. Het lokaal bestuur kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers is voor het lokaal bestuur een administratieve last en brengt bijhorende kosten met zich mee. Het lokaal bestuur wenst de kost, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden, voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.
De grondwet, meer bepaald artikel 173.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, meer bepaald de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 mei 2019 betreffende de retributie voor administratieve prestaties, vastgoedinformatie en energieprestatiecertificaten.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 september 2022 betreffende de implementatie en koppeling software voor het vastgoedinformatieplatform.
De gemeenteraad is akkoord met de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform en keurt het retributiereglement vastgoedinformatie goed als volgt:
Definities:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Algemeen:
Het lokaal bestuur verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. Het lokaal bestuur doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. Het lokaal bestuur stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt het lokaal bestuur die gegevens met als doeleinde de aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 1 januari 2023 wordt ten voordele van het lokaal bestuur een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Verschuldigde:
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Bedrag:
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag |
Vastgoeddossier | 80,00 euro |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Invorderingswijze:
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Verwerking van persoonsgegevens:
1° In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt het lokaal bestuur voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
2° Het lokaal bestuur verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
3° Het lokaal bestuur verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
4° Het lokaal bestuur bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die het lokaal bestuur verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij het lokaal bestuur bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
5° Het lokaal bestuur doet een beroep op het Agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Het Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van het lokaal bestuur dat de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst in bijlage.
Ondertekening:
De vastgoeddossiers die het lokaal bestuur via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering:
Dit reglement vervangt vanaf 1 januari 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Bekendmaking:
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt. De onderwijsregelgeving verandert ieder jaar meerdere malen. Dit heeft gevolgen voor het schoolreglement. Deze zaken zorgen dat het schoolreglement aangepast moet worden. Er wordt gekozen voor het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap .Ook voor het schooljaar 2022-2023 is een nieuw model voorhanden. Ook wordt de infobrochure geactualiseerd.
Het huidige reglement is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 27, 28, 33, 37, 54 en 172 quinquies.
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 21 december 1998 betreffende het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
De ministeriële omzendbrief van 21 juni 2017 betreffende samenstelling ondersteuningsnetwerken in het basis en secundair onderwijs.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 8 februari 2002 betreffende informatie bij eerste inschrijving en schoolreglement.
De aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs.
De gemeenteraad keurt het schoolreglement en de infobrochure 2022-2023 goed voor de gemeentelijke lagere school De Notelaar, Bergenstraat 2, 2110 Wijnegem.
Het schoolreglement en de infobrochure 2022-2023 worden toegevoegd aan dit besluit.
Het lokaal bestuur is aangesloten bij De Ideale Woning cv, Vlaamse Huisvestingsmaatschappij, Diksmuidelaan 276, 2600 Berchem. Deze organiseert haar algemene vergadering op maandag 14 november 2022 om 18.00 uur in het scoutslokaal, Hofstadestraat 66, 2600 Berchem (gelegen achter de kantoren van De Ideale Woning).
Dit is de agenda:
De gemeenteraad moet overeenkomst het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhalen.
De heer Karel Luyckx werd door de gemeenteraad op 18 maart 2019 aangeduid als vertegenwoordiger met mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen en in het bijzonder artikel 432 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 waarbij de heer Karel Luyckx wordt aangeduid als vertegenwoordiger, met mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger, in de algemene vergadering van De Ideale Woning cv.
De agenda van de algemene vergadering van De Ideale Woning cv op 14 november 2022 wordt goedgekeurd.
Dit is de agenda:
De heer Karel Luyckx wordt aangeduid als vertegenwoordiger, met mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger, en wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de OCMW-raad zoals vastgesteld in artikel 1 van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal een afschrift van deze beslissing bezorgen aan De Ideale Woning cv via het e-mailadres frauke.dresen@deidealewoning.be.
Het lokaal bestuur is aangesloten bij de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS (CREAT)).
De effectieve en de plaatsvervangende vertegenwoordigers van de deelnemers zullen in de loop van november een persoonlijke uitnodiging ontvangen voor de buitengewone algemene vergadering die plaats zal vinden op dinsdag 13 december 2022 om 14.30 uur, in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
Dit is de agenda:
De gemeenteraad moet overeenkomstig het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhalen.
De heer Juul Liekens werd door de gemeenteraad in de zitting van 17 mei 2021 aangeduid als vertegenwoordiger met de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen en in het bijzonder artikel 432 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2021 waarin de heer Juul Liekens als lid van de algemene vergadering van TMVS (CREAT) en de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger wordt aangeduid.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene jaarvergadering van TMVS (CREAT) op dinsdag 13 december 2022:
De heer Juul Liekens zal als vertegenwoordiger, met de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger, deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene jaarvergadering van TMVS (CREAT) op dinsdag 13 december 2022 en zijn stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake de agenda, vermeld in artikel 1 van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS (CREAT) dv voor donderdag 8 december 2022, hetzij per post ter attentie van TMVS dv, p/a Statutair Beheer TMVW, Stopstraat 1, 9000 Gent, hetzij per elektronische post op 20221213BAVTMVS@farys.be.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen.
De gemeente werd per mail van 16 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen die op 14 december 2022 plaatsheeft in het Radisson Blu Astrid Hotel, Koningin Astridplein 7 te 2018 Antwerpen.
Dit is de agenda:
Momenteel kan er niet ingeschat worden in welke richting COVID-19 zal evolueren en wat de impact hiervan zal zijn op het fysiek houden van de Buitengewone Algemene Vergadering. Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, eventuele richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de regelgeving, wordt er toch voorzien dat deze vergadering digitaal zou kunnen gehouden worden.
De gemeenteraad moet overeenkomstig het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhalen.
Mevrouw Leen Wouters werd door de gemeenteraad in de zitting van 18 februari 2019 aangeduid als vertegenwoordiger met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 waarin mevrouw Leen Wouters werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de bestuursperiode 2019-2024 met als plaatsvervanger de heer Juul Liekens.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 14 december 2022:
Mevrouw Leen Wouters zal als vertegenwoordiger, met Juul Liekens als plaatsvervanger, deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 14 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) en haar stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake de agenda, vermeld in artikel 1 van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwepen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het verslag van de vorige zitting ligt ter inzage.
Er zijn geen opmerkingen.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 32.
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 19 september 2022 goed.
De raadsleden krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen.
Niet van toepassing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 31.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.