Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan er een identiteitsbewijs worden aangevraagd. Voor niet-Belgische kinderen is er geen mogelijkheid tot het aanvragen van een elektronische identiteitskaart, zij kunnen enkel een (papieren) identiteitsbewijs aanvragen.
Het identiteitsbewijs vermeldt naast de identiteitsgegevens en de afstamming, ook de naam, het adres en het telefoonnummer van een contactpersoon in geval van nood.
Het identiteitsbewijs is maximum 2 jaar geldig of tot de leeftijd van 12 jaar. De geldigheidsduur van het identiteitsbewijs mag deze van de verblijfsvergunning van de wettelijke vertegenwoordiger niet overschrijden.
Het identiteitsbewijs vervalt:
Een identiteitsbewijs wordt enkel uitgereikt aan niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.
De ouder(s) of de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen, vragen het identiteitsbewijs aan bij de gemeente.
Bij de aanvraag van het identiteitsbewijs moet het kind ook aanwezig zijn, voor een vergelijking met de foto.
Dit nieuwe reglement laat toe retributie te heffen op het aanmaken van identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.
Het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De gemeenteraad beslist een retributie van 2 euro te heffen op de aanmaak van een identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar.
Dit reglement gaat in vanaf 1 januari 2023 en loopt tot en met 31 december 2025.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemandateerd om verdere prijswijzingen door te voeren.