Terug
Gepubliceerd op 21/12/2022

2022_GR_00136 - Omslag naar een digitale organisatie - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Wijziging startdatum - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 19/12/2022 - 21:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Roger Boeckxstaens, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00136 - Omslag naar een digitale organisatie - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Wijziging startdatum - Goedkeuring

Aanwezig

Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 19
An Stuyck, Carmen Baelden, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00136 - Omslag naar een digitale organisatie - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Wijziging startdatum - Goedkeuring 2022_GR_00136 - Omslag naar een digitale organisatie - Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie - Wijziging startdatum - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op de gemeenteraad van 17 oktober 2022 werd de aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement voor vastgoedinformatie goedgekeurd.

Op 22 november 2022 stuurde Digitaal Vlaanderen een mail dat de gekozen kostprijsberekening niet operationeel zou zijn op de opgelegde startdatum tussen 6 december 2022 en 6 januari 2023 (Wave 2). Daarom stellen zij voor om gemeente Wijnegem te verplaatsen naar wave 6 met als startdatum 1 februari 2023.

Dit houdt ook in dat vastgoedinformatie in Wijnegem pas vanaf 1 februari 2023 aangevraagd kan worden via het Vastgoedinformatieplatform.

Argumentatie

Via het Vastgoedinformatieplatform zijn er 2 mogelijke kostprijsberekeningen: optie 1 is per kadastraal perceel en optie 2 is per aanvraag met een maximum van 5 percelen per aanvraag.

De administratie van lokaal bestuur Wijnegem adviseerde om voor optie 2 te gaan aangezien er in Wijnegem een aantal plaatsen zijn waar de woning en de omliggende tuin twee aparte kadastrale percelen zijn en er dan 2 keer betaald zou moeten worden.

Gezien er via het Vastgoedinformatieplatform wel al een voorafbetaling gebeurt door de aanvrager, zou er dus mogelijks foutief per capakey aangerekend worden, in het geval van aangrenzende percelen. Aangezien we niet kunnen inschatten over hoeveel gevallen het zou gaan en manuele opvolging/terugbetaling mogelijks te arbeidsintensief zou zijn, stelt Digitaal Vlaanderen voor om het aansluitingsmoment voor Wijnegem en andere besturen die kozen voor kostprijsberekening 2 uit te stellen naar woensdag 1 februari 2023. Deze datum werd ook reeds afgestemd met Geo-IT.

Juridische grond

De grondwet, meer bepaald artikel 173.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, meer bepaald de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 mei 2019 betreffende de retributie voor administratieve prestaties, vastgoedinformatie en energieprestatiecertificaten.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 september 2022 betreffende de implementatie en koppeling software voor het vastgoedinformatieplatform.

Het gemeenteraadsbesluit van 17 oktober 2022 betreffende de aansluiting bij het Vastgoedinformatieplatform en de vernieuwing van het retributiereglement vastgoedinformatie.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad trekt de beslissing van het retributiereglement voor vastgoedinformatie van 17 oktober 2022 in en vervangt dit integraal door volgend besluit:

Artikel 1

Definities:

1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert; 

4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;

6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het bestuursdecreet van 7 december 2018;

7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties: 

  1. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het bestuursdecreet van 7 december 2018; 
  2. de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
  3. de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het bestuursdecreet van 7 december 2018;

8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet; 

9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

Artikel 2

Algemeen:

Het lokaal bestuur verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. Het lokaal bestuur doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. Het lokaal bestuur stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt het lokaal bestuur die gegevens met als doeleinde de aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

Met ingang van 1 februari 2023 wordt ten voordele van het lokaal bestuur een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier. 

Artikel 3

Verschuldigde:

De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Artikel 4

Bedrag:

Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt: 

Voorwerp aanvraag 

Retributiebedrag 

Vastgoeddossier 

80,00 euro

De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.

Artikel 5

Invorderingswijze:

De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.

Artikel 6

Verwerking van persoonsgegevens:

 In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt het lokaal bestuur voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

2° Het lokaal bestuur verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

  1. aanvragers; en
  2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

3° Het lokaal bestuur verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

  1. contact- en identificatiegegevens;
  2. financiële gegevens;
  3. het identificatienummer van het rijksregister/KBO-nummer;
  4. vastgoedinformatie;
  5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

4° Het lokaal bestuur bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die het lokaal bestuur verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij het lokaal bestuur bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

5° Het lokaal bestuur doet een beroep op het Agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Het Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van het lokaal bestuur dat de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst in bijlage. 

Artikel 7

Ondertekening:

De vastgoeddossiers die het lokaal bestuur via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 8

Vervanging voorgaande reglementering:

Dit reglement vervangt vanaf 1 januari 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

Artikel 9

Bekendmaking:

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.