Terug
Gepubliceerd op 21/12/2022

2022_GR_00134 - Zaak der wegen - Omgevingsaanvraag OMV_2021146532 - Projectnummer gemeente: OMV/2022/00112/PROJECT - Wijnegem Shop Eat Enjoy - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 19/12/2022 - 21:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Carmen Baelden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Roger Boeckxstaens, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00134 - Zaak der wegen - Omgevingsaanvraag OMV_2021146532 - Projectnummer gemeente: OMV/2022/00112/PROJECT - Wijnegem Shop Eat Enjoy - Goedkeuring

Aanwezig

Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Carmen Baelden, Leen Nagels
Stemmen voor 15
An Stuyck, Carmen Baelden, Dirk Maes, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Wouters, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Nadine Vandecaveije
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00134 - Zaak der wegen - Omgevingsaanvraag OMV_2021146532 - Projectnummer gemeente: OMV/2022/00112/PROJECT - Wijnegem Shop Eat Enjoy - Goedkeuring 2022_GR_00134 - Zaak der wegen - Omgevingsaanvraag OMV_2021146532 - Projectnummer gemeente: OMV/2022/00112/PROJECT - Wijnegem Shop Eat Enjoy - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Volgende aanvraag tot omgevingsvergunning werd ingediend bij het Departement Omgeving: projectnummer omgevingsloket: OMV_2021146532 (Projectnummer gemeente: OMV/2022/00112/PROJECT): de heer Bernard d’ Ocquier en de heer Christophe Mignot voor ROYAWYN, Troonplein 1, 1000 Brussel en de heer Patrick Meutermans, Arthur Verhoevenlaan 32, 2900 Schoten en Celsius Holding Belgium, Louizalaan 235, 1050 Elsene voor Wijnegem Shop Eat Enjoy tot het uitbreiden en verbouwen van een shoppingcenter, een verandering van de ingedeelde activiteiten, het wijzigen van de vergunde kleinhandelsactiviteit en het verwijderen van vegetatie en de opheffing van een gemeenteweg (voetweg nr. 30 uit Atlas der Buurtwegen) langs de Turnhoutsebaan 5, 2110 Wijnegem.

Het omgevingsdossier bevat een rooilijnplan met aanduiding van de af te schaffen buurtweg nr. 30 en een schattingsverslag van landmeterkantoor J+T Collin, opgemaakt door Thomas Collin, landmeter-expert.

Argumentatie

Opheffing gemeenteweg – voetweg 30

Het tracé van de voetweg nr. 30 (Kavel VW1 op het rooilijnplan), gelegen op het eigendom kadastraal gekend afdeling 1, sectie B deel van nummer 10 E2 betreft het in rood gearceerd gedeelte, gelegen binnen de afbakeningslijnen zoals vermeld op het rooilijnplan gevoegd bij het omgevingsdossier. Volgens het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Thoman Collin bedraagt de oppervlakte van deze af te schaffen gemeenteweg 296,45m² op perceel 10E2.

De meer- of minderwaarde ten gevolge van de afschaffing van het tracé van de voetweg nr. 30 dat gelegen is op het eigendom te 2110 Wijnegem, Turnhoutsebaan 5, in het kadaster gekend als gemeente Wijnegem, 1e afdeling, sectie B, deel van nummer 10 E2 wordt geschat op 0 euro. In de feiten is deze gemeenteweg verdwenen omdat deze werd bebouwd door een rechtsgeldige, niet vervallen vergunning (parkeergarage).

De opheffing van de gemeenteweg wordt verantwoord, rekening houdende met de principes opgenomen in het decreet gemeentewegen. Als gevolg van de verleende vergunningen op de projectsite waarbij constructies werden opgericht over de bedding van de betrokken gemeenteweg, is deze gemeenteweg (voetweg 30) in onbruik geraakt. De bestaande vergunde parkeergarage op de projectsite, grenzend aan de Turnhoutsebaan, heeft deze gemeenteweg grotendeels ingenomen. Het zou de verkeersveiligheid niet ten goede komen als de trage weggebruiker doorheen de projectsite wordt geleid via het huidige tracé opdat een parkeergarage en parkeerplaatsen op maaiveldniveau worden doorkruist.

De openbare fiets- en voetpaden bevinden zich rondom de projectsite en zorgen voor een veilig alternatief. Langs de Turnhoutsebaan, Krijgsbaan en Dorenboslaan zijn comfortabele fiets- en/of voetpaden gelegen. De interne trage verbindingen voor de bezoekers zijn georganiseerd binnen de globale inrichting van Wijnegem Shop Eat Enjoy.

Er kan in alle redelijkheid worden geoordeeld dat de site vlot bereikbaar is met de fiets, gelet op voormeld beschreven fietsinfrastructuur of het openbaar vervoer, gelet op de aanwezigheid van tram- en bushaltes ter hoogte van Wijnegem Shop Eat Enjoy.

Resultaten openbaar onderzoek

Verwijzend naar artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad kennis van de bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

Op volgende data werden bezwaarschriften en/of opmerkingen ingediend via het omgevingsloket of schriftelijk bij het college van burgemeester en schepenen van lokaal bestuur Wijnegem:

  • 4 oktober 2022: 1 bezwaarschrift;
  • 6 oktober 2022: 1 bezwaarschrift;
  • 7 oktober 2022: 1 bezwaarschrift;
  • 8 oktober 2022: 1 bezwaarschrift;
  • 10 oktober 2022: 1 bezwaarschrift;
  • 11 oktober 2022: 2 bezwaarschriften;
  • 12 oktober 2022: 5 bezwaarschriften;
  • 13 oktober 2022: 3 bezwaarschriften;
  • 14 oktober 2022: 7 bezwaarschriften;
  • 15 oktober 2022: 4 bezwaarschriften;
  • 16 oktober 2022: 9 bezwaarschriften;
  • 17 oktober 2022: 5 bezwaarschriften;
  • 18 oktober 2022: 5 bezwaarschriften;
  • 19 oktober 2022: 5 bezwaarschriften;
  • 20 oktober 2022: 40 bezwaarschriften (33 werden ingediend via balie gemeente);
  • 21 oktober 2022: 2 bezwaarschrift;
  • 22 oktober 2022: 4 bezwaarschriften;
  • 23 oktober 2022: 5 bezwaarschriften;

Deze bezwaren kunnen als volgt worden samengevat:

Bioscoopzalen, parking binnen bufferzone en andere activiteiten:

  • bioscopen horen thuis in recreatiegebied en niet binnen de bestemming ‘Gebieden hoofdzakelijk bestemd voor de vestiging van grootwinkelbedrijven. Dit geldt ook voor de andere recreatieve activiteiten waarbij verwezen wordt naar “Vlarem”, de rubrieken 32.2.1 en 32.2.2 van hoofdrubriek 32 “ontspanningsinrichtingen en schietstanden“. Het voorgestelde ontwerp is met andere woorden in strijd met de geldende gewestplanbestemming en doorstaat de wettigheidstoets niet;
  • de concurrentie met streamingdiensten zoals Netflix en de aanwezigheid van cinemacomplexen in de omgeving zoals Metropolis in Antwerpen maken dat er geen nood is aan bijkomende cinemazalen. Bovendien trekken cinemazalen zoals Metropolis en UGC in Antwerpen centrum heden minder bezoekers en komen in financiële problemen;
  • overlast naar woonwijk toe: zwerfvuil, hangjongeren, geluidsoverlast, parkeeroverlast, enzovoort. Overlast wordt tevens verspreid over langere periode als gevolg van langere openingstijden (tot 0.30 uur en ook op zondag);
  • naast de bioscoopzalen wordt er +5600 vierkante meter aan ontspanningsactiviteiten voorzien op de ontwerpplannen. Er wordt echter niet gedefinieerd over welke activiteiten het gaat zodat impact op verkeers- en geluidsoverlast onvoldoende kan worden beoordeeld. Duidelijkheid is tevens noodzakelijk voor verkrijgen van milieuvergunning. Dit laat de aanvrager echter over aan latere exploitant;
  • nieuwe activiteiten leiden tot extra overlast naar de woonwijk toe én deze overlast wordt verspreid over langere periode omdat nieuwe activiteiten zoals de bioscoop leiden tot langere openingstijden (tot 0.30 uur en zondag). Overlast = zwerfvuil, hangjongeren, geluidsoverlast, parkeeroverlast, criminaliteit, lichthinder, enzovoort;
  • het voorgestelde programma leidt tot te grootschalig project;
  • heraanleg parking binnen bufferzone zoals aangeduid op het gewestplan is in tegenstrijd met deze gewestplanbestemming. Deze bufferzone moet bestaan uit groenvoorzieningen als buffer ten opzichte van de aanliggende woonzone (Dorenboslaan, Krommelei en omgeving);
  • de uitbating van de bioscoop wordt, net als de andere activiteiten, overgelaten aan derden. Cinemazalen en ruimte voor ontspanning kunnen dan ook gebruikt worden voor organiseren van onder meer congressen, sportcentra, enzovoort. Er wordt met andere woorden een grijze zone gecreëerd rond de invulling wat de toekomst onvoorspelbaar maakt = hinder onvoorspelbaar naar buurt toe;

Mobiliteit:

  • files op omliggende wegennet en toekomstige werkzaamheden zoals de afbraak van de ‘bananenbrug’ in Wijnegem maken dat Wijnegem Shop Eat Enjoy onvoldoende bereikbaar is voor hulpdiensten. Aangevuld met de voorliggende uitbreidingsplannen die een toename van 30% (tot 70.000 bezoekers op hoogdagen) bezoekers met zich meebrengt, doet besluiten dat omwille van veiligheidsredenen (hulpdiensten kunnen niet tijdig ter plaatse geraken) voorliggend project moet worden geweigerd;
  • het voorliggende project houdt onvoldoende rekening met toekomstige en reeds vergunde projecten in de omgeving (uitbreiding Bosuil voetbalstadion, Sportoase te Deurne, geplande bouw 290 wooneenheden Ertbrugge te Wijnegem, toekomstige aanleg A102, …). De draagkracht naar de omgeving toe (aanliggende woonwijken) als het gaat over leefbaarheid wordt overschreden wanneer voormelde projecten nog eens worden aangevuld met voorliggende uitbreidingsplannen van Wijnegem Shop Eat Enjoy. Het huidige verkeersinfarct zal alleen maar worden vergroot. Regelmatig staan er nu reeds files op de Krijgsbaan richting shoppingcenter en richting de E313 verkeerswisselaar te Wommelgem waarbij de file zich verder zet op de E313 zelf;
  • het voorgestelde (bioscoopcomplex en bijkomende activiteiten leidt tot langere openingstijden (7 op 7 dagen) met als gevolg dat de draagkracht naar de omgeving (aanliggende woonwijken) wordt overschreden als gevolg van verkeer- en parkeeroverlast. Op pagina 79 (“KH_4_toelichting_kleinhandelsactiviteiten Wijnegem Shopping Center 01042022.pdf”) en volgende komt de aanvrager zelf tot de conclusie dat op gewone piekdagen alle omwonende parkeerplaatsen moeten in beslag genomen worden, en dat na de uitbreiding zelfs al deze plaatsen niet zullen volstaan om aan de vergrote WSEE parkingbehoeftes te voldoen.” In de huidige situatie kan Wijnegem Shop Eat Enjoy tijdens drukke dagen niet voldoen aan de parkeerbehoeften op eigen terrein. Voorgestelde uitbreiding zal parkeeroverlast naar buurt alleen maar doen toenemen;
  • de aanvrager bespreekt op pagina 72 van “KH_4_toelichting_kleinhandelsactiviteiten Wijnegem Shopping Center 01042022.pdf” in figuur 5-64 het instroom en uitstroom autoverkeer volume in functie van de tijd. Wij betwisten deze simulaties formeel. De basisaanname van de simulatie is dat er weinig verschil is tussen shopping bezoekers en bioscoop bezoekers. Met andere woorden, dat de bioscoopbezoeker redelijk vroeg, vanaf 13u…14u, zal aankomen en de shopping bezoeker ook redelijk vroeg, vanaf 17u…18u, het pand zal verlaten.
  • regelmatige observaties leren ons dat veel gezinnen praktisch tot het sluitingsuur (20.00 uur…21.00 uur) in het WSEE complex blijven – een gedrag dat zich met de uitbreiding van de geplande Food Corner alleen maar zal versterken. Het bioscoopbezoeker publiek zal pas vanaf 18.00 uur…18.30 uur aanrijden – op tijd voor de eerste voorstelling van 19.00 uur. Dit heeft tot gevolg dat de WSEE parking nog vol zal staan met shoppingbezoekers wanneer de bioscoopbezoekers zich aanbieden. Dit zal files en opstoppingen veroorzaken en de parkeerdruk verhogen op de omliggende woonwijken en op de gemeentelijke en gewestelijke aan- en afvoerwegen. Een ander gevolg is dan dat de geplande “stille aftocht” van de nachtelijke bioscoopbezoeker, niet via de te bouwen parkeertoren uitrit aan de Turnhoutsebaan zal plaatsvinden. De nachtbezoekers zullen om 00.30 uur vanuit de omliggende wijken, straten en wegen vertrekken, aangezien ze alleen daar hun wagen konden parkeren. Gezien het bioscooppubliek dat deelneemt aan de late voorstellingen dikwijls jonger is, en niet altijd met geruisloze wagens rijdt, verwachten we geen stille aftocht.”;
  • Dorenboslaan kan bijkomende verkeersdruk niet aan. Vraag om toegangen/doorsteken Dorenboslaan te sluiten voor het gemotoriseerd verkeer ten voordele van de aanliggende woonwijk;
  • samenwerkingsverband met Sportpaleis om de parking open te stellen voor bezoekers is in tegenstrijd met verklaringen dat op eigen terrein voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn + leidt tot bijkomende overlast (parking tot 00.30 uur te gebruiken). Een nachtelijk uitgaanscentrum op 50 meter van rustige woonwijken kan niet toegestaan worden en aldus moet de vergunningsaanvraag worden geweigerd. Openingsuren moeten beperkt blijven tot huidige: zijnde 10.00 uur tot 20.00 uur, op vrijdag tot 21.00 uur, van maandag tot zaterdag, gesloten op zondag, zonder uitzonderingen.
  • in het openbaar onderzoek document “KH_4_toelichting_kleinhandelsactiviteiten Wijnegem Shopping Center 01042022.pdf” pagina 25 paragraaf “Verzorgingsgebied” zijn de aangehaalde rijafstanden van 10…20…30 minuten totaal ongeloofwaardig. In normale verkeersdrukte is de rijtijd tussen de WSEE parking en bijvoorbeeld het E313 rond punt van Wommelgem meer als 15 minuten. Op spitsuren loopt dit gemakkelijk op naar + 30 minuten voor deze afstand van slechts 1,2 km. Dit stelt de geloofwaardigheid van de impact scoring en eigenlijk het hele MER onderzoek in vraag, dus ook deze vergunningsaanvraag. Geen vergunning mag verleend worden gebaseerd op documenten en onderzoeken die onrealistisch zijn met de huidige en toekomstige verkeerssituaties.;
  • openbaar vervoer op late uur niet meer beschikbaar (geen alternatief voor wagen) + een zondagopening gaat meer autoverkeer aantrekken omdat op zondag de frequentie aan openbaar vervoer aanzienlijk daalt;
  • vraag naar gemeentebestuur toe om in het kader van de Vervoerregio, afspraken te maken met De Lijn met het oog op het beter benutten van bestaande park-and-ride-voorzieningen in de omgeving om alzo parkeeroverlast naar buurt toe te vermijden tijdens piekdagen;
  • de uitbreiding kan er niet komen zonder inzet op een modalshift van minstens 50% andere modi dan de wagen, zoals opgenomen in het regionaal vervoersplan 2030;
  • sluikverkeer in aanliggende woonwijken zal als gevolg van voorliggende uitbreidingsplannen alleen maar toenemen omdat bezoekers verzadigde hogere wegennet (R11-N12-N112) willen vermijden = last die aanvragers creëren wordt afgewenteld op maatschappij;

Hinder:

  • bioscoop trekt ander publiek aan dan bestaande shoppingcenter, meer bepaald jongeren, groepen die voor overlast zorgen naar woonbuurt toe: geluid en verkeershinder van patserwagens, hangjongeren, criminaliteit, drugs, lichthinder, enzovoort. Dit wordt verergerd door langere openingstijden;
  • geluidsoverlast naar aanliggende woonwijk als gevolg van bezoekers die met auto komen, maar ook als gevolg van laden en lossen door vrachtwagens, borstelwagens, enzovoort. Overlast zal door geplande uitbreiding nog toenemen (nog meer laden en lossen aan de zijde van de aanliggende woonwijk, enzovoort). Geluidshinder onvoldoende onderzocht in Project-MER;
  • geluidsoverlast in strijd met politiereglement: Het Wijnegemse Politiereglement verbiedt lawaaioverlast tussen 22.00 uur en 07.00 uur en in het weekend;
  • sportterreinen en andere activiteiten op dak in openlucht (p. 18 paragraaf 2.4.4. Project MER) zorgen voor extra geluidsoverlast;
  • schaal van de nieuwe uitbreiding met bioscoop zorgt voor ‘visuele hinder’ vanuit woonwijk, vooral in de winter als bomen geen bladeren hebben. De uitbreiding van het WSEE gaat gepaard met grotere en hogere gebouwen hetgeen een impact zal hebben op de naastgelegen woonwijk. De terreinprofielen zijn getekend tot en met de straat, echter de bebouwing van de wijk/overzijde van de straat zelf is al dan niet bewust niet mee opgenomen. Een kleine simulatie toon de effectieve impact en zichtbaarheid van de nieuwe uitbreiding.Afbeelding met tekst, lucht, schermafbeelding, dag

Automatisch gegenereerde beschrijvingEr wordt wel degelijk ‘deels’ afgebouwd, doch op redelijk agressieve wijze, richting de woonwijk maar zoals op de terreinprofielen te zien zal de groene buffer niet volstaan om de nieuwe uitbreiding aan het oog te onttrekken. Meer nog zal de groene buffer niet versterkt worden om dit effect op te vangen, maar zal de huidige berm vervangen worden door een wadi. Er is geen enkele maatregel genomen om het beeld vanuit de wijk te verfraaien, ik denk onder andere aan groengevels, extra (lage en hoge) beplanting. Enkel de ‘voorgevel’ wordt verfraaid voor de mooie ogen van de bezoekers, maar de andere gevels worden echt als ‘achtergevels’ behandeld. Verder is er op de gevelbeelden in de beschrijvende nota materiaalgebruik duidelijk een terraszone op het dak zichtbaar. Dit is niet duidelijk zichtbaar op de grondplannen en de effectieve gevelbeelden zijn digitaal niet te raadplegen. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat er buitenruimtes ingericht worden voor activiteiten die geluidoverlast met zich mee kunnen brengen. De hogere gebouwen zullen ook hier het effect hebben dat alle geluiden richting de woonwijk gereflecteerd zullen worden zoals geluidmuren dit doen. Ik vermoed dat de drankgelegenheden dezelfde openingsuren van de bioscoop zullen aanhouden waardoor de kans op geluidsoverlast na 22.00 uur niet te vermijden is.

Terrassen:

  • langere opening van Wijnegem Shop Eat Enjoy als gevolg van nieuwe activiteiten vergroten hinder naar omgeving toe. Op de geluidskaarten van GEOPunt Vlaanderen is te merken dat de projectsite een hotspot is in Wijnegem wat geluidsdruk betreft. Door de geplande uitbreiding en langere openingstijden vreest men dat deze geluidsoverlast ook naar de avonduren verplaatst;
  • geen milderende maatregelen met betrekking tot geluidsoverlast: grotere gebouwen maken het nog erger omdat geluid wordt weerkaatst. Milderende maatregelen zijn: vergroenen gevels, geluidswal langs Dorenboslaan verhogen, geen doorgangen voor gemotoriseerd verkeer langs Dorenboslaan, geen wadi’s aan zijde Dorenboslaan maar in plaats van gracht langs de Turnhoutsebaan die deels verdwijnt als gevolg van verleggen fietspad en de nieuwe inrit;
  • te weinig info wat het milieuluik betreft: de omgevingsvergunningsaanvraag omvat een stedenbouwkundig en milieuluik. In het stedenbouwkundig luik is er sprake van bioscoopzalen, dit is echter nergens terug te vinden in het milieuluik. Hierbij stellen we vast dat de aanvrager het milieuluik omzeilt door te zeggen dat zij geen exploitant zullen zijn van het bioscoop complex en ze dus nog niet weten hoe de uitbating gaat plaatsvinden terwijl in de stedenbouwkundige aanvraag wel degelijk sprake is van bioscopen.
  • door elke exploitant zelf een (milieu)vergunning te laten aanvragen, wordt het uiteraard voor ons als burgers, maar ook voor de gemeente Wijnegem om uit te zoeken welk bedrijf nu wel of niet een vergunning heeft! Het WSEE –"uitbreidingsproject“ bouwt eigenlijk een lege doos en laat de exploitant bepalen wat hij met zijn ruimte gaat doen, en moet dan zelf zijn milieuluik-vergunning moet aanvragen. Deze handelswijze om te komen tot aanvragen van individuele vergunningen lijkt hoogst betwistbaar te zijn met de geldende regels van de Vlarem-wetgeving! Eigenlijk heeft men ook geen zicht op de werkelijke inhoud van de omgevingsvergunning en de feitelijke milieulast en dit zal zich herhalen bij het voorgenomen uitbreidingsproject van bioscopen en de bijkomende retail. Het kan hierbij mogelijk zijn dat na een grondige inventarisatie van alle aanwezige vergunningplichtige eenheden binnen het gehele WSEE complex men niet voldoet met een klasse 2 aanvraag. Een correcte inventarisatie zou dan een juiste milieu impact en risico op de omgeving in kaart moeten kunnen brengen en dit vooraf bij een eventuele toekenning van milieuvergunningen aan eenheden van het uitbreidingsproject.
  • ontbreken van grondig zwerfafvalpreventieplan (bijvoorbeeld: geen plastiek zakken en verpakkingen bij verkoop, geen wegwerpverpakkingen voor horeca, …);
  • in plaats van de bestaande talud tussen de zuidgevel van het shoppincenter en de Dorenboslaan te verhogen en de verkeersdoorsteken te verwijderen voorzien de uitbreidingsplannen in het verwijderen van de 500 meter lange talud en deze te vervangen door een watergevulde gracht op straatniveau – wadi genaamd. Dit ten nadele van de isolerende werking in vergelijking met de huidige groenbuffer;
  • de impact op mens en milieu is in voorliggende omgevingsaanvraag onvoldoende bestudeerd en gedocumenteerd (geen zicht op bestaande milieuvergunningen, geen zicht op hoeveelheid en inhoud van het huishoudelijk- als bedrijfsafvalwater, enzovoort);
  • de brandveiligheid wordt niet gewaarborgd (Brandveiligheidsattest A ontbreekt, laadpunten wagens binnen parkingstructuur niet brandveilig? (blussen elektrische wagen in een watercontainer), …);
  • nood aan meer groen zoals meer groene gevels langs de Dorenboslaan. Aan te planten bomen moet voldoende ruimte krijgen om te groeien;
  • extra overlast als gevolg van voorliggende uitbreidingsplannen veroorzaakt extra werk van politiekorps dat nu al te klein is om alles te controleren (nachtlawaai, drugsoverlast, …);

Behoefte en negatieve invloed op bestaande winkelkernen (lokale middenstand):

  • er is heden 11% leegstand in Wijnegem Shop Eat Enjoy (= 6220m²). Er is geen behoefte aan bijkomende vloeroppervlakte aan winkelruimte. Er mag geen uitbreiding vergunning gegeven worden aan een shoppingcenter dat tegen de beleidsplannen en focus op de dorpskern van de Vlaamse Regering gaat;
  • de aanvrager meent in het openbaar onderzoek document “KH_4_toelichting_kleinhandelsactiviteiten Wijnegem Shopping Center 01042022.pdf” pagina 50 dat het future proofing van het WSEE geen negatieve invloed zal hebben op de centrale Antwerpse winkelkern en omliggende kleinere steden. Dit is in volledige tegenspraak met de bevindingen van de winkeliers in de Antwerpse Carnotstraat en Turnhoutsebaan in Deurne. Leegstand en verdwijnende winkels zijn er troef sinds de aanleg van de rechtstreekse tramverbindingen tussen Antwerpen en Wijnegem. Geen vergunning mag verleend worden zonder eerst een diepgaander onderzoek naar de invloed van het WSEE op de omliggende middenstand;
  • er is geen positieve link met lokale middenstand. Voorliggend project is enkel nadelig voor lokale middenstand, waaronder de Wijnegemse middenstand op de Turnhoutsebaan (dorpskern).

Noot:

Naar aanleiding van de ingediende bezwaren in het kader van het openbaar onderzoek heeft het schepen college volgend standpunt ingenomen:

"Als gemeente kunnen wij waarderen dat het winkelcentrum wil investeren om het hedendaags te houden. Positief is het verduurzamen van de huidige site. Zo wordt er extra groen voorzien, komt er geen verharding bij en worden er duurzame ingrepen in het huidige en nieuwe gebouw genomen. Verder kan een uitbreiding ook zorgen voor extra werkgelegenheid in onze gemeente. Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij de negatieve adviezen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en deelt de bezorgdheid aangaande mobiliteit en parkeren. Ook kan het college van burgemeester en schepenen zich vinden in het advies van IGEAN rond het optimaal bufferen en hergebruiken van regenwater.
Verder delen we enkele opmerkingen/bezorgdheden uit het openbaar onderzoek:

  1. Meer aandacht voor groene geluidwerende infrastructuur tussen woonwijk en Wijnegem SEE.
  2. Geen laden en lossen vóór 07.00 uur.
  3. De parking moet zo ontworpen zijn dat de ontsluiting maximaal gebeurt langs de hoofdwegen (Turnhoutsebaan en Krijgsbaan). De afrit langs de Dorenboslaan kan niet gebruikt worden na 20.00 uur.
  4. Vergroening van bestaande en nieuwe gevel, om zo samen de doelstellingen van de burgemeestersconvenant en ons klimaatplan te behalen rond leefbaarheid, mobiliteit en duurzaamheid.
  5. Uitgebreidere geluidstudie voor omliggende woonwijk.
  6. Het winkelgedeelte behoudt de huidige openingstijden.
  7. De horeca moet sluiten na aanvang van de laatste vertoning.

Tot slot is er de vraag aan Wijnegem Shop Eat Enjoy om een actieplan op te stellen rond de modal shift met concrete acties en om een convenant af te sluiten tussen de buurt, Wijnegem Shop Eat Enjoy en de lokale overheid met daarin de belangrijkste afspraken rond mobiliteit en leefbaarheid."

Het is aan de vergunningverlenende overheid om een standpunt in te nemen over de inhoud van de ingediende bezwaarschriften (Vlaamse Regering).

Juridische grond

Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, meer bepaald artikel 31 § 1 en artikel 47.

Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, meer bepaald artikels 3, 4, 6, 8 en 12 § 2, na wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning met betrekking tot het openbaar onderzoek, meer bepaald artikel 47.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2022 met betrekking tot het advies voor de omgevingsvraag van Wijnegem Shop Eat Enjoy.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om de opheffing van de gemeenteweg (voetweg 30) zoals aangeduid op het rooilijnplan opgemaakt door landmeterkantoor J+T Collin en gevoegd bij het omgevingsdossier (Projectnummer omgevingsloket: OMV_2021146532), goed te keuren.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist akkoord te gaan met de berekening van de min- of meerwaarde, opgemaakt via een schattingsverslag van landmeter-expert Thoman Collin. Er is geen sprake van een min- of meerwaarde (0 euro).

Artikel 3

Een uittreksel van dit besluit wordt binnen de 10 dagen overgemaakt aan de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie.