Digitaal vergaderen was voor de COVID-19 pandemie niet voorzien in het decreet lokaal bestuur.
Dit is door gewijzigde regelgeving wel mogelijk. Een aanpassing van het huishoudelijk reglement dringt zich dus op.
De voorwaarden wanneer digitaal te mogen vergaderen, staan in het vernieuwde decreet lokaal bestuur en zijn o.a. deze:
Enkel onder de uitzonderlijke omstandigheden opgenomen in het huishoudelijk reglement van het betreffende orgaan kan er digitaal vergaderd worden. Het uitgangspunt voor die vergaderingen blijft een fysieke vergadering.
Om die reden mag het begrip ‘uitzonderlijke omstandigheid’ niet worden uitgehold. In het licht van de rechtszekerheid is het belangrijk om in het huishoudelijk reglement zo weinig mogelijk ruimte te laten voor interpretatie. De uitzonderlijke omstandigheden dienen zo concreet mogelijk bepaald en goedgekeurd te worden door de raad. Deze omstandigheden zijn:
De voorwaarden om hoe digitaal te vergaderen staan in het besluit van de Vlaamse regering van 10 september 2021. Dit zijn o.a.:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, artikels 20.
Het besluit van de Vlaamse regering van 10 september 2021 over de voorwaarden voor digitaal of hybride vergaderen voor de organen van de lokale besturen.
De gemeenteraad beslist om het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad uit te breiden met het deel van digitaal vergaderen.
Het aangepaste huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd.