Terug
Gepubliceerd op 19/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/09/2022 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Agendapunten

1.

2022_GR_00082 - Gemeentelijke begraafplaats - Gedeeltelijke ontruiming - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00082 - Gemeentelijke begraafplaats - Gedeeltelijke ontruiming - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00082 - Gemeentelijke begraafplaats - Gedeeltelijke ontruiming - Goedkeuring

2022_GR_00082 - Gemeentelijke begraafplaats - Gedeeltelijke ontruiming - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Jaarlijks worden de niet-geconcedeerde graven, niet-geconcedeerde columbariumelementen en niet-geconcedeerde urnenkelders die in aanmerking komen voor ontruiming geagendeerd op de gemeenteraad.

Argumentatie

Het is billijk het bestaan van niet-geconcedeerde graven, niet-geconcedeerde columbariumelementen en niet-geconcedeerde urnenkelders te beperken in tijd. De duurtijd van minimum 15 jaar is redelijk, daar het wettelijke minimum 10 jaar bedraagt en deze van de concessies op 25 jaar werd vastgesteld. De verwanten worden, waar mogelijk, een jaar vooraf persoonlijk verwittigd over het verstrijken van de duurtijd.

De volgende percelen, columbarium- en  urnenveldelementen, waar personen begraven of bijgezet zijn, komen hiervoor in aanmerking:

  • niet-geconcedeerde graven, overleden voor 29 juli 2008: 
    • park A, deel 02, lijn 0008
  • niet-geconcedeerde urnenkelders, overleden voor 23 december 2008:
    • park B, deel 04, lijn 0004 (6 elementen)
  • niet-geconcedeerde columbariumelementen, overleden voor 1 november 2008:
    • park F, deel 06, lijn 0001 (1 element)
    • park F, deel 06, lijn 0002 (5 elementen)
Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, meer bepaald artikel 41, 9°.

Het decreet van de Vlaamse Regering van 16 januari 2004 betreffende lijkbezorging en begraafplaatsen en zijn wijzigingen.

Het gemeenteraadsbesluit over de gemeentelijke begraafplaats van 19 november 2012 en zijn wijzigingen, dat thans deel uitmaakt van de bijlagen van het uniform gemeentelijk politiereglement zone Minos gecoördineerde versie van 22 juni 2020, laatst gewijzigd op 14 december 2020, in het bijzonder artikel 4 van het uniform gemeentelijk politiereglement zone Minos.

Het gemeenteraadsbesluit van 21 februari 2022 en zijn wijzigingen, waarbij het retributiereglement voor de gemeentelijke begraafplaats werd vastgesteld.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om de volgende percelen, columbarium-en  urnenveldbariumelementen, waar personen begraven of bijgezet zijn, in aanmerking te nemen voor ontruiming:

  • niet-geconcedeerde graven, overleden voor 29 juli 2008:
    • park A, deel 02, lijn 0008
  • niet-geconcedeerde urnenkelders, overleden voor 23 december 2008:
    • park B, deel 04, lijn 0004 (6 elementen)
  • niet-geconcedeerde columbariumelementen, overleden voor 1 november 2008:
    • park F, deel 06, lijn 0001 (1 element)
    • park F, deel 06, lijn 0002 (5 elementen)
2.

2022_GR_00087 - Zaak der Wegen - OMV/2022/00057/PROJECT (Projectnummer omgevingsloket: OMV_2022034543) - Bruggen over Albertkanaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00087 - Zaak der Wegen - OMV/2022/00057/PROJECT (Projectnummer omgevingsloket: OMV_2022034543) - Bruggen over Albertkanaal - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 16
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Inge Carpentier
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00087 - Zaak der Wegen - OMV/2022/00057/PROJECT (Projectnummer omgevingsloket: OMV_2022034543) - Bruggen over Albertkanaal - Goedkeuring

2022_GR_00087 - Zaak der Wegen - OMV/2022/00057/PROJECT (Projectnummer omgevingsloket: OMV_2022034543) - Bruggen over Albertkanaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Via het omgevingsloket werd de gemeente op 16 mei 2022 gevraagd om een beslissing te nemen betreffende de zaak der wegen. Het gaat om het omgevingsdossier gekend onder gemeentelijk registernummer ‘OMV/2022/00057/PROJECT’ (Projectnummer omgevingsloket: OMV_2022034543) : mevrouw Heidi Mens, de heer Stefan Sablon & de heer Tom Ory, p/a voor De Vlaamse Waterweg, Havenstraat 44 – 3500 Hasselt tot afbraak van de bestaande brug en oprichten van een nieuwe brug voor gemotoriseerd verkeer en aparte fietsers- en voetgangersbrug over het Albertkanaal met toebehoren ter hoogte van de dorpskern van de gemeente Wijnegem.

Het omgevingsdossier ingediend bij de Vlaamse overheid omvat de aanleg van nieuwe wegenis inclusief een ontwerp van rooilijnplan.  In het projectgebied zijn volgens de “atlas der wegen” een aantal wegen aanwezig die op het terrein niet meer herkenbaar zijn.  De opheffing van deze wegen wordt gevraagd.  

Argumentatie

Zie bijlage die integraal deel uit maakt van deze beslissing.

Juridische grond

Zie de geldende wettelijke en reglementaire voorschriften die op de aanvraag van toepassing zijn zoals vermeld in de bijlage die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Ing. Alain Bulen, gevoegd bij het omgevingsdossier (Projectnummer omgevingsloket: OMV_2022034543), goed te keuren.

Artikel 2

De opheffing van de ‘Chemin nr. 7’, ‘Sentier nr. 16’, ‘Sentier nr 17’ en ‘Route Anvers a Turnhout’ zoals weergegeven op het plan ‘BA_ARO-20-1204_Bijlage --_Gemeentewegen-opheffing.pdf’ (omgevingsdossier ‘OMV_2022034543’) en het rooilijnplan opgemaakt door landmeter-expert Ing. Alain Bulen wordt goedgekeurd. Er is geen sprake van een min- of meerwaarde (0 euro).

Artikel 3

De zaak van de wegen met toebehoren die het voorwerp uitmaakt van de omgevingsaanvraag (Projectnummer omgevingsloket: OMV_2022034543) wordt goedgekeurd waarbij volgende voorwaarden en lasten worden opgelegd:

  • Als de werken zijn uitgevoerd, worden de gronden welke palen aan de waterweg en het sluizencomplex door de Vlaamse Waterweg niet in eigendom overgedragen aan de gemeente gezien het strategisch belang van deze gronden. Via een domeinvergunning of ander zakelijk recht zullen deze wegen wel overgedragen worden door de Vlaamse Waterweg aan de gemeente in functie van het beheer en onderhoud. Er wordt gestreefd naar het gelijktijdig aanleggen van nutsvoorzieningen, waardoor de hinder ten gevolge van deze aanleg maximaal wordt vermeden. Met voorzieningen van openbaar nut worden onder meer riolering, verlichting, straatmeubilair, watervoorziening, gas of alternatief, elektriciteit, televisie, telefonie en ICT-diensten bedoeld.
    Zoals afgesproken met het Vlaamse gewest wordt na uitvoering van de nieuwe aanleg van de Turnhoutsebaan, tussen N12 ‘Houtlaan’ en de Fortveldstraat, dit gedeelte van de Turnhoutsebaan op grondgebied Wijnegem overgedragen aan de gemeente (= wordt gemeenteweg).
  • Binnen de 10 dagen wordt deze gemeenteraadsbeslissing overgemaakt aan de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie.
3.

2022_GR_00095 - Herinrichting Turnhoutsebaan - Doortocht na heraanleg brug - Studiebureau en kostenverdelingsstaat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00095 - Herinrichting Turnhoutsebaan - Doortocht na heraanleg brug - Studiebureau en kostenverdelingsstaat - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 16
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Inge Carpentier
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00095 - Herinrichting Turnhoutsebaan - Doortocht na heraanleg brug - Studiebureau en kostenverdelingsstaat - Goedkeuring

2022_GR_00095 - Herinrichting Turnhoutsebaan - Doortocht na heraanleg brug - Studiebureau en kostenverdelingsstaat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Vlaamse Waterweg is genoodzaakt om de bruggen over het Albertkanaal te verhogen om aan de hedendaagse noden van containervrachtschepen te voldoen. Een van de laatste bruggen die aangepast zal worden, is de brug in het centrum van Wijnegem. Hier wordt gekozen om een fietsbrug en een autobrug gescheiden van elkaar te voorzien. Naar aanleiding van de vernieuwing van de bruggen in het centrum van Wijnegem komt de overname van de Turnhoutsebaan opnieuw ter sprake. In de onderhandelingen met het Agentschap Wegen en Verkeer werd gewezen op de nog steeds zeer hoge verkeersintensiteit die op de Turnhoutsebaan aanwezig is en bijgevolg de slechte toestand van de weg. Door de vernieuwing van de brug en de hierbij gepaard gaande opritten te herontwerpen, kan deze verkeersintensiteit teruggedrongen worden en dringt een overname na heraanleg zich op. Samen met Pidpa en Aquafin zijn er gesprekken opgestart om de doortocht van Wijnegem op het investeringsprogramma te krijgen. Dit wordt ten vroegste tegen 2025 verwacht maar dan zullen de bruggen ook klaar zijn. Agentschap Wegen en Verkeer heeft echter dit jaar al de middelen voorzien voor de studie van de heraanleg van de Turnhoutsebaan in Wijnegem. In samenspraak met het Agentschap Wegen en Verkeer en Pidpa werd een lastenboek opgemaakt en een kostenverdelingsstaat vastgelegd. De riolering van de Turnhoutsebaan is verouderd en moet ontdubbeld worden in een droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA). Het vernieuwen van de riolering op gewestwegen kan opgenomen worden op het Lokaal Pact. Hiervoor werd door Pidpa een aanvraag ingediend bij Aquafin. Als de riolering van de Turnhoutsebaan ontdubbeld is, stijgt ook het rendement van de afgekoppelde rioleringen in de straten die aansluiten op de riolering van de Turnhoutsebaan, zoals dit onder andere voor de Merksemsebaan het geval is.

Argumentatie

De kostenverdeling tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, Pidpa en lokaal bestuur Wijnegem zorgt ervoor dat minder dan 25% van de ontwerpkosten ten laste van het lokaal bestuur zijn.

Agentschap Wegen en Verkeer stelt via een minicompetitie een ontwerpbureau aan. Dit wil zeggen dat er kan gekozen worden uit een vooraf geselecteerde poule van ontwerpbureaus waarmee ze een raamovereenkomst hebben. Hierdoor wordt voldaan aan de wet op de overheidsopdrachten.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.

Het koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdracht van 14 januari 2013.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het lastenboek voor de aanstelling van het studiebureau goed te keuren.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de verdelingsstaat voor de kosten tussen de partijen goed te keuren.

Artikel 3

Het college wordt gemandateerd om de samenwerkingsovereenkomst verder af te werken.

4.

2022_GR_00094 - Woonproject Ertbrugge - Verkoop perceel grond binnen woonproject Ertbrugge - Termsheet verwerving - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00094 - Woonproject Ertbrugge - Verkoop perceel grond binnen woonproject Ertbrugge - Termsheet verwerving - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00094 - Woonproject Ertbrugge - Verkoop perceel grond binnen woonproject Ertbrugge - Termsheet verwerving - Goedkeuring

2022_GR_00094 - Woonproject Ertbrugge - Verkoop perceel grond binnen woonproject Ertbrugge - Termsheet verwerving - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur beschikt over een perceel grond binnen het woonproject Ertbrugge met een oppervlakte van 13012 m², kadastraal gekend als afdeling 1 sectie A nr. 131a.

Argumentatie

De investeerders Novus en Matexi hebben hun interesse betuigd voor vermeld perceel in het kader van een ontwikkelingsproject voor wonen. De gemeente heeft interesse betuigd voor het project waarbij het perceel mee ontwikkeld zou worden. Een co-creatieweek waar buurtbewoners werden betrokken, werd georganiseerd. Dit is uitgemond in een masterplan.

Op basis van vermeld masterplan werd een omgevingsvergunning voor een verkaveling ingediend en de deputatie heeft in tweede administratieve aanleg de vergunning afgeleverd.

De gemeente heeft steeds gesteld het perceel slechts te koop te zullen stellen wanneer de verkavelingsvoorschriften bekend zouden zijn daar dat dan de werkelijke waarde beter kan ingeschat worden en deze waarde ook hoger zal zijn. Dit garandeert een maximale opbrengst zonder dat de gemeente moet investeren.

Er is een schattingsverslag gevraagd vóór en na de vergunning. Na de vergunning werd nog een tweede schattingsverslag ter controle gevraagd. Hieruit bleek dat de schattingsverslagen na de vergunning opmerkelijk hoger lagen.

In de besprekingen voor de verkoop werd ook meegenomen dat er ook toekomstige prijsstijgingen zouden zijn voor dat de effectieve verkoop doorgaat. Bijgevolg ligt de verkoopprijs na onderhandelingen opnieuw hoger dan het hoogste schattingsverslag. Hiervoor is een termsheet opgesteld die de essentiële bestanddelen voor een op te stellen koop/verkoopovereenkomst bevat.

In een termsheet worden de belangrijkste aspecten van een overeenkomst beschreven zonder alles in detail te beschrijven. Vermeld document dient binnen de maand ondertekend te worden nadat alle organen die hun goedkeuring dienen te geven, het document hebben goedgekeurd.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist in het kader van de ontwikkeling van het woonproject Ertbrugge, de termsheet voor de verkoop van het perceel Ertbrugge, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie A nr. 131a, goed te keuren.

5.

2022_GR_00090 - Afval - Inzameling van papier en karton in containers en bijhorend retributiereglement - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00090 - Afval - Inzameling van papier en karton in containers en bijhorend retributiereglement - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 13
An Stuyck, Dirk Maes, Herman Platteau, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Dirk Verhaert, Glenn Gené, Inge Carpentier, Nadine Vandecaveije
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00090 - Afval - Inzameling van papier en karton in containers en bijhorend retributiereglement - Goedkeuring

2022_GR_00090 - Afval - Inzameling van papier en karton in containers en bijhorend retributiereglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De ophaling van huisvuil en gft gebeurt via containers met een chip die bij de lediging worden gewogen.

De ophaling van papier en karton gebeurt éénmaal om de 4 weken aan huis.

Het papier en karton kan momenteel enkel in dozen of samengebonden met natuurtouw aangeboden worden voor de inzameling aan huis.

Het is gebruiksvriendelijker voor de inwoners en meer ergonomisch voor de ophaler, om het papier en karton in te zamelen in containers.

Het aanbieden van papier en karton in containers zorgt voor een properder straatbeeld tijdens de ophaaldagen.

Het is bijgevolg aangewezen dat de inwoners de keuze hebben om het papier en karton op de huidige aanbiedingswijze in bulk aan te bieden of via een papiercontainer van 120 of 240 liter. Het gebruik van een papiercontainer is niet verplicht.

De gele papiercontainer wordt aan huis geleverd en bevat een chip om de container te identificeren en toe te kennen aan het aansluitpunt.

Per aansluitpunt wordt er maximaal 1 papiercontainer van 120 l of 240 l ter beschikking gesteld. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden, en enkel op aanvraag en na goedkeuring van de gemeente, kan gebruik gemaakt worden van een container van 1 000 liter of van meer dan 1 papiercontainer.

De aankoop en verdeling van de containers brengt kosten met zich mee evenals de ophaling van het papier en karton. De gemengde ophaling is duurder dan de papierinzameling in bulk. Een deel van deze kosten wordt betaald door Fost Plus.

Er wordt voorgesteld om een retributie aan te rekenen voor het gebruik van de papiercontainer en dit via hetzelfde voorschot als voor de ophaling van huisvuil en gft. 

Een goede verhouding tussen de tarieven voor de verschillende fracties zoals het gft, papier en karton, pmd en huisvuil, is noodzakelijk om een correcte sortering te stimuleren. Voor de papiercontainers wordt daarom enkel een gebruiksrecht aangerekend.

Voorstel retributies:


120 l

240 l

1000 l

gebruiksrecht papiercontainer (€/maand)

0,35

0,50

4


Het gebruiksrecht voor de papiercontainer zal geïnd worden via hetzelfde voorschottensysteem als voor huisvuil en gft.

De voorschot- en drempelbedragen zijn:


120 l

240 l

1000 l

voorschotbedrag (€)

4,20

6

48

drempelbedrag (€)

1,50

2

8

 

Het initiële bedrag wordt als voorschot gevraagd op de eerste betalingsuitnodiging voor inwoners die nog geen voorschot hebben. Als een aansluitpunt meerdere containers heeft (dat wil zeggen ook voor huisvuil en/of gft), worden de voorschotbedragen samen geteld. Zodra het reëel verbruik van het aansluitpunt gekend is, wordt gewerkt volgens het principe van de slimme factuur en zijn de initiële bedragen niet meer van toepassing. 

De hoogte van het drempelbedrag bepaalt wanneer een nieuwe betalingsuitnodiging wordt verstuurd aan het aansluitpunt. De drempelbedragen voor de verschillende containers bij een aansluitpunt worden hiervoor opgeteld.

Een jaarlijkse bijsturing van de retributies is aangewezen om de algemene kostenstijging te volgen en de verhouding inkomsten/kosten in balans te houden.

De voorschotten moeten worden betaald op een rekening van de gemeente.

Argumentatie

Het gebruik van een container voor het aanbieden van papier en karton is niet verplicht: een burger kan zelf kiezen of hij al dan niet gebruik wenst te maken van een container.

Het ophalen van containers is minder belastend voor de ophaler en er is minder waaivuil (bij stormachtig weer) door het papier in containers aan te bieden.

Het kan voor burgers gebruiksvriendelijker zijn om te werken met een container: dat zal uiteraard niet voor iedereen zijn, vandaar de vrije keuze om voor een container te kunnen kiezen.

Juridische grond

De gemeente Wijnegem is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.

Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen. 

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt voor om de burgers de kans te geven om gebruik te kunnen maken van een container voor het aanbieden van papier en karton aan de hand van een diftarcontainer.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist om het retributiereglement goed te keuren als volgt:

Retributiereglement voor de selectieve inzameling van papier en karton met containers.

Artikel 1    

Met ingang van 1 april 2023 legt de gemeenteraad volgende retributie vast voor het gebruik van een papiercontainer: 


120 l

240 l

1000 l

gebruiksrecht papiercontainer (€/maand)

0,35

0,50

4


De aanrekening van het gebruiksrecht gebeurt maandelijks. Bij een wisseling van volume in de loop van de maand, zal het maandelijkse bedrag voor het initiële volume aangerekend worden tot het einde van die maand. De volgende maand zal het maandbedrag van het nieuwe volume aangerekend worden.

Artikel 2    

De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:

  • de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister,
  • de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening,
  • iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening, 
  • verenigingen, gemeenschapshuizen, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doen op de dienstverlening.

Artikel 3

Voorschot

De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.

Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Maandelijks wordt het gebruiksrecht voor de papiercontainer van het voorschot afgehouden. 

Drempelbedrag

Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op het reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat.

De voorschot- en drempelbedragen voor de papiercontainers zijn:


120 l

240 l

1000 l

voorschotbedrag (€)

4,20

6

48

drempelbedrag (€)

1,50

2

8

 

Als een aansluitpunt gebruik maakt van meerdere containers (huisvuil, gft, papier en karton,) worden de voorschot- en drempelbedragen samengeteld.

Artikel 4     

Tarief omruiling container 

De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume na 30 kalenderdagen na de inhuizing van een nieuw aansluitpunt, bedraagt 15 euro. 

Artikel 5     

Tarief plaatsen slot

De retributie voor het leveren en plaatsen van een slot bedraagt 20 euro. De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume en voor het leveren en plaatsen van een slot worden van het voorschot afgehouden onmiddellijk na de uitvoering van deze opdracht.

Artikel 6

Eindafrekening

Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.

Artikel 7     

De retributies voor het gebruiksrecht voor de papiercontainers, vermeld in artikel 1, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen. De totale retributie zal bij elke afrekening afgerond worden op 2 decimalen.

Artikel 8     

Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.

Artikel 9

Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.

6.

2022_GR_00079 - Woonmaatschappij Noord/Midden-Antwerpen - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Noord/Midden-Antwerpen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00079 - Woonmaatschappij Noord/Midden-Antwerpen - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Noord/Midden-Antwerpen - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00079 - Woonmaatschappij Noord/Midden-Antwerpen - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Noord/Midden-Antwerpen - Goedkeuring

2022_GR_00079 - Woonmaatschappij Noord/Midden-Antwerpen - Advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Noord/Midden-Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de brief van 3 juni 2022, die het lokaal bestuur ontving van de sociale huisvestingsmaatschappij De Voorkempen, wordt gevraagd om tegen uiterlijk 26 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.

In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing,…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied.

Omdat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke sociale huisvestigingsmaatschappijen uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht. 

Argumentatie

De decreetgever heeft beslist dat de erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM) van rechtswege eindigt op 31 december 2022 met de bedoeling om vanaf 1 januari 2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van SHM’s en sociale verhuurkantoren bundelen en de unieke speler worden per werkingsgebied dat door de Vlaamse Regering werd afgebakend. De Vlaamse Regering heeft tegelijk voorzien in een overgangsregeling, waarbij SHM’s een tijdelijke verlenging van hun erkenning kunnen krijgen op voorwaarde dat ze aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 kunnen omvormen tot woonmaatschappij of tegen die datum via een herstructurering deel zullen uitmaken van een woonmaatschappij.

SHM De Voorkempen bevindt zich in een situatie waarbij een omvorming tot woonmaatschappij in 2022 technisch/organisatorisch niet meer haalbaar is, maar wel tegen eind juni 2023, waardoor zij een tijdelijke verlenging van onze erkenning wensen aan te vragen. Er wordt hen opgelegd om bij hun aanvraag een advies van de gemeenten van het toekomstige werkingsgebied toe te voegen. 

Een advies van de lokale besturen is ook vereist in het kader van een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij. Om te vermijden dat de SHM De Voorkempen binnen enkele maanden opnieuw om advies verzoekt omtrent dezelfde materie, is artikel 3 voorzien.

Juridische grond

Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

Het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen, in het bijzonder artikel 223, § 2, 2de lid.

De Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder artikel 4.98, § 1, 3°, punt k.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot tijdelijke verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij De Voorkempen tot en met 30 juni 2023.

Artikel 2

De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

Artikel 3

De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

Artikel 4

Deze beslissing wordt aan sociale huisvestigingsmaatschappij De Voorkempen bezorgd.

7.

2022_GR_00081 - Wonen - Vrijstelling van adviesverplichting voor besluiten ongeschikte, onbewoonbare en overbewoonde woningen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00081 - Wonen - Vrijstelling van adviesverplichting voor besluiten ongeschikte, onbewoonbare en overbewoonde woningen - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2022_GR_00081 - Wonen - Vrijstelling van adviesverplichting voor besluiten ongeschikte, onbewoonbare en overbewoonde woningen - Goedkeuring

2022_GR_00081 - Wonen - Vrijstelling van adviesverplichting voor besluiten ongeschikte, onbewoonbare en overbewoonde woningen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het team wonen van IGEAN ondersteunt en begeleidt de gemeenten bij het uitvoeren van hun regisseursrol op het vlak van wonen en bij het uitvoeren van woningonderzoeken in het kader van het (verplicht) conformiteitsattest en de procedure ongeschikt- en onbewoonbaar. 

IGEAN voorziet woningcontroleurs die werkzaam zijn in alle aangesloten lokale besturen en heeft reeds ruime ervaring in het uitvoeren van deze controles. 

In de procedure van het (verplicht) conformiteitsattest beoordeelt de woningcontroleur van IGEAN of de betrokken huurwoning voldoet aan de minimale normen van de Vlaamse Codex Wonen en vraagt na een positieve beoordeling op het technisch verslag aan de burgemeester het conformiteitsattest af te leveren.

In de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning heeft de woningcontroleur van IGEAN momenteel enkel de bevoegdheid om een vooronderzoek uit te voeren. 

Afbakening
Het lokaal bestuur Wijnegem en IGEAN vragen de vrijstelling van adviesverplichting aan voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.

Het lokaal bestuur Wijnegem en IGEAN wensen blijvend beroep te doen op de expertise van Wonen-Vlaanderen in specifieke situaties, zoals:

  • aanvragen huursubsidie;
  • huisvesting voor seizoenarbeiders;
  • woningkwaliteitsdossiers met belangenvermenging en onverenigbaarheden;
  • woningkwaliteitsdossiers voor de wooninspectie. 

Voorwaarden

1. Het aantal (inter)gemeentelijke woningcontroleurs dat de burgemeester heeft aangewezen, is voldoende om binnen de beslissingstermijn (90 dagen) een beslissing te nemen in de procedures tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring waarin geen advies van de gewestelijk ambtenaar wordt gevraagd.
Het lokaal bestuur doet beroep op het team van de intergemeentelijke woningcontroleurs van IGEAN. Het team beschikt over expertise, kennis en ervaring met betrekking tot woningkwaliteit. Het team is voldoende groot om snel op te treden bij aanvragen m.b.t. procedures ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.

2. De gemeente voert een proactief woningkwaliteitsbeleid. 

Het lokaal bestuur maakt deel uit van de interlokale vereniging lokaal woonbeleid (IVLW) Midden, waardoor er extra aandacht wordt besteed aan het verbeteren van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.

Het lokaal bestuur heeft een verplicht conformiteitsattest, goedgekeurd bij ministerieel besluit.

De proactieve aanpak versterkt zich in de oplossingsgerichte aanpak van de woningcontroles. Na elk conformiteitsonderzoek (in functie van het verplicht CA), krijgt de eigenaar een advies van de woningcontroleur en een redelijke termijn van herstel, waarbinnen de gebreken dienen opgelost te worden. 

Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal partners:

  • samenwerking met de energiesnoeiers voor de toeleiding van mogelijk probleemdossiers;
  • samenwerking met lokale partners (brandweer, politie, OCMW) voor de toeleiding van mogelijke probleemdossiers;
  • een afsprakenkader met het SVK voor de nieuwe inhuurname van woningen
  • lokaal structureel overleg over problematische dossiers;
  • opsporen, registreren en aanpakken van verwaarloosde gebouwen en woningen; 
  • opsporen, registreren en aanpakken van leegstaande gebouwen en woningen. 

De vrijgestelde burgemeester

De vrijgestelde burgemeester neemt, rekening houdend met de beslissingstermijn, een beslissing over elk verzoek.  

De gemeente met vrijgestelde burgemeester

De gemeente met vrijgestelde burgemeester:

  • blijft een proactief woningkwaliteitsbeleid voeren; 
  • waakt erover dat alle (inter)gemeentelijke woningcontroleurs toepassing maken van de technische richtlijnen voor conformiteitsonderzoeken;
  • volgt de interpretatie van normen naar de besluiten die de minister neemt bij eventuele beroepen;
  • maakt afspraken met het Agentschap als de gemeente niet alle onderzoeken uitvoert; 
  • maakt afspraken met het Agentschap over het onderzoek van de woningen die te huur worden aangeboden aan een SVK;
  • spoort verwaarloosde woningen en gebouwen op, registreert deze en pakt de verwaarlozing aan;
  • komt haar verplichtingen na m.b.t. het leegstandregister en het bindend sociaal objectief;
  • stelt op eenvoudig verzoek binnen acht dagen het dossier of delen ervan ter beschikking van het Agentschap met het oog op de behandeling van het beroep.

Het Agentschap biedt technische vormingen aan voor de (inter)gemeentelijke woningcontroleurs en organiseert structureel overleg over de woonkwaliteitsbewaking met de gemeente die vrijgesteld werd van adviesverplichting.

Argumentatie

Het vooronderzoek in het kader van de procedure ongeschikt en onbewoonbaar wordt binnen 1 maand na aanvraag uitgevoerd door de woningcontroleur van IGEAN. Wordt de woning, na het vooronderzoek (wat een volledige controle is), negatief beoordeeld en vertoont de eigenaar geen initiatief om de woning te verbeteren, dan dient er nog een advies gevraagd te worden bij Wonen-Vlaanderen. Wonen-Vlaanderen gaat opnieuw een volledige woningcontrole uitvoeren, binnen de 75 dagen na aanvraag van het advies. De procedure wordt op deze manier vertraagd en de communicatie m.b.t. het woningkwaliteitsdossier verloopt via verschillende kanalen. Om deze knelpunten weg te werken en tijdswinst te realiseren in de behandeling van woningkwaliteitsdossiers, zal de vrijstelling van adviesverplichting voor het nemen van besluiten ongeschikte en onbewoonbare woningen worden aangevraagd bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Het collegebesluit van 14 juni 2018 betreffende de aanstelling van de woningcontroleurs.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad vraagt bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen een vrijstelling voor adviesverplichting voor het nemen van besluiten tot ongeschikt-, onbewoonbaar- en overbewoondverklaringen van woningen. 

De vrijstelling van adviesverplichting wordt gevraagd voor woningonderzoeken van zelfstandige en niet-zelfstandige woningen in het kader van de procedure ongeschikt, onbewoonbaar en overbewoning.

Artikel 2

De vrijstelling wordt niet aangevraagd voor specifieke situaties, zoals:

  • aanvragen huursubsidie;
  • huisvesting voor seizoenarbeiders;
  • woningkwaliteitsdossiers met belangenvermenging en onverenigbaarheden;
  • complexe woningkwaliteitsdossiers;
  • woningkwaliteitsdossiers met vraag naar onafhankelijk advies;
  • woningkwaliteitsdossiers voor de wooninspectie.

Artikel 3

Het lokaal bestuur Wijnegem engageert zich tot het naleven van de voorwaarden na de erkenning, zoals bepaald in Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

8.

2022_GR_00086 - Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel - Wijziging in het kader van fietsmobiliteit - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00086 - Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel - Wijziging in het kader van fietsmobiliteit - Vaststelling
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2022_GR_00086 - Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel - Wijziging in het kader van fietsmobiliteit - Vaststelling

2022_GR_00086 - Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel - Wijziging in het kader van fietsmobiliteit - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

Fietsmobiliteit aanmoedigen past in het actieplan van de Vlaamse Regering tegen de files en voor een groenere mobiliteit en economie. Het geeft eveneens uitvoering aan de klimaatdoelstellingen die op de diverse niveaus vooropgesteld zijn. Tenslotte zorgt het voor een veiligere en gezondere leefomgeving en kan het een troef zijn bij het aantrekken van personeel.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 creëert de mogelijkheid voor besturen (lokale autonomie) om personeelsleden op vrijwillige basis vakantiedagen, en/of een gedeelte of geheel van hun eindejaarstoelage en/of het bedrag van de fietsvergoeding om te laten zetten tegen voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit.

Ook lokaal bestuur Wijnegem wil een steentje bijdragen en inzetten op fietsmobiliteit. Na onderzoek is het voorstel om de mogelijkheid te bieden om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten tegen voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit.

Argumentatie

Het invoeren van fietsmobiliteit vraagt een aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, de rechtspositieregeling van het OCMW-personeel en de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel van de thuisdiensten en het woonzorgcentrum. Verder wordt er ook een bijlage 'reglement fietsmobiliteit' voorzien waarin de afspraken en voorwaarden om gebruik te maken van de fietsmobiliteit, worden beschreven. 

Volgens het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 met de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en met enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn moet de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel volgen.

Het is daarom aangewezen dat de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel die op elkaar zijn afgestemd, zo nauw mogelijk bij mekaar aansluiten. 

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt vast dat de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel wijzigt in het kader van de fietsmobiliteit als volgt:

Onder titel “TITEL VIII. DE TOELAGEN, VERGOEDINGEN EN SOCIALE VOORDELEN”, Afdeling III. De eindejaarstoelage van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel een artikel  toe te voegen met volgende tekst:

Artikel 217 bis

§1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een eindejaarstoelage in geld zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en 12 november 2010.

Het personeelslid doet in voorkomend geval afstand van zijn recht op de gehele of gedeeltelijke eindejaarstoelage. 

Het personeelslid moet zijn keuze maken om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan. Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.

Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.

Gedurende de hele periode waarin het personeelslid de keuze maakt voor de voordelen van fietsmobiliteit, bestaat de eindejaarspremie voor hem niet meer. Indien tijdens of na de periode waarin de voordelen ter bevordering van de fietsmobiliteit worden omgezet, zou blijken dat het theoretisch budget groter was dan nodig, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen en uiterlijk op 31 december (van het jaar waarop de eindejaarstoelage betrekking heeft). De teruggestorte gelden verliezen het karakter van eindejaarstoelage. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld. 

§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage aan de RPR (bijlage VII).

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de bijlage bij de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel 'reglement fietsmobiliteit' goed.

9.

2022_GR_00093 - BBC 2020 - Opvolgingsrapport 2022 - Meerjarenplan 2020-2025 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter
9.

2022_GR_00093 - BBC 2020 - Opvolgingsrapport 2022 - Meerjarenplan 2020-2025 - Kennisneming

2022_GR_00093 - BBC 2020 - Opvolgingsrapport 2022 - Meerjarenplan 2020-2025 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Sinds de invoering van BBC 2020 is de verplichting opgelegd om minstens éénmaal per jaar, in de loop van het derde kwartaal, aan de raad te rapporteren over de stand van zaken van de beleidsdoelstellingen over de eerste 6 maanden van het jaar, en dit zowel op inhoudelijk als financieel vlak. Zo krijgen alle raadsleden 3x per jaar een rapport  over  de beleidsdoelstellingen en de uitvoering hiervan, namelijk bij de jaarlijkse aanpassing van het meerjarenplan, bij de vaststelling van de jaarrekening en minstens bij één tussentijds opvolgingsrapport.

Argumentatie

De opvolgingsrapportering bevat minstens de volgende elementen:

  1. Een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
  2. Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
  3. In  voorkomend  geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
  4. In voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, meer bepaald artikel 263.

Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen van 30 maart 2018, na wijzigingen, meer bepaald artikel 29.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 18° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 18° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: de bevoegdheden van de gemeenteraad, vermeld in artikel 263, 265, 266, 267, 269 en 304, § 6

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport 2022 van het meerjarenplan 2020-2025.

10.

2022_GR_00084 - Flankerend onderwijs - Schoolzwemmen schooljaar 2022-2023 - Busvervoer - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00084 - Flankerend onderwijs - Schoolzwemmen schooljaar 2022-2023 - Busvervoer - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2022_GR_00084 - Flankerend onderwijs - Schoolzwemmen schooljaar 2022-2023 - Busvervoer - Goedkeuring

2022_GR_00084 - Flankerend onderwijs - Schoolzwemmen schooljaar 2022-2023 - Busvervoer - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor de Wijnegemse scholen is een oplossing gevonden om hen te kunnen laten zwemmen. 

Argumentatie

In het schooljaar 2021-2022 heeft lokaal bestuur Wijnegem een proefproject gelanceerd. Zo kon één leerjaar per school in Brasschaat gaan zwemmen.

Aangezien het een proefproject was, betaalde het lokaal bestuur de kosten van het vervoer en de kosten van de zwembeurten.

Het zwembad van Wijnegem sloot eind juni 2022 definitief de deuren.

Via onderhandelingen heeft lokaal bestuur Wijnegem met Sportoase Deurne voor iedere lagere school in Wijnegem een oplossing voor het schoolzwemmen kunnen bereiken.

In functie van de beschikbaarheden en na overleg is het voorstel om de kostprijs van het busvervoer voor alle lagere scholen in Wijnegem voor het zwemmen dit schooljaar 2022-2023 ten laste te nemen.

Hoewel busvervoer expliciet geen sociaal voordeel is in de betekenis van het onderwijsgebeuren en strikt juridisch slechts het bestuur de kost van het busvervoer van de gemeentelijke lagere school moet betalen, past het in de visie van flankerend onderwijs van het lokaal bestuur  om de kost van het busvervoer momenteel voor alle drie de basis- of lagere scholen in Wijnegem toe te passen.

Juridische grond

Het decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau, artikel 3.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 betreffende het proefproject schoolzwemmen voor het schooljaar 2021-2022.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De kosten van het busvervoer voor het schoolzwemmen worden voor het schooljaar 2022-2023 ten laste genomen door het lokaal bestuur van Wijnegem.

11.

2022_GR_00085 - Nieuwe school - Erfpacht - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00085 - Nieuwe school - Erfpacht - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2022_GR_00085 - Nieuwe school - Erfpacht - Goedkeuring

2022_GR_00085 - Nieuwe school - Erfpacht - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Lokaal bestuur Wijnegem en GO! willen sinds een aantal jaren samen een nieuwe schoolcampus uitbouwen. Eind 2016 werd samen met GO! een intentieverklaring ondertekend tot het onderzoeken van de mogelijkheden tot het ontwikkelen van een innovatief schoolcomplex in Wijnegem.

Op 6 oktober 2017 deelde minister Crevits mee dat ons ingediend project voor de gemeentelijke lagere school De Notelaar in aanmerking wordt genomen en bijgevolg wordt geselecteerd voor het DBFM-programma binnen de cluster van het GO!. De totale investeringskost werd toen geraamd op 12.462.680,00 euro (9.685.007,00 euro voor De Notelaar en 2.777.673,00 euro voor GO!) binnen de DBFM-formule. Met de goedkeuring van de intentieverklaring met betrekking tot het onderzoeken van mogelijkheden tot ontwikkelen van een innovatief schoolcomplex in Wijnegem- Gemeentebestuur Wijnegem – GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap – op 19 december 2016 werd beslist om één integraal innovatief nieuwbouwproject voor een basisschool en een kunstacademie te realiseren.

De gemeentelijke lagere school is organisch verbonden aan de gemeentelijke kunstacademie Wijnegem. Deze laatste zal ook een plaats krijgen in de nieuwe schoolcampus. Lokalen specifiek voor de kunstacademie komen uit eigen middelen van het lokaal bestuur. 

Deze schoolcampus zal gebouwd worden op grond van het GO!. Om het lokaal bestuur zakelijke rechten en zekerheden te geven, is de constructie van een erfpacht aangewezen. De gemeente dient hiervoor een recht van erfpacht te nemen op een onverdeeld aandeel van 75% in een perceel grond met een oppervlakte van 8.840 m2 gelegen langs de Veldstraat te Wijnegem, deel van Wijnegem, sectie A, perceel 452E, toebehorend aan het GO!.

Argumentatie

De duur van de erfpacht is 55 jaar. Op deze erfpacht wordt een opstalrecht gegeven aan de voorkeursbieder van het DBFM project voor een periode van 30 jaar. 

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.

De beslissing van de Vlaamse Regering van 29 september 2017 over de selectie en rangschikking van de projecten voor het projectspecifieke DBFM-programma.

De bepalingen in artikel 3.167 e.v. van het nieuwe Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek zoals ingevoegd door de wet van 4 februari 2020.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 april 2015 betreffende de gemeentelijke lagere school - Samenwerking met het GO! voor de bouw van een nieuwe school.

Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2016 betreffende de bouw van een nieuwe school - Goedkeuring intentieverklaring met GO!

Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 betreffende de gemeentelijke lagere school De Notelaar - Clusterovereenkomst met GO! voor de bouw van de nieuwe school.

Het collegebesluit van 8 juli 2019 betreffende de clusterovereenkomst met GO! voor de bouw van de nieuwe school - Aanpassing overeenkomst.

Het collegebesluit van 10 november 2021 betreffende de bouw van een nieuwe school samen met GO! - DBFM2 scholencampus Wijnegem - Principiële beslissing publicatie gunningsdossier.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist een recht van erfpacht te nemen op een onverdeeld aandeel van 75% in een perceel grond met een oppervlakte van 8.840 m2 gelegen langs de Veldstraat te Wijnegem, deel van Wijnegem, sectie A, perceel 452E  die in volle eigendom toebehoort aan het Gemeenschapsonderwijs en hiervoor met het Gemeenschapsonderwijs een erfpachtovereenkomst te sluiten volgens de voorwaarden vermeld in de bijgevoegde ontwerpovereenkomst.

Artikel 2

Er wordt zesmaal een jaarlijkse geïndexeerde vergoeding van 100.000 euro voorzien. De eerste canon is te betalen voor de ondertekening van de authentieke akte te verlijden voor de Commissaris van Vastgoedtransacties.

12.

2022_GR_00080 - Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard - Budgetwijzing 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00080 - Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard - Budgetwijzing 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
12.

2022_GR_00080 - Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard - Budgetwijzing 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00080 - Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard - Budgetwijzing 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Overeenkomstig de wettelijke bepalingen maakt de Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard uit Wijnegem budgetwijziging 2022 over, goedgekeurd in de vergadering van de kerkraad van 3 mei 2022.

Argumentatie

De stijging van de energieprijzen blijft zich doorzetten. Het budget van de verwarming stijgt mee.

De grote luifel wordt ook vervangen, de betaling gebeurt volgens de afspraken gemaakt in 2021.

Juridische grond

Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten en de wijzigingen gestipuleerd bij decreet van 6 juli 2012.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 50 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004
<p>De budgetwijzigingen worden na het advies van het erkend representatief orgaan voor 15 september van het lopende jaar geco&ouml;rdineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.&nbsp; Artikelen 48 en 49 zijn van overeenkomstige toepassing op de budgetwijzigingen.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist de volgende verhogingen goed te keuren: 

Exploitatiebudget

 

 

Oorspronkelijk

Wijziging

Nieuw bedrag

48.300 euro

+ 18.500 euro

66.800 euro

 

 

 

Investeringsbudget

 

 

Oorspronkelijk

Wijziging

Nieuw bedrag

/

+ 11.888,25 euro

11.888,25 euro

13.

2022_GR_00083 - Samenwerkingsverbanden - Schriftelijke Algemene Vergadering ERSV Provincie Antwerpen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00083 - Samenwerkingsverbanden - Schriftelijke Algemene Vergadering ERSV Provincie Antwerpen - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
13.

2022_GR_00083 - Samenwerkingsverbanden - Schriftelijke Algemene Vergadering ERSV Provincie Antwerpen - Goedkeuring

2022_GR_00083 - Samenwerkingsverbanden - Schriftelijke Algemene Vergadering ERSV Provincie Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Lokaal bestuur Wijnegem is lid van de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Provincie Antwerpen (vzw ERSV Provincie Antwerpen).

Het lokaal bestuur werd per mail op 28 juni 2022 uitgenodigd om deel te nemen aan de schriftelijke Algemene Vergadering op 30 juni 2022.

Argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen heeft, gezien de korte tijd tussen de uitnodiging en de vergadering, in zitting van 30 juni 2022 beslist om de agenda en de stukken goed te keuren en deze beslissing ter bekrachtiging op de gemeenteraad te brengen.

Dit was de agenda:

  1. Verslag Algemene Vergadering 28 juni 2021
  2. Wijziging bestuurders en mandaten
  3. Jaarrekening 2021 en goedkeuring kwijting bestuurders en commissaris
  4. Varia
Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, meer bepaald artikel 41, § 1, 4°.

Het gemeenteraadsbesluit van 20 mei 2019 waarbij de heer Juul Liekens, met mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger, werd aangeduid als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de Algemene Vergadering van vzw ERSV Provincie Antwerpen.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 juni 2022 betreffende de schriftelijke Algemene Vergadering van vzw ERSV Provincie Antwerpen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 juni 2022 betreffende de schriftelijke Algemene Vergadering van vzw ERSV Provincie Antwerpen van 30 juni 2022.

14.

2022_GR_00091 - Samenwerkingsverbanden - IGEAN Dienstverlening - Lid Raad van bestuur - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00091 - Samenwerkingsverbanden - IGEAN Dienstverlening - Lid Raad van bestuur - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
14.

2022_GR_00091 - Samenwerkingsverbanden - IGEAN Dienstverlening - Lid Raad van bestuur - Goedkeuring

2022_GR_00091 - Samenwerkingsverbanden - IGEAN Dienstverlening - Lid Raad van bestuur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur Wijnegem is aangesloten bij IGEAN dienstverlening.

Op 21 april 2021 keurde de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening het intern reglement voor de zelfstandige groepering goed. Het gaat hierbij over volgende activiteiten:

1. Intergemeentelijke handhaving ruimtelijke ordening

2. Intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid

3. Intergemeentelijke werking EnergieK huis (energie en klimaat)

4. Intergemeentelijke werking aanwijzend schatter.

De aangesloten besturen kozen daarna voor welke activiteiten ze beroep willen doen op IGEAN zonder dat de wetgeving overheidsopdrachten dient toegepast te worden en met vrijstelling van btw op de geleverde prestaties. Om van deze beide voordelen te kunnen genieten, moet IGEAN als intergemeentelijk samenwerkingsverband voldoen aan de voorwaarden van artikel 30, § 3 van de wet op overheidsopdrachten.

Argumentatie

De besluitvormingsorganen van de gecontroleerde rechtspersoon zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemende aanbestedende overheden. Voor IGEAN betekent dit concreet dat de raad van bestuur moet samengesteld zijn uit vertegenwoordigers van alle aangesloten besturen. In toepassing van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur is de raad van bestuur evenwel samengesteld uit maximaal 15 bestuurders. Dat sluit niet uit dat voldaan kan worden aan voormelde toezichtvereiste, aangezien uitdrukkelijk bepaald wordt door de wet op overheidsopdrachten dat een individuele vertegenwoordiger verscheidende of zelfs alle deelnemende aanbestedende overheden kan vertegenwoordigen.

De toezichtvereiste is een noodzakelijke voorwaarde om te voldoen aan de wet op overheidsopdrachten en aldus de btw-vrijstelling van IGEAN als zelfstandige groepering te vrijwaren.

Het lokaal bestuur moet formeel het mandaat geven aan één van onderstaande mandaterissen om het lokaal bestuur van Wijnegem te vertegenwoordigen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, in bijzonder artikel 434.

De statuten van IGEAN dienstverlening.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om Dirk Bauwens als vertegenwoordiger voor Wijnegem in de raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening aan te duiden uit de 15 kandidaat-bestuurders.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer met het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan IGEAN dienstverlening per e-mail aan info@igean.be.

15.

2022_GR_00092 - Samenwerkingsverbanden - IGEAN Milieu & Veiligheid - Lid Raad van bestuur - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00092 - Samenwerkingsverbanden - IGEAN Milieu & Veiligheid - Lid Raad van bestuur - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 17
An Stuyck, Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
15.

2022_GR_00092 - Samenwerkingsverbanden - IGEAN Milieu & Veiligheid - Lid Raad van bestuur - Goedkeuring

2022_GR_00092 - Samenwerkingsverbanden - IGEAN Milieu & Veiligheid - Lid Raad van bestuur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het lokaal bestuur Wijnegem is aangesloten bij IGEAN Milieu & Veiligheid

De aangesloten besturen kozen daarna voor welke activiteiten ze beroep willen doen op IGEAN zonder dat de wetgeving overheidsopdrachten dient toegepast te worden en met vrijstelling van btw op de geleverde prestaties.

Om van deze beide voordelen te kunnen genieten, moet IGEAN als intergemeentelijk samenwerkingsverband voldoen aan de voorwaarden van artikel 30, § 3 van de wet op overheidsopdrachten.

Argumentatie

De besluitvormingsorganen van de gecontroleerde rechtspersoon zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemende aanbestedende overheden. Voor IGEAN betekent dit concreet dat de raad van bestuur moet samengesteld zijn uit vertegenwoordigers van aile aangesloten besturen. In toepassing van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur is de raad van bestuur evenwel samengesteld uit maximaal 15 bestuurders. Dat sluit niet uit dat voldaan kan worden aan voormelde toezichtvereiste, aangezien uitdrukkelijk bepaald wordt door de wet op overheidsopdrachten dat een individuele vertegenwoordiger verscheidende of zelfs alle deelnemende aanbestedende overheden kan vertegenwoordigen.

De toezichtvereiste is een noodzakelijke voorwaarde om te voldoen aan de wet op overheidsopdrachten en aldus de btw-vrijstelling van IGEAN als zelfstandige groepering te vrijwaren.

Het lokaal bestuur moet formeel het mandaat geven aan één van onderstaande mandaterissen om het lokaal bestuur van Wijnegem te vertegenwoordigen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, in bijzonder artikel 434.

De statuten van IGEAN Milieu en Veiligheid.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad herbevestigt formeel om Leen Wouters als vertegenwoordiger voor Wijnegem in de raad van bestuur voor IGEAN Milieu en Veiligheid aan te duiden, met Maarten Janssens als plaatsvervanger.

Artikel 2

Het college wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer met het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan IGEAN Milieu en Veiligheid per e-mail aan info@igean.be.

16.

2022_GR_00088 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00088 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring
Aanwezig
Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 16
An Stuyck, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Dirk Maes
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
16.

2022_GR_00088 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

2022_GR_00088 - Verslag vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de vorige zitting ligt ter inzage.

Argumentatie

Er zijn geen opmerkingen.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 32.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 20 juni 2022 goed.

17.

2022_GR_00089 - Rondvraag

Behandeld

Samenstelling

Aanwezig
Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur
Verontschuldigd
Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid
Secretaris
Leen Nagels, Algemeen directeur
Voorzitter
Lieve Kelders, Voorzitter
17.

2022_GR_00089 - Rondvraag

2022_GR_00089 - Rondvraag

Motivering

Aanleiding en context

De raadsleden krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen.

Argumentatie

Niet van toepassing.

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 31.

Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.