De Vlaamse Waterweg is genoodzaakt om de bruggen over het Albertkanaal te verhogen om aan de hedendaagse noden van containervrachtschepen te voldoen. Een van de laatste bruggen die aangepast zal worden, is de brug in het centrum van Wijnegem. Hier wordt gekozen om een fietsbrug en een autobrug gescheiden van elkaar te voorzien. Naar aanleiding van de vernieuwing van de bruggen in het centrum van Wijnegem komt de overname van de Turnhoutsebaan opnieuw ter sprake. In de onderhandelingen met het Agentschap Wegen en Verkeer werd gewezen op de nog steeds zeer hoge verkeersintensiteit die op de Turnhoutsebaan aanwezig is en bijgevolg de slechte toestand van de weg. Door de vernieuwing van de brug en de hierbij gepaard gaande opritten te herontwerpen, kan deze verkeersintensiteit teruggedrongen worden en dringt een overname na heraanleg zich op. Samen met Pidpa en Aquafin zijn er gesprekken opgestart om de doortocht van Wijnegem op het investeringsprogramma te krijgen. Dit wordt ten vroegste tegen 2025 verwacht maar dan zullen de bruggen ook klaar zijn. Agentschap Wegen en Verkeer heeft echter dit jaar al de middelen voorzien voor de studie van de heraanleg van de Turnhoutsebaan in Wijnegem. In samenspraak met het Agentschap Wegen en Verkeer en Pidpa werd een lastenboek opgemaakt en een kostenverdelingsstaat vastgelegd. De riolering van de Turnhoutsebaan is verouderd en moet ontdubbeld worden in een droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA). Het vernieuwen van de riolering op gewestwegen kan opgenomen worden op het Lokaal Pact. Hiervoor werd door Pidpa een aanvraag ingediend bij Aquafin. Als de riolering van de Turnhoutsebaan ontdubbeld is, stijgt ook het rendement van de afgekoppelde rioleringen in de straten die aansluiten op de riolering van de Turnhoutsebaan, zoals dit onder andere voor de Merksemsebaan het geval is.
De kostenverdeling tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, Pidpa en lokaal bestuur Wijnegem zorgt ervoor dat minder dan 25% van de ontwerpkosten ten laste van het lokaal bestuur zijn.
Agentschap Wegen en Verkeer stelt via een minicompetitie een ontwerpbureau aan. Dit wil zeggen dat er kan gekozen worden uit een vooraf geselecteerde poule van ontwerpbureaus waarmee ze een raamovereenkomst hebben. Hierdoor wordt voldaan aan de wet op de overheidsopdrachten.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Het koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdracht van 14 januari 2013.
De gemeenteraad beslist het lastenboek voor de aanstelling van het studiebureau goed te keuren.
De gemeenteraad beslist de verdelingsstaat voor de kosten tussen de partijen goed te keuren.
Het college wordt gemandateerd om de samenwerkingsovereenkomst verder af te werken.