Terug
Gepubliceerd op 19/10/2022

2022_GR_00090 - Afval - Inzameling van papier en karton in containers en bijhorend retributiereglement - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 19/09/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Karel Luyckx, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00090 - Afval - Inzameling van papier en karton in containers en bijhorend retributiereglement - Goedkeuring

Aanwezig

Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden, Leen Nagels
Stemmen voor 13
An Stuyck, Dirk Maes, Herman Platteau, Juul Liekens, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Lusse Berden, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Dirk Verhaert, Glenn Gené, Inge Carpentier, Nadine Vandecaveije
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00090 - Afval - Inzameling van papier en karton in containers en bijhorend retributiereglement - Goedkeuring 2022_GR_00090 - Afval - Inzameling van papier en karton in containers en bijhorend retributiereglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De ophaling van huisvuil en gft gebeurt via containers met een chip die bij de lediging worden gewogen.

De ophaling van papier en karton gebeurt éénmaal om de 4 weken aan huis.

Het papier en karton kan momenteel enkel in dozen of samengebonden met natuurtouw aangeboden worden voor de inzameling aan huis.

Het is gebruiksvriendelijker voor de inwoners en meer ergonomisch voor de ophaler, om het papier en karton in te zamelen in containers.

Het aanbieden van papier en karton in containers zorgt voor een properder straatbeeld tijdens de ophaaldagen.

Het is bijgevolg aangewezen dat de inwoners de keuze hebben om het papier en karton op de huidige aanbiedingswijze in bulk aan te bieden of via een papiercontainer van 120 of 240 liter. Het gebruik van een papiercontainer is niet verplicht.

De gele papiercontainer wordt aan huis geleverd en bevat een chip om de container te identificeren en toe te kennen aan het aansluitpunt.

Per aansluitpunt wordt er maximaal 1 papiercontainer van 120 l of 240 l ter beschikking gesteld. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden, en enkel op aanvraag en na goedkeuring van de gemeente, kan gebruik gemaakt worden van een container van 1 000 liter of van meer dan 1 papiercontainer.

De aankoop en verdeling van de containers brengt kosten met zich mee evenals de ophaling van het papier en karton. De gemengde ophaling is duurder dan de papierinzameling in bulk. Een deel van deze kosten wordt betaald door Fost Plus.

Er wordt voorgesteld om een retributie aan te rekenen voor het gebruik van de papiercontainer en dit via hetzelfde voorschot als voor de ophaling van huisvuil en gft. 

Een goede verhouding tussen de tarieven voor de verschillende fracties zoals het gft, papier en karton, pmd en huisvuil, is noodzakelijk om een correcte sortering te stimuleren. Voor de papiercontainers wordt daarom enkel een gebruiksrecht aangerekend.

Voorstel retributies:


120 l

240 l

1000 l

gebruiksrecht papiercontainer (€/maand)

0,35

0,50

4


Het gebruiksrecht voor de papiercontainer zal geïnd worden via hetzelfde voorschottensysteem als voor huisvuil en gft.

De voorschot- en drempelbedragen zijn:


120 l

240 l

1000 l

voorschotbedrag (€)

4,20

6

48

drempelbedrag (€)

1,50

2

8

 

Het initiële bedrag wordt als voorschot gevraagd op de eerste betalingsuitnodiging voor inwoners die nog geen voorschot hebben. Als een aansluitpunt meerdere containers heeft (dat wil zeggen ook voor huisvuil en/of gft), worden de voorschotbedragen samen geteld. Zodra het reëel verbruik van het aansluitpunt gekend is, wordt gewerkt volgens het principe van de slimme factuur en zijn de initiële bedragen niet meer van toepassing. 

De hoogte van het drempelbedrag bepaalt wanneer een nieuwe betalingsuitnodiging wordt verstuurd aan het aansluitpunt. De drempelbedragen voor de verschillende containers bij een aansluitpunt worden hiervoor opgeteld.

Een jaarlijkse bijsturing van de retributies is aangewezen om de algemene kostenstijging te volgen en de verhouding inkomsten/kosten in balans te houden.

De voorschotten moeten worden betaald op een rekening van de gemeente.

Argumentatie

Het gebruik van een container voor het aanbieden van papier en karton is niet verplicht: een burger kan zelf kiezen of hij al dan niet gebruik wenst te maken van een container.

Het ophalen van containers is minder belastend voor de ophaler en er is minder waaivuil (bij stormachtig weer) door het papier in containers aan te bieden.

Het kan voor burgers gebruiksvriendelijker zijn om te werken met een container: dat zal uiteraard niet voor iedereen zijn, vandaar de vrije keuze om voor een container te kunnen kiezen.

Juridische grond

De gemeente Wijnegem is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.

Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt voor om de burgers de kans te geven om gebruik te kunnen maken van een container voor het aanbieden van papier en karton aan de hand van een diftarcontainer.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist om het retributiereglement goed te keuren als volgt:

Retributiereglement voor de selectieve inzameling van papier en karton met containers.

Artikel 1    

Met ingang van 1 april 2023 legt de gemeenteraad volgende retributie vast voor het gebruik van een papiercontainer: 


120 l

240 l

1000 l

gebruiksrecht papiercontainer (€/maand)

0,35

0,50

4


De aanrekening van het gebruiksrecht gebeurt maandelijks. Bij een wisseling van volume in de loop van de maand, zal het maandelijkse bedrag voor het initiële volume aangerekend worden tot het einde van die maand. De volgende maand zal het maandbedrag van het nieuwe volume aangerekend worden.

Artikel 2    

De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:

  • de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister,
  • de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening,
  • iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening, 
  • verenigingen, gemeenschapshuizen, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doen op de dienstverlening.

Artikel 3

Voorschot

De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.

Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Maandelijks wordt het gebruiksrecht voor de papiercontainer van het voorschot afgehouden. 

Drempelbedrag

Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op het reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat.

De voorschot- en drempelbedragen voor de papiercontainers zijn:


120 l

240 l

1000 l

voorschotbedrag (€)

4,20

6

48

drempelbedrag (€)

1,50

2

8

 

Als een aansluitpunt gebruik maakt van meerdere containers (huisvuil, gft, papier en karton,) worden de voorschot- en drempelbedragen samengeteld.

Artikel 4     

Tarief omruiling container 

De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume na 30 kalenderdagen na de inhuizing van een nieuw aansluitpunt, bedraagt 15 euro. 

Artikel 5     

Tarief plaatsen slot

De retributie voor het leveren en plaatsen van een slot bedraagt 20 euro. De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume en voor het leveren en plaatsen van een slot worden van het voorschot afgehouden onmiddellijk na de uitvoering van deze opdracht.

Artikel 6

Eindafrekening

Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.

Artikel 7     

De retributies voor het gebruiksrecht voor de papiercontainers, vermeld in artikel 1, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen. De totale retributie zal bij elke afrekening afgerond worden op 2 decimalen.

Artikel 8     

Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.

Artikel 9

Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.