De heer Karel Luyckx, gemeenteraadslid, is op 5 november 2022 overleden.
Niet van toepassing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 14, na wijzigingen.
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 169.
De geldigverklaring van de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 5 december 2018.
De gemeenteraad neemt kennis van het overlijden van de heer Karel Luyckx op 5 november 2022.
De heer Karel Luyckx, gemeenteraadslid, is op 5 november 2022 overleden.
Er moet een nieuw gemeenteraadslid geïnstalleerd worden.
Het is gebruikelijk dat het nieuwe raadslid de eed aflegt bij aanvang van de vergadering van de gemeenteraad. Dit vanuit het principe dat er steeds naar moet worden gestreefd om de raad zo snel mogelijk opnieuw te vervolledigen wanneer er raadsleden wegvallen.
De eerstvolgende in aanmerking komende opvolger van de lijst N-VA, Carmen Baelden, heeft haar geloofsbrieven op dd/mmmm/yyyy bezorgd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 14, na wijzigingen.
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 169.
De geldigverklaring van de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 5 december 2018.
Nadat is vastgesteld dat mevrouw Carmen Baelden nog steeds al de voorwaarden vervult om te worden aangesteld als gemeente- en OCMW-raadslid en aangezien zij zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, hetzij wegens de uitoefening van een bediening, hetzij wegens bloed- of aanverwantschap, wordt zij opgeroepen en legt zij de eed af in handen van de voorzitter van de raad: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
De gemeenteraad heeft in zitting van 21 november 2022 kennis genomen van de installatie en eedaflegging van mevrouw Carmen Baelden als nieuw gemeenteraadslid.
Een nieuwe vaststelling van de rangorde der raadsleden dringt zich op.
De opvolgers die als raadslid worden geïnstalleerd, worden onderaan op de ranglijst bijgeschreven, naar datum van hun eedaflegging. Verkozenen die hun eed pas op de eerstvolgende gemeenteraadszitting na de installatievergadering hebben afgelegd, evenals opvolgers die wegens afstand van mandaat of overlijden van een gekozen raadslid samen met de nieuwe raadsleden tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad of op de eerstvolgende gemeenteraadszitting zijn beëdigd, worden weliswaar nog op de ranglijst ingeschreven zoals de gekozen raadsleden.
Aangezien de installatievergadering al even achter de rug is, komen de nieuwe raadsleden onderaan de rangorde volgens het principe van eerst komt, eerst maalt.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, meer bepaald artikel 6.
De rangorde van de raadsleden wordt als volgt vastgesteld:
Rang | Naam |
1 | Dirk Verhaert |
2 | Nadine Wouters |
3 | Leen Wouters |
4 | Lieve Kelders |
5 | Inge Carpentier |
6 | Roger Boeckxstaens |
7 | Marleen Elen |
8 | Tom Tachelet |
9 | Maarten Janssens |
10 | Glenn Gené |
11 | An Stuyck |
12 | Marc De Coninck |
13 | Juul Liekens |
14 | Dirk Maes |
15 | Herman Platteau |
16 | Glenn De Cleen |
17 | Nadine Vandecaveije |
18 | Viktor Werrebroeck |
19 | Lusse Berden |
20 | Anne-Marie Matthys |
21 | Carmen Baelden |
Omwille van het overlijden van de heer Karel Luyckx en de benoeming van mevrouw Carmen Baelden als raadslid van de gemeente Wijnegem, is het aangewezen dat de N-VA fractie hun vertegenwoordigers in de raadscommissies aanpast.
Het huishoudelijk reglement maakt melding van de vorming van de gemeenteraadscommissies die de bevoegdheidsverdeling volgen binnen het college van burgemeester en schepenen.
Er moeten nieuwe vertegenwoordigers van de N-VA fractie voorgedragen worden om de commissies te vervolledigen.
De commissies waarvan de heer Karel Luyckx deel uitmaakte, dienen aangepast te worden.
Voor de commissie algemeen beleid, politie, brandweer en veiligheid, burgerlijke stand, kerkfabrieken en erediensten, Vlaamse aangelegenheden, bovenlokale projecten (burgemeester Leen Wouters) draagt de N-VA fractie mevrouw Annemie Matthys voor.
Voor de commissie jeugd, onderwijs, ruimtelijke ordening en omgevingsvergunningen, erfgoed, kinderopvang, mondiaal beleid, toerisme (schepen Maarten Janssens) draagt de N-VA fractie de heer Herman Platteau voor.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2019 waarbij het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd vastgesteld.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 november 2022 betreffende de kennisname van het overlijden van raadslid Karel Luyckx.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 november 2022 betreffende installatie van Carmen Baelden als raadslid.
De gemeenteraadscommissies worden als volgt vastgesteld:
Commissie algemeen beleid, politie, brandweer en veiligheid, burgerlijke stand, kerkfabrieken en erediensten, Vlaamse aangelegenheden, bovenlokale projecten (burgemeester Leen Wouters)
Commissie informatie en communicatie, cultuur, bibliotheek en vrije tijd, lokale economie, huisvesting, gezondheid (schepen Juul Liekens)
Commissie jeugd, onderwijs, ruimtelijke ordening en omgevingsvergunningen, erfgoed, kinderopvang, mondiaal beleid, toerisme (schepen Maarten Janssens)
Commissie milieu en leefbaarheid, sport, openbaar domein, werken en patrimonium, mobiliteit (schepen Tom Tachelet)
Commissie welzijn, financiën, senioren, ouderenzorg en thuisdiensten, gelijke kansen (schepen Nadine Wouters)
IGEAN Dienstverlening werd door het college van burgemeester en schepenen van lokaal bestuur Wijnegem in zitting van 27 december 2018 aangesteld als ontwerper van het RUP 'Vigna'. Het RUP heeft volgende doelstellingen:
Visie
Visie komende 10 jaar
De ontwikkeling van nieuwe wijngaarden is voor de nabije toekomst niet voorzien. Het RUP heeft als doel de wijnmakerij te herlokaliseren van het kasteel Vigna naar de wijngaarden ten westen van de ’s Gravenwezelsteenweg.
Er wordt geopteerd om de nieuwe loods, +/- 640 m² groot, te bundelen bij de bestaande gebouwen, ’s Gravenwezelsteenweg 37 en 39, die tevens eigendom zijn van de firma Vigna bvba en in gebruik zijn als bed and breakfast, conciërgewoning en wijnproeverij, om zo de omliggende open ruimte te vrijwaren. De loods sluit aan bij de woning te ’s Gravenwezelsteenweg 39 en is er een uitbreiding van. In de loods worden volgende activiteiten ondergebracht:
De loods wordt in dezelfde esthetische materialen uitgevoerd als de bestaande wijnproeverij, nl. gevels in natuurlijke brede eiken beplanking en het dak in zwarte gegolfde platen. Deze materialen zorgen voor een landschappelijke inpassing van het gebouw in de omgeving (cfr. bestaande wijnproeverij). Hemelwater wordt opgevangen in ACODRAIN-geulen en komt terecht in ondergrondse betonnen reservoirs. Dit water wordt gebruikt voor besproeiing en reiniging. Het hemelwater op de loods wordt plaatselijk geïnfiltreerd in de zanderige bodem. Om de loods te kunnen realiseren, wordt een doorgeschoten haag bestaande uit cipressen gerooid en een deel van de wijnstokken ten noorden van de loods.
De woning te ’s Gravenwezelsteenweg 39 zal op de gelijkvloerse verdieping ingericht worden met burelen en een refter voor het personeel en op de eerste verdieping met 2 slaapkamers onder het dak, horende bij de bed and breakfast.
De bestaande eengezinswoning te 's Gravenwezelsteenweg 37 werd verbouwd tot een conciërgewoning met 5 overnachtingsmogelijkheden voor telkens 2 personen. De conciërge is werkzaam in de wijnmakerij en de wijngaard. Door de ligging van de conciërgewoning nabij de wijngaarden is er permanent controle mogelijk. De conciërge zorgt ook voor de opvang van bezoekers, het ontbijt en het onderhoud van de infrastructuur. De bed and breakfast wordt bestendigd als toeristische logies. Deze functie is verenigbaar met de agrarische functie van de omgeving en draagt bij tot het recreatief medegebruik van het omliggende openruimte gebied.
Een bestaande houten berging wordt gebruikt als wijnproeverij. De Vigna-wijnen zijn een streekproduct met een ecotoeristische waarde voor de gemeente Wijnegem. De wijnproeverij staat volledig in het teken van de promotie van deze wijnen en draagt bij tot het recreatief medegebruik van deze open ruimte. Bezoek en toeristische wandelingen door de wijngaarden worden gecombineerd met de wijnproeverij. Naast de houten wijnproeverij kan een open luifel dienstig zijn bij wijnproeverijen in openlucht.
De toegang tot de wijnmakerij, de wijnproeverij en de bed and breakfast, blijft gesitueerd in de Groenstraat. Het domein blijft afgeschermd van de ’s Gravenwezelsteenweg en de Groenstraat door een inheemse haag.
De parkeerruimte voor werknemers en bezoekers wordt gesitueerd ter hoogte van de toegang tot het domein en wordt uitgevoerd in waterdoorlatende en natuurlijke materialen (bv. dolomiet, grasdallen, kasseien, …) die passen in het landschap. Er worden ca. 25 parkeerplaatsen voorzien langs de bosrand. (Overdekte) fietsenstallingen met een oppervlakte van minimaal 50 m² worden gesitueerd in het verlengde van de parking. Deze worden voorzien van elektrische laadpunten die mogelijks gevoed worden door zonnepanelen. De fietsenberging wordt uitgevoerd in eikenhouten balken en met een dak in dezelfde materialen als de wijnproeverij.
Het vrachtverkeer naar de wijnmakerij blijft beperkt tot vrachtwagens van max 7,5 ton. Het is niet de bedoeling het domein met grote vrachtwagens in te rijden teneinde het domein niet te ontsieren met grote wegen en verharde parkings. De leveringen en afhalingen zullen meestal met personenwagens of bestelwagens gebeuren en uitzonderlijk met lichte vrachtwagens. Een maximum van gemiddeld een 5-tal leveringen/afhalingen per dag wordt verwacht tijdens het hoogseizoen dat loopt van mei tot oktober. Zwaardere vrachtwagens lossen hun goederen bij het bedrijf Frisomat in de Stokerijstraat te Wijnegem, vanwaar de goederen met kleinere vrachtwagens geleverd worden aan de wijnmakerij. Dit vrachtverkeer maakt gebruik van de wegen die nu reeds aanwezig zijn op het terrein.
Andere toegelaten verhardingen zijn:
Geactualiseerde visie
Tijdens de RUP-procedure werd een vergunning verleend voor werken aan de hoevegebouwen die binnen het bestaande RUP Kasteeldomeinen reeds vergunbaar waren. Dit heeft geleid tot een beperkte wijziging aan het bouwconcept.
Hierbij werd aan de rechterzijde een vleugel toegevoegd, waardoor een binnenplein voor de kantoren en de logies gecreëerd wordt. Dit gewijzigde plan werd verwerkt in het voorliggende RUP.
Procesverloop
Het planproces voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en plan-MER wordt uitgevoerd overeenkomstig de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en het besluit betreffende de integratie van effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen. De nodige stappen voor de opmaak van een MER-screeningsnota zijn geïntegreerd in de procedure. In een eerste fase werd een procesnota en een startnota opgemaakt. De startnota werd voorgelegd aan de bevolking, de besturen en de adviesinstanties. Zij hadden de mogelijkheid opmerkingen en adviezen uit te brengen over de startnota. De startnota werd ook voor advies voorgelegd aan verschillende adviesinstanties. Op basis van de inspraakreacties en de adviezen van de adviesinstanties werd een scopingnota opgemaakt. De scopingnota bevat dezelfde onderdelen als de startnota, maar is verder uitgewerkt op basis van de uitgebrachte adviezen van de openbare besturen en het resultaat van de publieke raadpleging over de startnota. De startnota evolueert in feite naar een scopingnota. Vervolgens werd het RUP verder uitgewerkt tot een voorontwerp. Het voorontwerp RUP, met inbegrip van de MER-screening (beoordeling van de milieueffecten), werd voor advies overgemaakt aan de adviesinstanties. Er werd een plenaire vergadering georganiseerd op 1 juli 2022 om vervolgens tot voorliggend ontwerp te komen. Na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad zal het voorliggend ontwerp worden onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen.
Noot: Op 11 april 2022 maakte de Vlaamse Overheid, Departement Omgeving, Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en -projecten bekend dat het Team MER had bepaald dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP Vigna.
Artikel 2.2.21, § 1 - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast. Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan onmiddellijk opgestuurd naar de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, naar het departement en naar de Vlaamse regering.
De gemeenteraad beslist het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Vigna (Gedeeltelijke herziening RUP Kasteeldomeinen), zoals opgemaakt door IGEAN Dienstverlening, voorlopig vast te stellen.
Het ontwerp van RUP Vigna (Gedeeltelijke herziening RUP Kasteeldomeinen) wordt overgemaakt aan de deputatie van de provincie, aan het departement en aan de Vlaamse Regering (toepassing artikel 2.2.21, § 1. - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Vigna (Gedeeltelijke herziening RUP Kasteeldomeinen) samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. Die termijn is een termijn van orde (toepassing artikel 2.2.21., § 2. - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
IGEAN Dienstverlening werd door het college van burgemeester en schepenen van Wijnegem in zitting van 22 november 2018 aangesteld als ontwerper van het RUP Somtrans. Het RUP heeft als doel een vernieuwing en uitbreiding van de kantoren van Rederij Somtrans op hun huidige bedrijfssite mogelijk te maken.
Het RUP heeft volgende doelstellingen:
Visie
Het RUP heeft tot doel het zonevreemde karakter van de kantoren van Rederij Somtrans op te heffen door het perceel te herbestemmen tot een zone voor kantoren (gebiedscategorie ‘ambachtelijke bedrijven en KMO’). Aan deze herbestemming worden concrete inrichtingsvoorschriften gekoppeld die ervoor moeten zorgen dat de ruimtelijke impact van de activiteiten de lokale draagkracht niet overschrijden. Onderstaande concepten vormen de basis.
Efficiënt ruimtegebruik
Het bestaande gebouw dateert van 1995 en voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen voor kantoorgebouwen. Bij een vernieuwing van het gebouw is het aangewezen het gebouw te renoveren of te herbouwen op dezelfde locatie. Hierdoor wordt het omliggende groen minimaal verstoord en blijft de impact op de omgeving zo klein mogelijk. Om bijkomend ruimtebeslag te beperken dient bij een uitbreiding van het kantoorgebouw vooral in de hoogte gedacht te worden. Hierbij wordt voldoende aandacht besteed aan de harmonie met, en de impact op het aangrenzende appartementsgebouw.
Architecturale kwaliteit
Als vrijstaand gebouw langs het Albertkanaal heeft het kantoorgebouw een sterke visuele impact op de omgeving. Bij een vernieuwing of renovatie van het kantoor dient voldoende aandacht te gaan naar architecturale kwaliteit en duurzaamheid.
Afstemming met nieuwe brug over Albertkanaal
De Vlaamse Waterweg informeerde de gemeente over de ontwerpplannen voor de nieuwe bruggen over het Albertkanaal. Het feit dat de brug zo dicht tegen het gebouw ligt, versterkt de motivatie om geen woonfunctie meer te voorzien. Een kantoorgebouw is meer verenigbaar met de nabijgelegen brug. Het bedrijf en de Vlaamse Waterweg kwamen in onderling overleg tot een akkoord over de afstemming tussen beide projecten, waarin onder meer een beperkte grondruil voorzien is. Deze afspraken worden meegenomen in het RUP.
Inrichtingsvoorstel
Om voldoende ruimte te kunnen bieden aan de huidige en toekomstige noden, wordt een nieuw kantoorgebouw gerealiseerd. Om de ruimtelijke impact te beperken en de duurzaamheid te verhogen, wordt geopteerd om het nieuwe volume over het bestaande volume te bouwen. Concreet zou het gebouw zo evolueren van een gebouw met 2 bouwlagen (+ kelder) naar een gebouw met 5 bouwlagen (+ kelder). Het ontwerp voorziet een toename van de vloeroppervlakte tot 2.010m².
Door het bestaande kantoor te behouden en verder uit te bouwen wordt ingezet op kwalitatief en zuinig ruimtegebruik. De voornaamste uitbreiding situeert zich in de hoogte. Hierdoor dient er elders niet meer ruimte ingenomen te worden. Het nieuwe kantoor krijgt een eigentijdse architectuur en kan, omwille van de bouwhoogte van 5 bouwlagen, een nieuwe landmarkering vormen langs het Albertkanaal. Zo worden de kantoren een van de beeldbepalende elementen van de skyline langs het Albertkanaal (in harmonie met onder meer de kanaalsite van Vervoordt, gistfabriek, watertoren, brug houtlaan). Parking wordt aan de voor- en achterzijde van het gebouw voorzien. Door de nabijheid van de brugpijler, de kanaaldijk en de keuze om het bestaande gebouw te behouden en te integreren, is de optie voor ondergronds parkeren hier niet weerhouden.
Om de inkijk en schaduwwerking te vermijden, worden de 2 bovenste verdiepingen teruggetrokken ten opzichte van de onderliggende verdiepingen. Hierdoor ontstaat er ruim voldoende afstand tussen het nieuwe kantoor en het nabijgelegen appartementsgebouw langs de Albertkanaalbaan 11/13 en wordt schaduwval vermeden.
Procesverloop
Het planproces voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en plan-MER wordt uitgevoerd overeenkomstig de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en het besluit betreffende de integratie van effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen. De nodige stappen voor de opmaak van een MER-screeningsnota zijn geïntegreerd in de procedure.
In een eerste fase werd een procesnota en een startnota opgemaakt. De startnota werd voorgelegd aan de bevolking, de besturen en de adviesinstanties. Zij hadden de mogelijkheid opmerkingen en adviezen uit te brengen over de startnota. De startnota werd ook voor advies voorgelegd aan verschillende adviesinstanties.
Op basis van de inspraakreacties en de adviezen van de adviesinstanties werd een scopingsnota opgemaakt. De scopingsnota bevat dezelfde onderdelen als de startnota, maar is verder uitgewerkt op basis van de uitgebrachte adviezen van de openbare besturen en het resultaat van de publieke raadpleging over de startnota. De startnota evolueert in feite naar een scopingnota. Vervolgens werd het RUP verder uitgewerkt tot een voorontwerp.
Het voorontwerp van het RUP, met inbegrip van de MER-screening (beoordeling van de milieueffecten), werd voor advies overgemaakt aan de adviesinstanties. Er werd een plenaire vergadering georganiseerd op 30 maart 2022 om vervolgens tot voorliggend ontwerp te komen.
Na de voorlopige vaststelling van het RUP ‘Somtrans’ door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2022 werd het ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen. Het openbaar onderzoek liep van 19 juli 2022 tot en met 16 september 2022.
Artikel 2.2.21, § 6 - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: De gemeenteraad stelt binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2022 betreffende de voorlopige vaststelling van het ontwerp voor het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Somtrans.
De gemeenteraad beslist het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Somtrans, zoals opgemaakt door IGEAN Dienstverlening, definitief vast te stellen en sluit zich aan bij het gunstig advies van de GECORO d.d. 11 oktober 2022.
De niet vervallen verkaveling met nummer 141-037 – goedgekeurd d.d. 29 augustus 1968 die van toepassing was op het plangebied (lot 2) wordt opgeheven als gevolg van dit RUP.
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, en aan het departement (toepassing artikel 2.2.22. – Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
De Vlaamse Regering en de deputatie beschikken over een termijn van vijfenveertig dagen die ingaat op de dag na de betekening, vermeld in artikel 2.2.22 om de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan te schorsen. Een schorsing kan niet gedeeltelijk zijn. De Vlaamse Regering kan binnen de voormelde termijn een definitief vastgesteld gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ook geheel of gedeeltelijk vernietigen. Een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit wordt binnen een ordetermijn van tien dagen met een beveiligde zending bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen.
Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen zestig dagen na de definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ze binnen dezelfde termijn volledig bekendgemaakt op de website, vermeld in het Belgisch Staatsblad (toepassing artikel 2.2.24. – Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan treedt in werking veertien dagen na de bekendmaking van de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het plan bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad (toepassing artikel 2.2.25. – Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
Vlaanderen en de lokale besturen slaan door middel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen, geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft Wijnegem aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3.
Op 20 september 2021 ondertekende de gemeenteraad het (Vlaams) Lokaal Energie- en Klimaatpact, afgekort als LEKP.
Hierdoor engageerde het lokaal bestuur zich om :
Door de aangescherpte Europese Klimaatambities (‘Fit for 55’) besliste de Vlaamse regering over een pakket extra maatregelen om de CO2-uitstoot sterker te verminderen. Daarbij werd ook de rol van de lokale besturen herbevestigd en nieuwe doelstellingen voorgesteld. Vervolgens werd een LEKP 2.0 opgesteld, met additionele klimaatmaatregelen. Deze zijn :
o Nieuwe uitdaging onder Werf 2:
▪ 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
▪ Inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak (met een focus op de synergie tussen de 4 werven) voor einde 2024.
o Nieuwe uitdaging onder Werf 3:
▪ 1,5 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.
De werkwijze van LEKP 1.0 wordt doorgezet binnen LEKP 2.0. De financiële middelen zullen als algemene financiering onder de gemeenten verdeeld worden volgens inwonersaantal (80%) en volgens het aandeel van het Gemeentefonds 2020 (20%).
Pro memorie de additionele subsidie voor de ondertekening van het LEKP 2.0 bedraagt voor deze legislatuur: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024. Deze financiering komt bovenop de vastgelegde trekkingsrechten voor LEKP 1.0 (10 miljoen euro per jaar en een vast gedeelte via het Vlaams Klimaatfonds). De additionele LEKP 2.0 middelen worden per jaar herberekent onder het aantal deelnemende lokale besturen.
Net zoals bij LEKP 1.0 wordt gevraagd om de middelen als cofinanciering in te zetten: de totale uitgaven voor klimaatacties dienen minstens het dubbele van de verkregen subsidies te bedragen. Dit wordt geaggregeerd opgevolgd door de BBC-rapportering door uitgaven aan de code ABB-LEKP-2022 te koppelen.
De uiterlijke datum waarom LEKP 2.0 ondertekend en bij ABB aangemeld moet worden is 5 december 2022.
Het is wenselijk dat de gemeenteraad het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Artikel 2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2020 betreffende het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant 2030 aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen.
De gemeenteraadsbeslissing van 20 september 2021 tot het ondertekenen van het (Vlaams) Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019 - 2024.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie.
De visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
De gemeenteraad beslist het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.
Lokaal bestuur Wijnegem is lid van EVA vzw 't Gasthuis. Deze organiseert haar algemene vergadering op 30 november 2022.
Omwille van de vernieuwde statuten wordt de agenda van de Algemene Vergadering goedgekeurd.
De oproepingsbrief van vzw ’t Gasthuis van 18 oktober 2022 met de agenda van de algemene vergadering van 30 november 2022 bevat volgende agendapunten:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2013 betreffende de deelname aan EVA vzw ’t Gasthuis.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 maart 2014 betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen EVA vzw 't Gasthuis en lokaal bestuur Wijnegem.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 betreffende de evaluatie en verlenging van de samenwerkingsovereenkomst tussen EVA vzw 't Gasthuis en lokaal bestuur Wijnegem.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 betreffende de aanpassing van de vertegenwoordiging in de algemene vergadering van EVA vzw 't Gasthuis.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van EVA vzw ’t Gasthuis op 30 november 2022 met volgende punten goed:
De heer Juul Liekens wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeenteraad met meervoudig stemrecht, met de heer Maarten Janssens als plaatsvervanger, in de algemene vergadering van EVA vzw 't Gasthuis.
Volgende gemeenteraadsleden worden aangeduid als vertegenwoordigers van de gemeenteraad met enkelvoudig stemrecht in de algemene vergadering van EVA vzw 't Gasthuis:
Het deeltijds kunstonderwijs is onderwijs in de vrije tijd en valt niet onder de leerplichtwet. Er zijn nieuwe aanpassingen gekomen vanuit het OVSG-model. Een aanpassing van ons academiereglement dringt zich op.
Omwille van veranderende regelgeving in het deeltijds kunstonderwijs heeft OVSG een nieuw academiereglement uitgebracht.
Dit document is de basis van ons academiereglement. Verder is het ook aangewezen, wegens snel veranderende prijzen, om het college van burgemeester en schepenen te mandateren om de bijdragen te mogen vaststellen. Dit betreft kleinere werkingskosten en aankopen die door de leerlingen worden gedaan. Dit wordt in de bijdragenregeling geregeld.
Het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs van 9 maart 2018.
Het besluit van de Vlaamse regering betreffende het opleidingsaanbod, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs van 4 mei 2018 en de latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt het academiereglement voor het schooljaar 2022-2023 goed met ingang van heden.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemandateerd om de prijzen van de bijdragenregeling vast te stellen.
De begrotingswijzing 2022/2 van Brandweer Zone Antwerpen, de vroegere Hulpverleningszone Antwerpen, werd door de zoneraad op 10 oktober 2022 goedgekeurd.
Deze beslissing werd afgekondigd van 11 oktober 2022 tot en met 20 oktober 2022 en een exemplaar kon op vraag ingekeken worden op het gemeentehuis. Er zijn hierover geen opmerkingen gegeven. Voor Wijnegem komt de bijdrage in 2022 neer op 1,01%.
De gemeenteraad moet goedkeuring verlenen aan de begrotingswijziging van Brandweer Zone Antwerpen.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikel 68 § 2.
Het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2014 betreffende de bepaling van de financiële verdeelsleutel gemeentelijke dotaties 2015 en volgende jaren.
Het besluit van de zoneraad van 5 januari 2015 betreffende de bepaling van de financiële verdeelsleutel gemeentelijke dotaties 2015 en volgende jaren.
Het besluit van de zoneraad van 10 oktober 2022: Begrotingswijziging 2022 12 - Goedkeuring van de gewone en buitengewone begrotingswijziging 2 - Vaststelling.
De gemeenteraad beslist de begrotingswijziging 2022/2 van Brandweer Zone Antwerpen goed te keuren.
Voor lokaal bestuur Wijnegem komt dit op het volgende neer:
Gewone dienst:
Voor | Na | Verhoging |
720.881,94 euro | 727.958,16 euro | 7.076,22 euro |
Buitengewone dienst:
Voor | Na | Verhoging |
22.437,06 euro | 22.437,06 euro | 0 euro |
De begroting 2023 van Brandweer Zone Antwerpen werd door de zoneraad op 10 oktober 2022 goedgekeurd.
Deze beslissing werd afgekondigd van 11 oktober 2022 tot en met 20 oktober 2022 en een exemplaar lag ter inzage op het gemeentesecretariaat. Geen opmerkingen zijn hierover gegeven.
De verdeelsleutel wordt gevolgd.
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikel 68 § 2.
Het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
De gemeenteraadsbeslissing van de gemeente Wijnegem van 15 december 2014 betreffende de bepaling financiële verdeelsleutel gemeentelijke dotaties 2015 en volgende jaren.
Het besluit van de zoneraad van 5 januari 2015 betreffende de bepaling van de financiële verdeelsleutel gemeentelijke dotaties 2015 en volgende jaren.
De begrotingscommissie bracht op 1 september 2022 advies uit over het ontwerp gewone en buitengewone begroting 2023 van Brandweer Zone Antwerpen en deed uitspraak over de wettelijkheid en de financiële weerslag van dit ontwerp.
De informatievergadering ten behoeve van de gemeentebesturen voor de gewone en buitengewone begroting 2022 van Brandweer Zone Antwerpen en de meerjarenplanning 2020-2025 ging door op 5 september 2022.
Het besluit van de zoneraad van 10 oktober 2022 dat de begroting 2023 goedkeurt.
De gemeenteraad keurt de begroting 2023 van Brandweer Zone Antwerpen goed.
Voor de gemeente Wijnegem komt dit op het volgende neer in de vorm van een dotatie:
Gewone dienst | Buitengewone dienst | Totaal |
842.937,63 euro | 25.089,76 euro | 868.027,39 euro |
En dit op een totaal van:
Gewone dienst | Buitengewone dienst | Totaal |
78.779.217,69 euro | 2.344.837,44 euro | 81.124.055,13 euro |
De heer Karel Luyckx is op 5 november 2022 overleden. Hij was aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van De Ideale Woning. Mevrouw Leen Wouters is plaatsvervanger.
Er kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger gekozen worden voor de algemene vergaderingen.
Deze personen worden bij stemming en in één stemronde aangewezen.
Elk raadslid beschikt daarbij over één stem voor de kandidaat.
Bij staking van stemming is de jongste kandidaat in jaren verkozen.
Het volgende raadslid stelt zich mondeling kandidaat als vertegenwoordiger: Juul Liekens.
Mevrouw Leen Wouters blijft plaatsvervanger.
Alle aanwezige leden nemen deel aan de stemming.
De stemopneming geeft volgende uitslag:
Bijgevolg is de heer Juul Liekens verkozen als vertegenwoordiger.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 betreffende de aanduiding van de heer Karel Luyckx als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van De Ideale Woning, met mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger.
De gemeenteraad beslist om Juul Liekens als vertegenwoordiger voor de gemeente aan te duiden voor de rest van de legislatuur in de algemene vergadering van De Ideale Woning. Mevrouw Leen Wouters blijft plaatsvervanger.
De heer Karel Luyckx is op 5 november 2022 overleden. Hij was aangeduid als plaatsvervanger in het Bekkencomité van het Benedenscheldebekken. De heer Juul Liekens is vertegenwoordiger.
Er kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger gekozen worden voor de algemene vergaderingen.
Deze personen worden bij stemming en in één stemronde aangewezen.
Elk raadslid beschikt daarbij over één stem voor de kandidaat.
Bij staking van stemming is de jongste kandidaat in jaren verkozen.
De heer Juul Liekens blijft vertegenwoordiger.
Het volgende raadslid stelt zich mondeling kandidaat als plaatsvervanger: Herman Platteau.
Alle aanwezige leden nemen deel aan de stemming.
De stemopneming geeft volgende uitslag:
Bijgevolg is de heer Herman Platteau verkozen als plaatsvervanger.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 betreffende de aanduiding van de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger in het Bekkencomité van het Benedenscheldebekken, met de heer Juul Liekens als vertegenwoordiger.
De gemeenteraad beslist om Herman Platteau als plaatsvervanger voor de gemeente aan te duiden voor de rest van de legislatuur in het Bekkencomité van het Benedenscheldebekken. De heer Juul Liekens blijft vertegenwoordiger.
De heer Karel Luyckx is op 5 november 2022 overleden. Hij was aangeduid als plaatsvervanger in de raad van bestuur van de IOED. De heer Maarten Janssens is vertegenwoordiger.
Er kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger gekozen worden voor de algemene vergaderingen.
Deze personen worden bij stemming en in één stemronde aangewezen.
Elk raadslid beschikt daarbij over één stem voor de kandidaat.
Bij staking van stemming is de jongste kandidaat in jaren verkozen.
De heer Maarten Janssens blijft vertegenwoordiger.
Het volgende raadslid stelt zich mondeling kandidaat als plaatsvervanger: Roger Boeckxstaens.
Alle aanwezige leden nemen deel aan de stemming.
De stemopneming geeft volgende uitslag:
Bijgevolg is de heer Roger Boeckxstaens verkozen als plaatsvervanger.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 betreffende de aanduiding van de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger in de raad van bestuur van het Intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst, met de heer Maarten Janssens als vertegenwoordiger.
De gemeenteraad beslist om Roger Boeckxstaens als plaatsvervanger voor de gemeente aan te duiden voor de rest van de legislatuur in de raad van bestuur van de Intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst. De heer Maarten Janssens blijft vertegenwoordiger.
De heer Karel Luyckx is op 5 november 2022 overleden. Hij was aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering van SBK Arro. De heer Juul Liekens is vertegenwoordiger.
Er kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger gekozen worden voor de algemene vergaderingen.
Deze personen worden bij stemming en in één stemronde aangewezen.
Elk raadslid beschikt daarbij over één stem voor de kandidaat.
Bij staking van stemming is de jongste kandidaat in jaren verkozen.
De heer Juul Liekens blijft vertegenwoordiger.
Het volgende raadslid stelt zich mondeling kandidaat als plaatsvervanger: Maarten Janssens.
Alle aanwezige leden nemen deel aan de stemming.
De stemopneming geeft volgende uitslag:
Bijgevolg is de heer Maarten Janssens verkozen als plaatsvervanger.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 mei 2019 betreffende de aanduiding van de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger in de algemene vergadering van SBK Arro, met mevrouw Leen Wouters als vertegenwoordiger.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 betreffende de wisseling van de mandaten in de algemene vergadering van SBK Arro, waarbij mevrouw Leen Wouters als vertegenwoordiger wordt vervangen door de heer Juul Liekens.
De gemeenteraad beslist om Maarten Janssens als plaatsvervanger voor de gemeente aan te duiden voor de rest van de legislatuur in de algemene vergadering van SBK Arro. De heer Juul Liekens blijft vertegenwoordiger.
De heer Karel Luyckx is op 5 november 2022 overleden. Hij was aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering van TMVS. De heer Juul Liekens is vertegenwoordiger.
Er kan één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger gekozen worden voor de algemene vergaderingen.
Deze personen worden bij stemming en in één stemronde aangewezen.
Elk raadslid beschikt daarbij over één stem voor de kandidaat.
Bij staking van stemming is de jongste kandidaat in jaren verkozen.
De heer Juul Liekens blijft vertegenwoordiger.
Het volgende raadslid stelt zich mondeling kandidaat als plaatsvervanger: Roger Boeckxstaens.
Alle aanwezige leden nemen deel aan de stemming.
De stemopneming geeft volgende uitslag:
Bijgevolg is de heer Roger Boeckxstaens verkozen als plaatsvervanger.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2021 betreffende de aanduiding van de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger in de algemene vergadering van TMVS, met de heer Juul Liekens als vertegenwoordiger.
De gemeenteraad beslist om Roger Boeckxstaens als plaatsvervanger voor de gemeente aan te duiden voor de rest van de legislatuur in de algemene vergadering van TMVS. De heer Juul Liekens blijft vertegenwoordiger.
Het lokaal bestuur is aangesloten bij Pidpa.
Met het schrijven van 21 oktober 2022 wordt het lokaal bestuur uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op afstand, op 16 december 2022.
Dit is de agenda:
De heer Juul Liekens is door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Roger Boeckxstaens als plaatsvervanger.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 waarbij de heer Juul Liekens wordt aangeduid als vertegenwoordiger met de heer Roger Boeckxstaens als plaatsvervanger.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering op afstand van PIDPA op 16 december 2022.
Dit is de agenda:
De heer Juul Liekens wordt aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Roger Boeckxstaens als plaatsvervanger, om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op 16 december 2022.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan Pidpa via e-mail aan directiesecretariaat@pidpa.be.
Het lokaal bestuur is lid van de dienstverlenende vereniging IKA.
Met het schrijven van 13 oktober 2022 van IKA wordt het lokaal bestuur uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 20 december 2022 om18.30 uur, in de E10 Hoeve, Kapelstraat 8 te Brecht.
De agenda werd door de Raad van Bestuur op 10 oktober 2022 als volgt samengesteld:
De heer Maarten Janssens is door de gemeenteraad op 18 februari 2019 aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van IKA.
Mevrouw Leen Wouters is door de gemeenteraad op 20 september 2021 aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van IKA.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen en in het bijzonder artikel 432 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 betreffende de wisseling van de mandaten voor IKA en tot wijziging van het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019.
Conform de wettelijke en statutaire bepalingen heeft lokaal bestuur Wijnegem bij IKA recht op één volmachtdrager.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 20 december 2022:
Dit is de agenda:
De gemeenteraad duidt de heer Maarten Janssens aan als vertegenwoordiger en mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 20 december 2022.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Op donderdag 15 december 2022 om 19.00 uur organiseert PONTES haar buitengewone algemene vergadering. Deze vergadering zal verlopen via het digitaal platform Zoom.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de buitengewone algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Mevrouw Lieve Kelders is door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger.
Dit is de agenda:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 waarbij waarbij mevrouw Lieve Kelders wordt aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, voor de algemene vergadering van PONTES.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 15 december 2022 goed.
Dit is de agenda:
Mevrouw Lieve Kelders, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, zal als vertegenwoordiger van lokaal bestuur Wijnegem deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 15 december 2022 en zal haar stemgedrag afstemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige gelegenheid.
Een uittreksel van dit besluit zal bezorgd worden aan PONTES.
Het lokaal bestuur Wijnegem is aangesloten bij IGEAN milieu & veiligheid.
Het lokaal bestuur wordt met het schrijven, ontvangen op 3 november 2022, uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die op digitale wijze zal gehouden worden op 21 december 2022 om 19.00 uur.
Dit is de agenda die vastgesteld is door de raad van bestuur in zitting van 26 oktober 2022:
De heer Maarten Janssens is door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 waarbij de heer Maarten Janssens, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid.
De statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 21 december 2022.
Dit is de agenda:
De gemeenteraad vaardigt de heer Maarten Janssens af, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 21 december 2022.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer met het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan IGEAN milieu & veiligheid per e-mail aan info@igean.be.
Het lokaal bestuur Wijnegem is aangesloten bij IGEAN dienstverlening.
Het lokaal bestuur wordt met het schrijven, ontvangen op 3 november 2022, uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die op digitale wijze zal gehouden worden op 21 december 2022 om 19.00 uur.
Dit is de agenda die vastgesteld is door de raad van bestuur in zitting van 26 oktober 2022:
De heer Maarten Janssens is door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 waarbij de heer Maarten Janssens, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening.
De statuten van IGEAN dienstverlening.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 21 december 2022.
Dit is de agenda:
De gemeenteraad vaardigt de heer Maarten Janssens af, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 21 december 2022.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer met het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan IGEAN dienstverlening per e-mail aan info@igean.be.
Het lokaal bestuur is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze organiseert op donderdag 15 december 2022 om 16.00 uur een digitale algemene vergadering.
De heer Juul Liekens is door de gemeenteraad aangeduid als afgevaardigde, met de heer Maarten Janssens als plaatsvervanger.
Dit is de agenda:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 waarbij de heer Juul Liekens, met de heer Maarten Janssens als plaatsvervanger, wordt aangeduid als afgevaardigde voor de gemeente voor de algemene vergadering van Cipal dv.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Cipal dv op 15 december 2022 goed.
Dit is de agenda:
De heer Juul Liekens, met de heer Maarten Janssens als plaatsvervanger, wordt aangeduid als afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van Cipal dv.
Een uittreksel van dit besluit zal bezorgd worden aan CIPAL dv.
Overeenkomstig de wettelijke bepalingen maakt de Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard uit Wijnegem het budget 2023 over, goedgekeurd in de vergadering van de kerkraad van 26 september 2022.
Het budget 2023 past in het meerjarenplan dus de gemeenteraad moet hier akte van nemen.
De toelichting aan het budget 2023 van de kerkfabriek geeft voldoende informatie.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten en de wijzigingen gestipuleerd bij decreet van 6 juli 2012.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard uit Wijnegem waarbij het aandeel van de gemeente Wijnegem voor de exploitatietoelage 49.300,00 euro bedraagt. Er wordt geen investeringstoelage in 2023 voorzien.
7 op de 1.000 kinderen sterft voor, tijdens of vlak na de bevalling. 1/4 krijgt te maken met een verlies in de (prille) zwangerschap.
Voor de meeste vrouwen past het woord ‘miskraam’ niet bij de gevoelens die zij op dat moment hebben. Omdat het voor de ouders die een kindje verloren hebben, zo belangrijk is om een meer gepaste, respectvollere term te gebruiken, pleitte het Expertisecentrum Kinderwens Vlaanderen in 2015 dat het woord ‘miskraam’ vervangen werd door zwangerschapsverlies.
Zorgnetwerk Sterrenkinderen wil meer fysieke en psychosociale ondersteuning bieden aan de ouders en hun naasten. In 2019 werd het zorgnetwerk gelanceerd en in april 2022 werd via een nationale persconferentie het project sterrensteden en -gemeenten/ziekenhuizen gelanceerd te Brussel door Professor Manu Keirse, Stijn Henderick en Els D.
Professor Keirse is de peter van dit hartverwarmend project.
Tot dusver zijn er een 32-tal ziekenhuizen, steden en gemeenten die een intentieverklaring al hebben ondertekend voor hun domein.
De vzw ontwikkelde, met o.a. steun van CM, een gratis online hulpverleningsplatform voor ouders die een kindje verliezen, met bijzondere focus rond zwangerschapsverlies.
Hier kunnen zij terecht voor professionele psychosociale opvang door een opgeleide hulpverlener.
De vzw wil gemeenten en steden bevragen om ook een aanspreekpunt in de stad of gemeente te hebben. Zij zullen de gemeente hiervoor versterken via een draaiboek, opleiding en intervisie.
Wat is de meerwaarde hiervan?
De vzw ondersteunt de gemeente door een warme zorg in eigen streek te realiseren.
De gemeente biedt een financiële steun van 1.000 euro aan de vzw en kan de inwoners bekend maken dat zij bij zwangerschapsverlies, of verlies rondom de geboorte, mee het platform kunnen gebruiken dat zij mee financieren.
De nieuwe sterrensteden en sterrengemeenten ondertekenen hiervoor het charter.
De vzw gebruikt deze financiële steun voor:
Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om <...>
Het verslag van de vorige zitting ligt ter inzage.
Er zijn geen opmerkingen.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 32.
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 17 oktober 2022 goed.