Terug
Gepubliceerd op 21/06/2022

2022_GR_00070 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Somtrans' - Voorlopige vaststelling ontwerp - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/06/2022 - 21:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; An Stuyck, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Dirk Maes, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00070 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Somtrans' - Voorlopige vaststelling ontwerp - Goedkeuring

Aanwezig

Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, An Stuyck, Marc De Coninck, Karel Luyckx, Herman Platteau, Glenn De Cleen, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 12
An Stuyck, Herman Platteau, Juul Liekens, Karel Luyckx, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 2
Inge Carpentier, Viktor Werrebroeck
Onthoudingen 6
Dirk Verhaert, Glenn De Cleen, Glenn Gené, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Lusse Berden
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00070 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Somtrans' - Voorlopige vaststelling ontwerp - Goedkeuring 2022_GR_00070 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Somtrans' - Voorlopige vaststelling ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

IGEAN dienstverlening werd door het college van burgemeester en schepenen van Wijnegem in zitting van 22 november 2018 aangesteld als ontwerper van het RUP ‘Somtrans’. Het RUP heeft als doel een vernieuwing en uitbreiding van de kantoren van ‘Rederij Somtrans’ op hun huidige bedrijfssite mogelijk te maken.

Het RUP heeft volgende doelstellingen:

  1. de uitbreiding van de kantoren van rederij Somtrans mogelijk maken,
  2. de gebiedsbestemming van het perceel doen aansluiten bij de eigenlijke functie,
  3. de ontwikkelingsmogelijkheden binnen het plangebied duidelijk afbakenen.

Argumentatie

Visie

Het RUP heeft tot doel het zonevreemde karakter van de kantoren van ‘Rederij Somtrans’ op te heffen door het perceel te herbestemmen tot een zone voor kantoren (gebiedscategorie ‘ambachtelijke bedrijven en KMO’). Aan deze herbestemming worden concrete inrichtingsvoorschriften gekoppeld die ervoor moeten zorgen dat de ruimtelijke impact van de activiteiten de lokale draagkracht niet overschrijden. Onderstaande concepten vormen de basis:

Efficiënt ruimtegebruik

Het bestaande gebouw dateert van 1995 en voldoet niet meer aan de hedendaagse eisen voor kantoorgebouwen. Bij een vernieuwing van het gebouw is het aangewezen het gebouw te renoveren of te herbouwen op dezelfde locatie. Hierdoor wordt het omliggende groen minimaal verstoord en blijft de impact op de omgeving zo minimaal mogelijk. Om bijkomend ruimtebeslag te beperken dient bij een uitbreiding van het kantoorgebouw vooral in de hoogte gedacht te worden. Hierbij wordt voldoende aandacht besteed aan de harmonie met, en de impact op het aangrenzende appartementsgebouw.

Architecturale kwaliteit

Als vrijstaand gebouw langs het Albertkanaal heeft het kantoorgebouw een sterke visuele impact op de omgeving. Bij een vernieuwing of renovatie van het kantoor dient voldoende aandacht te gaan naar architecturale kwaliteit en duurzaamheid.

Afstemming met nieuwe brug over Albertkanaal

De Vlaamse Waterweg informeerde de gemeente over de ontwerpplannen voor de nieuwe bruggen over het Albertkanaal. Het feit dat de brug zo dicht tegen het gebouw ligt, versterkt de motivatie om geen woonfunctie meer te voorzien. Een kantoorgebouw is meer verenigbaar met de naastgelegen brug. Het bedrijf en de Vlaamse Waterweg kwamen in onderling overleg tot een akkoord over de afstemming tussen beide projecten, waarin onder meer een beperkte grondruil voorzien is. Deze afspraken worden meegenomen in het RUP.

Inrichtingsvoorstel

Om voldoende ruimte te kunnen bieden aan de huidige en toekomstige noden, wordt een nieuw kantoorgebouw gerealiseerd. Om de ruimtelijke impact te beperken en de duurzaamheid te verhogen, wordt geopteerd het nieuwe volume over het bestaande volume te bouwen. Concreet zou het gebouw zo evolueren van een gebouw met 2 bouwlagen (+kelder) naar een gebouw met 5 bouwlagen (+kelder). Het ontwerp voorziet een toename van de vloeroppervlakte tot 2.010m².

Door het bestaande kantoor te behouden en verder uit te bouwen wordt ingezet op kwalitatief en zuinig ruimtegebruik. De voornaamste uitbreiding situeert zich in de hoogte. Hierdoor dient er elders niet meer ruimte ingenomen te worden. Het nieuwe kantoor krijgt een eigentijdse architectuur en kan, omwille van de bouwhoogte van 5 bouwlagen, een nieuwe landmarkering vormen langs het Albertkanaal. Zo worden de kantoren één van de beeldbepalende elementen van de skyline langs het Albertkanaal (in harmonie met o.a. de kanaalsite, gistfabriek, watertoren, brug houtlaan, …). Parking wordt aan de voor- en achterzijde van het gebouw voorzien. Door de nabijheid van de brugpijler, de kanaaldijk en de keuze om het bestaande gebouw te behouden en te integreren, is de optie voor ondergronds parkeren hier niet weerhouden.

Om de inkijk en schaduwwerking te vermijden, worden de 2 bovenste verdiepingen teruggetrokken ten opzichte van de onderliggende verdiepingen. Hierdoor ontstaat er ruim voldoende afstand tussen het nieuwe kantoor en het naastliggende appartementsgebouw en wordt schaduwval vermeden.

Procesverloop

Het planproces voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en plan-MER wordt uitgevoerd overeenkomstig de VCRO en het besluit betreffende de integratie van effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen. De nodige stappen voor de opmaak van een MER-screeningsnota zijn geïntegreerd in de procedure.

In een eerste fase werd een procesnota en een startnota opgemaakt. De startnota werd voorgelegd aan de bevolking, de besturen en de adviesinstanties. Zij hadden de mogelijkheid opmerkingen en adviezen uit te brengen over de startnota. De startnota werd ook voor advies voorgelegd aan verschillende adviesinstanties.

Op basis van de inspraakreacties en de adviezen van de adviesinstanties werd een scopingnota opgemaakt. De scopingnota bevat dezelfde onderdelen als de startnota, maar is verder uitgewerkt op basis van de uitgebrachte adviezen van de openbare besturen en het resultaat van de publieke raadpleging over de startnota. De startnota evolueert in feite naar een scopingnota. Vervolgens werd het RUP verder uitgewerkt tot een voorontwerp. 

Het voorontwerp RUP, met inbegrip van de MER-screening (beoordeling van de milieueffecten), werd voor advies overgemaakt aan de adviesinstanties. Er werd een plenaire vergadering georganiseerd op 30 maart 2022 om vervolgens tot voorliggend ontwerp te komen. Na voorlopige vaststelling door de gemeenteraad zal het voorliggend ontwerp worden onderworpen aan een openbaar onderzoek gedurende 60 dagen. 

Noot: Op 23 juli 2021 maakte de Vlaamse Overheid, Departement Omgeving, Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en -projecten bekend dat het Team MER had bepaald dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het RUP "Somtrans".

Juridische grond

Artikel 2.2.21, § 1 - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast. Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan onmiddellijk opgestuurd naar de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, naar het departement en naar de Vlaamse regering.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) "Somtrans", zoals opgemaakt door IGEAN dienstverlening, voorlopig vast te stellen.

Artikel 2

Het ontwerp van RUP "Somtrans" wordt overgemaakt aan de deputatie van de provincie, naar het departement en naar de Vlaamse regering (toepassing artikel 2.2.21, § 1. - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. Die termijn is een termijn van orde. (toepassing artikel 2.2.21., § 2. - Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).