Op 2 mei 2019 ging het schepencollege principieel akkoord met deelname aan de intergemeentelijke samenwerking onder leiding van Brasschaat om gezamenlijk een archivaris aan te werven op niveau A1-A3. Bij gemeenteraadsbesluit van 16 september 2019 werden de statuten en het huishoudelijk reglement van de interlokale vereniging “Informatiemanagement” goedgekeurd met opstart op 1 oktober 2019 en met schepen Maarten Janssens als vertegenwoordiger van het beheerscomité. Eind februari 2020 is de intergemeentelijke archivaris opgestart. Hij werkt 1/6 VTE voor lokaal bestuur Wijnegem. De andere deelnemende gemeentes zijn Brasschaat, Essen, Kalmthout, Schoten en Stabroek.
De invulling op A-niveau biedt een meerwaarde voor de beleidsmatige uitwerking van zowel analoge als digitale archivering binnen de organisatie.
Er werd gekozen voor een interlokale vereniging zoals beschreven in artikel 392 van het decreet lokaal bestuur, welke stelt dat twee of meer gemeenten een samenwerkingsverband kunnen vormen zonder rechtspersoonlijkheid om, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang te realiseren. De interlokale vereniging heeft de naam "Informatiemanagement" gekregen.
Elk jaar wordt er een jaarverslag opgemaakt waarin de stappen die in het afgelopen jaar werden ondernomen worden besproken. In de eerste helft van dit verslag worden de overkoepelende doelstellingen van de ILV besproken, in de tweede helft wordt er een gedetailleerder overzicht gegeven van de voortgang op het niveau van de besturen zelf. In Wijnegem lag de focus van de archiefwerking in het afgelopen jaar voornamelijk op het verder in kaart brengen en opruimen van de archiefruimten op het gemeentehuis.
Hoewel deze vorm van samenwerking officieel de minst verregaande en minst juridisch zware vorm is, zijn er decretaal toch enkele regels na te leven. Aan deze verplichtingen kan voldaan worden via een jaarverslag, dat ook een financieel luik bevat.
Het jaarverslag moet op de respectievelijke gemeenteraden geagendeerd worden ter goedkeuring.
De archiefwet van 6 mei 2009.
Het archiefdecreet van 9 juli 2010.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 392, 393, 394 en 395.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 september 2019 betreffende de toetreding tot de interlokale vereniging "Informatiemanagement".
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2019 waarbij de aanwerving van een intergemeentelijke archivaris principieel werd goedgekeurd.
De gemeenteraad beslist om het jaarverslag 2021 van de interlokale vereniging “Informatiemanagement” met betrekking tot het intergemeentelijk archiefbeheer goed te keuren.