Het is billijk om een differentieel tarief toe te passen naargelang men inwoner van de gemeente is of niet. De reden hiervoor is dat een inwoner reeds via de aanvullende personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing bijdraagt tot de instandhouding van de gemeentelijke infrastructuur.
Het is billijk een differentieel tarief toe te passen naargelang men een erkende of een niet-erkende Wijnegemse vereniging is. De reden hiervoor is dat een erkenning rechten en plichten met zich mee brengt in verband met de sportieve en culturele uitstraling van de gemeente.
Het tweemaal per weekend verhuren van het Lazaret en het parochiecentrum en de daaraan verbonden kosten werden opgenomen in het reglement.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
De beslissing van de gemeenteraad tot deelname aan EVA-vzw ’t Gasthuis op 21 oktober 2013.
De samenwerkingsovereenkomst tussen EVA-vzw ’t Gasthuis en gemeentebestuur Wijnegem, goedgekeurd op de gemeenteraad van 17 maart 2014.
Het gemeenteraadsbesluit aangaande het Retritbutiereglement - Tarieven 't Gasthuis en parochiecentrum van 27 juni 2017.
De samenwerkingsovereenkomst tussen EVA-vzw 't Gasthuis en lokaal bestuur Wijnegem - Evaluatie en verlenging, goedgekeurd op de gemeenteraad van 16 december 2019.
De beslissing van de gemeenteraad inzake het gebruikersreglement gemeenschapscentrum ’t Gasthuis van 14 december 2020.
Er is veel vraag naar zaaltjes om privéfeestjes te organiseren. Het lokaal bestuur wil aan deze vraag tegemoetkomen door het Lazaret hiervoor twee keer in plaats van één keer per weekend ter beschikking te stellen. Een nieuw gebruikers- en retributiereglement dat aan deze vraag tegemoet komt, dringt zich op.
De gemeenteraad keurt het gebruikersreglement gemeenschapscentrum ‘t Gasthuis goed als volgt. Dit reglement gaat in op 1 december 2021 en vervangt alle voorgaande reglementen over deze materie.
Reglement:
Hoofdstuk I. Algemene Bepalingen
Het beheersorgaan van het gemeenschapscentrum te Wijnegem bepaalt de voorwaarden voor het gebruik van de lokalen en zalen.
Het gemeenschapscentrum omvat volgende publiek toegankelijke gebouwen en terreinen aan de Turnhoutsebaan 199 te Wijnegem:
ZAAL | CAPACITEIT |
Benedenverdieping | |
Agora (inkomhal + leeshoek) | Max. 150 personen |
Kapel (tentoonstellingsruimte) | 100 m² |
Theaterzaal Regiekamer theater = zelfbediening! Vooraf afstemmen met technieker. Zie ook punt 4.2.2 | Max. 99 personen |
Foyer (+ terras) | 15 tafels, 60 stoelen |
C-zaal met dienkeuken | 105 m² Uitvouwbare tribune met 62 zitplaatsen. Mogelijkheid tot max. 99 personen met extra stoelen. |
Vestiaire (naast inkom) |
|
Toiletten |
|
1ste verdieping | |
Wilg | 53 m² Max. 30 personen |
Beuk | 27 m² Max. 12 personen |
Eik | 28 m² Max. 20 personen |
Linde | 18 m² Max. 12 personen |
Iep | 12 m² Max. 8 personen |
Leslokaal met pc’s (enkel op afspraak) |
|
Kastanje = keuken |
|
BUITEN | |
Boerderij | |
Schuur | 54 m² nuttige oppervlakte Max. 50 personen |
Stal | 48 m² Max. 30 personen |
Lazaret Extra info zie 4.2.3 | 92 m² Max. 100 personen |
Buitenpodium |
|
4 petanquebanen |
|
We onderscheiden 5 soorten gebruikers:
Categorie A: erkende Wijnegemse verenigingen,
Categorie B: niet-erkende verenigingen, commerciële organisaties en privépersonen van Wijnegem,
Categorie C: commerciële organisaties, verenigingen en privépersonen van buiten Wijnegem,
Categorie D: maximumprijs per seizoen voor erkende Wijnegemse verenigingen,
Categorie E:
De gebruiksprijzen worden vastgelegd in een apart ‘Retributiereglement tarieven gemeenschapscentrum en parochiecentrum’.
Hoofdstuk 2. Procedure aanvraag zalen/lokalen
Alle aanvragen dienen te gebeuren via het online reservatiesysteem https://reservaties.wijnegem.be/. Hiervoor kan je als privépersoon en/of vereniging een login aanmaken. Aan de balie van ’t Gasthuis blijft het steeds mogelijk om een aanvraag te doen. Per aanvraag hebben we volgende gegevens nodig: naam van de aanvrager, gewenste datum, gewenste ruimte, verwachte aantal deelnemers, omschrijving van de activiteit.
Speciale aanvraag (met duidelijke omschrijving van gebruik en/of activiteit) en toelating is vereist voor het gebruik van eigen apparatuur.
De optietermijn is 10 dagen.
Reserveren van een zaal via het reservatiesysteem kan tot 5 werkdagen op voorhand.
Indien je last minute een zaal wil reserveren die nog vrij staat, worden de mogelijkheden samen bekeken.
Er kan dan geen garantie worden geven op de normale dienstverlening wat betreft drankbestelling, licht en geluid en/of de reservatie kan geweigerd worden.
Wanneer het lokaal en/of materiaal wordt toegewezen, wordt een bevestiging overgemaakt en krijgt de aanvraag de status van gebruiksovereenkomst. De aanvrager wordt verder de organisator genoemd.
De organisator erkent kennis genomen te hebben van het gebruiksreglement en verbindt er zich toe dit strikt na te leven en te laten naleven.
Annulatie dient tijdig te gebeuren via het online reservatiesysteem https://reservaties.wijnegem.be/, schriftelijk of per e-mail te worden doorgegeven:
- voor vergaderingen 2 dagen vooraf,
- voor voorstellingen en tentoonstellingen 4 maanden vooraf.
Bij niet naleven van de termijn moet door alle soorten gebruikers het basistarief volledig betaald worden. Het beheersorgaan kan hierop eventuele afwijkingen toestaan mits bewezen overmacht.
Het beheersorgaan en/of het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor de gebruiksovereenkomst in te trekken in geval van overmacht en wanneer de belangen van het gemeentebestuur voorrang hebben.
Bij een gebruiksovereenkomst wordt een factuur aan de organisator overgemaakt. Dit gebeurt binnen de maand, ofwel halfjaarlijks samengevoegd en binnen de maand daaropvolgend. Voor gebruikers categorie D wordt één keer per jaar een factuur gemaakt, of worden geen facturen meer gestuurd als de maximumprijs bereikt is. De betalingen gebeuren op de rekening van ’t Gasthuis:
IBAN BE78 0910 1235 3886
BIC GKCCBEBB
De sleutel(s) moeten afgehaald worden aan de balie in het gemeenschapscentrum tijdens de balie-uren (zie website ’t Gasthuis https://gasthuis.wijnegem.be/). Bij het verlaten van de ruimte(n) worden de lichten gedoofd en alle ramen gesloten. Indien men als laatste het gebouw verlaat, moet men alle lichten doven en de voordeur afsluiten. Ook de nooddeuren in de Agora moeten gesloten worden. De sleutels moeten ten laatste de dag na gebruik van de ruimte, of na de afgesproken opruimingstijd, teruggebracht worden bij de onthaalbalie van het gemeenschapscentrum of in de brievenbus (in de balie of buiten) gestopt worden.
Alle materiaal zoals decors, schermen, kostuums, muziekinstrumenten, geluids- en lichtinstallaties en andere voorwerpen die niet tot de gebouwen behoren, moeten onmiddellijk na de manifestatie of een reeks activiteiten worden verwijderd, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen met ‘t Gasthuis.
Elke tekortkoming van de organisator geeft het gemeenschapscentrum 't Gasthuis het recht de gebruiksovereenkomst teniet te doen zonder enige schadevergoeding aan de organisator.
Hoofdstuk 3. Verantwoordelijkheid - Aansprakelijkheid - Veiligheid
Alle gangbare voorschriften en verplichtingen m.b.t. het organiseren van evenementen, zoals het geldende politiereglement inzake sluitingsuur, geluidsoverlast, gebouwen toegankelijk voor publiek enz.
Alle kosten zoals belasting op de vermakelijkheden en de auteursrechten, zijn ten laste van de organisator.
De organisator is aansprakelijk voor alle eisen, boeten of strafrechtelijke eisen naar aanleiding van authenticiteit, misbruik van naam, vervalsing en/of wetsovertredingen.
De organisator moet vóór de activiteit vastgestelde schade mondeling of schriftelijk melden aan het personeel van het gemeenschapscentrum. Veroorzaakte schade moet onmiddellijk en spontaan worden gemeld aan het personeel van het gemeenschapscentrum. In gezamenlijk overleg wordt de schaderaming en de schaderegeling vastgesteld.
Hoofdstuk 4. Verplichtingen - Afspraken
Afval moet worden gesorteerd. Volle grijze zakken worden door de gebruiker in de container achteraan 't Gasthuis gedeponeerd. Glasafval wordt door de organisator zelf naar de glascontainer gebracht.
Bij buitengewone activiteiten met veel of bijzonder afval zorgt de organisator zelf voor het afvoeren ervan, volgens de regels van de gemeente Wijnegem. Deze kunnen worden meegedeeld door ’t Gasthuis.
Indien er iemand in grote nood verkeert, kan je steeds bellen via de noodtelefoon naar de hulpdiensten.
Deze noodtelefoon hangt links achter de balie aan het raam.
Indien er een structureel probleem is met het gebouw (vb. wateroverlast, elektriciteitspanne ) kan je via de noodtelefoon een medewerker van het Gasthuis bereiken. Opgelet, dit geldt niet voor problemen met geluid en techniek! Zie punt 4.2.2
Brand:
Indien er brand uitbreekt, bel je onmiddellijk de brandweer op.
Inbraak:
De Foyer en de Agora moeten steeds toegankelijk zijn voor het publiek, tenzij eventueel speciaal afgebakende zones bij activiteiten en in afspraak met ‘t Gasthuis.
Verenigingen of gebruikers die de foyer uitbaten in het kader van hun activiteit voorzien iedereen die hier om vraagt van een drankje aan de op dat moment geafficheerde prijs.
Het gebruik van de theaterzaal is zelfbediening. De zaal is uitgerust met professionele geluid- en lichtapparatuur. De huurder bedient zelf deze apparatuur tijdens de activiteit. Vooraleer de reservatie van de theaterzaal wordt goedgekeurd, word je gecontacteerd door de technieker van ’t Gasthuis. Er wordt dan een afspraak gemaakt om de zaal te bezichtigen wat betreft het gebruik van de infrastructuur.
Een afspraak met technieker is niet nodig voor repetities waar geen licht en geluid nodig is.
Opgelet: Er is geen technieker stand-by tijdens uw activiteit.
Indien de gebruiker tijdens zijn activiteit wel een technieker nodig heeft voor het verzorgen van licht of geluid, dan kan dit mits betaling en indien de planning van de medewerkers het toelaat. Hiervoor wordt er samengewerkt met vrijwilligers en professionele firma’s, afhankelijk van de activiteit en de noden.
Voor podiumactiviteiten kunnen ruimten maximum 3 manifestaties per kalenderjaar per organisator ter beschikking gesteld worden. Eén manifestatie kan bestaan uit een activiteit die verschillende malen herhaald wordt onder dezelfde naam. Deze manifestaties kunnen een periode beslaan van maximum 4 weken, repetities, opbouw en afbraak niet inbegrepen. Een afwijking hierop kan worden toegestaan door ‘t Gasthuis;
Op vraag van ‘t Gasthuis moeten 2 zitplaatsen gratis ter beschikking blijven van het gemeenschapscentrum.
Opbouw en afbraak wordt steeds gepland in samenspraak met ‘t Gasthuis. Afbraak moet onmiddellijk na de laatste voorstelling gebeuren.
Het is, na schriftelijke goedkeuring door ’t Gasthuis, toegestaan om buiten:
Bij een tentoonstelling staat de inrichter in voor de bewaring en de verzekering van de tentoongestelde voorwerpen. We raden aan om de werken te verzekeren door het afsluiten van een verzekeringspolis ‘van nagel tot nagel’. Dit wil zeggen dat alle risico’s van brand, diefstal en beschadiging tijdens de duur van de tentoonstelling en tijdens alle vervoer gedekt zijn. Het is raadzaam om een duplicaat attest van deze polis op de tentoonstelling aanwezig te hebben. Deze verzekering kan de huurder via ’t Gasthuis bij Ethias afsluiten aan interessante voorwaarden. Als de huurder er voor kiest om geen verzekering af te sluiten, is hij zelf volledig verantwoordelijk voor eventuele schade.
Het niet naleven van voormelde afspraken heeft de verplichte stopzetting van de activiteit door het gemeenschapscentrum ‘t Gasthuis tot gevolg.
Het college van burgemeester en schepenen is ten allen tijde bevoegd om een sanctie uit te spreken, gaande van een schriftelijke aanmaning, tijdelijke uitsluiting tot een permanente uitsluiting van het gebruik van het gemeenschapscentrum.
Het is billijk om een differentieel tarief toe te passen naargelang men inwoner van de gemeente is of niet. De reden hiervoor is dat een inwoner reeds via de aanvullende personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing bijdraagt tot de instandhouding van de gemeentelijke infrastructuur.
Het is billijk een differentieel tarief toe te passen naargelang men een erkende of een niet-erkende Wijnegemse vereniging is. De reden hiervoor is dat een erkenning rechten en plichten met zich mee brengt in verband met de sportieve en culturele uitstraling van de gemeente.
Het twee maal verhuren van het Lazaret en het parochiecentrum en de daaraan verbonden kosten werden opgenomen in het reglement.
De kosten voor de schoonmaak moeten doorgerekend worden aan de huurder.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2013 tot deelname aan EVA-vzw ’t Gasthuis.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 maart 2014 waarbij de samenwerkingsovereenkomst tussen EVA-vzw ’t Gasthuis en gemeentebestuur Wijnegem werd goedgekeurd.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2017 aangaande het retritbutiereglement - Tarieven 't Gasthuis en parochiecentrum.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 waarbij de samenwerkingsovereenkomst tussen EVA-vzw 't Gasthuis en lokaal bestuur Wijnegem - Evaluatie en verlenging, werd goedgekeurd.
Het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2020 waarbij het gebruikersreglement gemeenschapscentrum ’t Gasthuis werd goedgekeurd.
Het gemeenteraadsbesluit van 19 april 2021 waarbij het gebruikersreglement parochiecentrum werd goedgekeurd.
Er is veel vraag naar zaaltjes om privéfeestjes te organiseren. Het lokaal bestuur wil aan deze vraag tegemoetkomen door het Lazaret en het parochiecentrum hiervoor twee keer in plaats van één keer per weekend ter beschikking te stellen. In het retributiereglement wordt de privéverhuur van het Lazaret en het parochiecentrum aangepast van 1 x naar 2 x per weekend. De schoonmaak tussen de 2 verhuurbeurten zal verrekend worden. Een nieuw retributiereglement dat deze schoonmaakkost regelt, dringt zich op.
De gemeenteraad keurt het reglement voor het gebruik van gemeenschapscentrum 't Gasthuis en het parochiecentrum als volgt goed:
Artikel 1
Volgende tarieven gelden voor het gebruik van gemeenschapscentrum ’t Gasthuis en het parochiecentrum vanaf 1 december 2021 tot en met 31 december 2025:
Behoren eveneens tot categorie E:
Prijzen per uur (in euro) | ||||||
Zaal/lokaal | A | B | C | D | E | Opmerkingen |
Agora | 2,5 | 5 | 10 | 125 | 0 | Publieke ruimte * |
Theater (+ vestiaire, zijpodium, kleedkamers
| 20 | 40 | 80 |
1000 |
0 | +regie-assistentie: prijs op aanvraag |
Ontmoetingsruimte parochiecentrum
| 7,5 | 15 | 30 |
375 |
0 |
|
Cafetaria parochiecentrum
| 2,5 | 5 | 10 |
125 |
0 |
|
Foyer
| 2,5 | 5 | 10 |
125 |
0 | Publieke ruimte * |
Conferentiezaal Lazaret
| 5 | 10 | 20 |
250 |
0 |
|
Wilg Schuur Stal | 2 | 4 | 8 |
100 |
0 |
|
Beuk Eik Linde Klein lokaal parochie
| 1 | 2 | 4 |
50 |
0 |
|
Iep | 0,50 | 1 | 2 | 25 | 0 |
|
Prijzen per dag en per week (in euro) | ||||||
Buitenpodium + tuin Per dag | 50 | 100 | 200 | 500 | 0 | Publieke ruimte * |
Kapel per week (van do tot wo) | 50 | 100 | 200 |
| 0 |
|
Kapel per bijkomende dag | 10 | 20 | 40 |
| 0 |
|
Kapel per dag indien *unieke verhuur | 25 | 50 | 100 | 250 | 0 |
|
*Publieke ruimte
De tuin is publieke ruimte, ook al wordt hij afgehuurd voor een activiteit.
Bij het huren van de foyer moeten alle bezoekers het gebouw kunnen betreden en verlaten via de achterdeur en de lift kunnen gebruiken. De huurder ziet er op toe dat deze deuren steeds bereikbaar zijn. De huurder van de foyer kan gebruik maken van de toog, indien gewenst exclusief voor de eigen deelnemers.
Bij het huren van de agora moeten tijdens de openingsuren de balie en de bibliotheek nog steeds bereikbaar zijn voor alle bezoekers. Ook andere zalen en lokalen moeten altijd bereikbaar zijn.
Het afhuren van het horecapunt (balie als toog + kitchenette) in de agora is alleen mogelijk buiten de openingsuren.
De lounge is altijd publieke ruimte.
Het gebruik van de kapel is gratis voor expositie van Wijnegemse kunstenaars, met een maximum van één expositie van een week per jaar.
Het gebruik van de studieruimte (lokalen eerste verdieping) voor studenten is gratis voor zover deze beschikbaar is.
De opbouw en afbraak wordt vooraf gereserveerd. Voor opbouw en afbraak geldt 50% korting op het betreffende tarief.
Privéfeesten van huurders uit categorie B zijn enkel toegelaten in het Lazaret en het parochiecentrum. Voor het poetsen van de vloeren wordt aan private huurders een toeslag van 50 euro aangerekend. Privéfeesten van huurders uit categorie C zijn nergens toegelaten in ’t Gasthuis of het parochiecentrum.
Over alle betwistingen en/of uitzonderingen beslist het college van burgemeester en schepenen van Wijnegem.
Dit reglement vervangt het Retritbutiereglement - Tarieven 't Gasthuis en parochiecentrum van 27 juni 2017.
De regelmatige contactmomenten van de sportregio helpen om de samenwerking en het regionaal sportbeleid te versterken, de sportparticipatie te verhogen en de kwaliteit van de sportbegeleiding en coördinatie van de bovenlokale infrastructuur te verbeteren. Verder wordt dit forum ook vaak gebruikt door de overkoepelende sportorganisaties om de nodige informatie te verschaffen aan de verschillende gemeenten.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, meer bepaald artikel 395 § 2.
Het collegebesluit van 3 juli 2014 over het verderzetten van sportregiowerking Midden-Provincie vanaf 2015.
De gemeenten Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint, Mortsel, Ranst, Schilde, Wommelgem, Wijnegem, Zandhoven en Zoersel komen een aantal keer per jaar samen met als doel via samenwerking het regionaal sportbeleid te versterken, de sportparticipatie te verhogen en de kwaliteit van de sportbegeleiding en coördinatie van de bovenlokale infrastructuur te verbeteren.
Om deze doelen te realiseren worden er inkomsten en uitgaven gegenereerd. Het jaarverslag en de rekening bieden een overzicht van de genomen initiatieven en de overeenkomstige uitgaven en inkomsten.
Op de algemene vergadering van 24 februari 2020 keurde het beheerscomité van de interlokale vereniging het jaarverslag 2020 goed. De schepenen van sport zetelen als afgevaardigden in het beheerscomité van de interlokale vereniging.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag en de jaarrekening van 2020 van de interlokale vereniging Sportregio Midden-Provincie goed.
Het college wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer met het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan het secretariaat van de interlokale vereniging Sportregio Midden-Provincie.
De gemeenteraad van Wijnegem besliste op 18 september 2017 om het gemeentelijke zwembad te sluiten op 1 januari 2019. Deze datum was gekozen omdat de milieuvergunning op op 1 december 2019 zou vervallen. De investering die nodig was om een nieuwe milieuvergunning te bekomen werd geraamd op 250.000 euro. Het gemeentebestuur achtte deze kosten te hoog om deze als klein bestuur alleen te dragen, zeker wanneer bleek dat slechts 19% van de individuele zwemmers Wijnegemnaars zijn en slechts 30% van het schoolzwemmen Wijnegemse scholen betreft. Uit onderhandelingen met de buurgemeenten (Schilde, Ranst en Wommelgem) bleek er te weinig draagvlak te bestaan voor een intergemeentelijke samenwerking voor de renovatie van het oude zwembad of bouw van een nieuw zwembad.
Op 18 november 2019 besliste de gemeenteraad om het zwembad éénmalig langer open te houden tot 31 december 2022. De reden hiervoor was dat er een oplossing voor het school-en publiekzwemmen toen nog niet helemaal zeker was.
Om zowel het schooljaar 2021-2022 uit te kunnen doen als de sportkampen te kunnen laten doorgaan en een mooie afsluitende zomer te kunnen organiseren, wordt voorgesteld om het zwembad te sluiten op 31 augustus 2022. Een langere opening van het zwembad is niet haalbaar aangezien de context veranderd is door:
De verstrenging van de VLAREM normen maken dat het financieel onhoudbaar is om het zwembad open te houden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 september 2017 betreffende de sluiting van het zwembad.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 betreffende de verlenging van de opening van het zwembad.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 betreffende het proefproject schoolzwemmen schooljaar 2021-2022.
Het collegebesluit van 3 oktober 2019 betreffende de hernieuwing van de vergunning van het zwembad.
Het collegebesluit van 8 oktober 2020 betreffende de afbouw van de publieksuren op woensdagavond.
Het collegebesluit van 26 augustus 2021 betreffende de gewijzigde openingsuren vanaf september 2021.
In 2017 werd door de gemeenteraad besloten om het gemeentelijk zwembad van Wijnegem te sluiten op 1 december 2019 en uit te kijken naar een mogelijke samenwerking rond een eventueel nieuw zwembad. Aangezien er geen overeenstemming kon gevonden worden met andere gemeenten rond een nieuw zwembad, werd op 13 mei 2019 een verlenging van de milieuvergunning aangevraagd en deze werd door het college vergund op 3 oktober 2019 voor een periode die loopt tot 31 december 2022. De gemeenteraad heeft daarop in zitting van 18 november 2019 beslist om de opening van het zwembad te verlengen tot uiterlijk 31 december 2022. Deze 3 jaar was de maximale termijn zonder dat er dure en ingrijpende aanpassingen aan de bestaande zwembadinfrastructuur moesten gebeuren.
Door deze verlenging was er ook meer tijd om uit te kijken naar andere mogelijkheden om te kunnen gaan zwemmen voor zowel particulieren als scholen. In oktober 2021 opende een nieuw zwembad net over de grens in Deurne, wat de inwoners de mogelijkheid geeft te blijven gaan zwemmen na een sluiting van het gemeentelijk zwembad.
De gemeenteraad beslist om het zwembad definitief te sluiten op 31 augustus 2022, onder voorbehoud van grote technische problemen die het voorziene budget voor technisch onderhoud overschrijden en mits het kunnen beschikken over voldoende geschoold personeel.
De omliggende gemeentebesturen en scholen zullen hiervan op de hoogte gebracht worden.
De gemeenteraad beslist om samen met de betrokken actoren (verenigingen, sportdienst, personeel, sportraad en de scholen) een toekomstvisie te ontwikkelen voor de huidige accommodatie van het zwembad.
Het goedgekeurde masterplan voorziet ruimte voor zowel het georganiseerde jeugdwerk, met jeugdverenigingen, grabbelpasactiviteiten, kinderopvang,... als voor niet-georganiseerde jongeren met een speelbos, sportterreinen en een skateterrein.
Met deze investering wil het lokaal bestuur een duurzame plek aanbieden aan jongeren op langere termijn.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 betreffende het ontwerp van de site van en rond De Leeuw met de bouw van nieuwe jeugdlokalen voor Scouts en Chiro - goedkeuring en machtiging van het college.
Het collegebesluit van 21 januari 2021 betreffende de goedkeuring van het voorontwerp Masterplan De Leeuw.
Het collegebesluit van 6 mei 2021 betreffende de goedkeuring van het Masterplan De Leeuw.
Het reglement van de Vlaamse overheid voor het toekennen van investeringssubsidies voor kwaliteitsvolle basisvoorzieningen en inrichting van jeugdinfrastructuur.
In het meerjarenplan voor deze legislatuur is voorzien om nieuwe lokalen te bouwen voor Scouts en Chiro, maar ook voor kinderopvang, Grabbelpas, kortom voor de jeugd in het algemeen.
De Vlaamse overheid plaatst een projectoproep betreffende investeringssubsidies voor kwaliteitsvolle basisvoorzieningen en inrichting van jeugdinfrastructuur. Met deze oproep wil de minister van Jeugd in de periode 2021-2022 een impuls geven aan de georganiseerde vrije tijd voor kinderen en jongeren door de daartoe beschikbare publieke binnen- en buitenruimte te versterken en verbreden. De Vlaamse Regering wil inzetten op een verbeterde basisinfrastructuur en inrichting, op gebouwen die zich herinrichten als veilige en toegankelijke ontmoetingsplaatsen voor kinderen en jongeren en op kind- en jeugdvriendelijke buurten en speelgebieden.
Om in aanmerking te komen, moeten aan een aantal voorwaarden worden voldaan.
Eén van de voorwaarden tot subsidiëring is een uitdrukkelijke beslissing van de bouwheer, in dit geval de lokale overheid, dat de infrastructuur als voorziening voor de jeugd wordt gebruikt in de 20 jaar volgend op de ingebruikname.De nieuw te bouwen jeugdinfrastructuur met speelruimte op de site De Leeuw, kadasternummer sectie B 241e, 241d, 241c en 243b zullen na oplevering van de nieuwbouw nog voor minstens 20 jaar worden gebruikt als jeugdinfrastructuur ten behoeve van jongeren. Hiervoor zal een partnerschap worden afgesloten met Chiro en Scouts Wijnegem voor het gebruiksrecht van de nieuwe infrastructuur.
De gemeenteraad beslist om in te schrijven op de projectoproep van de Vlaamse overheid betreffende investeringssubsidies voor kwaliteitsvolle basisvoorzieningen en inrichting van jeugdinfrastructuur.
In het akkoord van 9 juni 2021 is er afgesproken om vanaf 2021 voor alle personeelsleden van de lokale en provinciale besturen (en dus niet meer enkel het VIA6-personeel) het variabele gedeelte van de eindejaarstoelage te verhogen van 2,5 % naar 3,6 % van het jaarsalaris vanaf 2021. Ook zal de plafonnering van de eindejaarstoelage tot een twaalfde van het jaarsalaris opgeheven worden. Dit heeft vooral gevolgen voor personeelsleden met een laag salaris, wiens eindejaarstoelage al (bijna) een volledige dertiende maand bedraagt.
Verder zal de uitkanteling van de publieke socio-culturele sector uit de VIA-akkoorden vervroegd worden. Oorspronkelijk was die uittrede voorzien voor 2026. Nu is er afgesproken dat de publieke socio-culturele sector vanaf 2023 de VIA-akkoorden niet meer zal volgen. Voor deze sector gelden dan vanaf 2023 de loon- en arbeidsvoorwaarden afgesproken in het Vlaamse Comité C1.
Daarnaast voorziet de Vlaamse regering een compensatie aan de lokale besturen voor het personeel dat niet onder het toepassingsgebied van het VIA6-akkoord valt.
Ten slotte zijn de sociale partners overeengekomen dat er nog slechts één sectoraal akkoord rond koopkrachtverhoging zal afgesloten worden per gemeentelijke/provinciale legislatuur. Dit akkoord zal aanvangen op dezelfde datum als het gemeentelijk-provinciaal meerjarenplan, en ook dezelfde looptijd hebben. De sociale partners vatten de onderhandelingen van dit sectoraal akkoord aan telkens in het jaar volgend op de gemeente- en provincieraadsverkiezingen.
Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 40 en 41, na wijzigingen.
Het VIA6-akkoord van 30 maart 2021 voor de sociale non profitsectoren voor de periode 2021-2025.
Het sectoraal akkoord van 9 juni 2021 tussen de sociale partners van de publieke sector houdende de aanpassing van de koopkrachtmaatregelen uit het VIA6-akkoord, de vervroegde uitkanteling van de publieke socio-culturele sector uit de VIA-akkoorden en de compensatie aan de lokale besturen voor het personeel dat niet onder het VIA6-akkoord valt.
Er werd een zesde Vlaams intersectoraal akkoord (VIA6) goedgekeurd op 30 maart 2021 voor de werknemers binnen de private en publieke VIA-sectoren.
Op 9 juni 2021 werd er een sectoraal akkoord bereikt over de aanpassing van het VIA6-akkoord, meer bepaald over de koopkrachtmaatregelen voor de personeelsleden binnen de publieke sector, de vervroegde uitkanteling van de publieke socio-culturele sector uit de VIA-akkoorden en de compensatie aan de lokale besturen voor het personeel dat niet onder het toepassingsgebied van het VIA6-akkoord valt.
De gemeenteraad is akkoord om de eindejaarspremie met 1,1% te verhogen van 2,5% naar 3,6% van het jaarsalaris vanaf het jaar 2021 voor alle medewerkers van lokaal bestuur Wijnegem.
Bij een volgende aanpassing van de rechtspositiebesluiten voor het personeel van het lokaal bestuur zal deze wijziging mee opgenomen worden.
In het kader van het samengaan van gemeente en OCMW naar lokaal bestuur Wijnegem zijn een aantal OCMW-diensten en gemeentediensten geïntegreerd en werken ze op eenzelfde locatie. Om duidelijkheid te scheppen voor personeelsleden op dezelfde werkvloer is het aangewezen om de arbeidsvoorwaarden gelijk te schakelen. Daarom werd er gewerkt aan een arbeidsreglement voor het personeel van lokaal bestuur Wijnegem.
De wet van 8 april 1965 betreffende de arbeidsreglementen en de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en latere aanpassingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2018 en zoals gewijzigd door latere besluiten.
De rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel en de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel van de thuisdiensten en het woonzorgcentrum zoals goedgekeurd door de OCMW-raad van 17 december 2018 en zoals gewijzigd door latere besluiten.
De beheersovereenkomst zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad van 26 juni 2018 goedgekeurd.
De formatie en het organogram zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en OCMW-raad op 15 oktober 2018.
Alle werkgevers, ook lokale besturen, die binnen het toepassingsgebied vallen van de wet tot instelling van de arbeidsreglementen moeten een arbeidsreglement opstellen.
Sinds 1 januari 2019 vormen gemeente Wijnegem en OCMW Wijnegem samen één lokaal bestuur waardoor eenzelfde arbeidsreglement voor gemeentepersoneel en OCMW-personeel is aangewezen.
Het arbeidsreglement voor het personeel van lokaal bestuur Wijnegem (gemeentepersoneel en OCMW-personeel) wordt vastgesteld met ingang vanaf 1 januari 2022.
Het arbeidsreglement wordt toegezonden aan de Sociale Inspectie.
Telewerk kan een aantal oplossingen bieden om ongestoord te kunnen werken en woon-werk verplaatsingen te beperken. Daarom willen we als organisatie inzetten op thuiswerk.
Daarbij is het belangrijk om de nodige afspraken te maken. Deze werden samengevat in het reglement thuiswerk en de bijhorende bijlagen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
De wet van 5 september 2018 over de bescherming natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
De Europese raamovereenkomst over telewerken van 16 juli 2002, omgezet naar de CAO nr 85 inzake telewerken van 9 november 2005.
De verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 (GDPR).
Het lokaal bestuur Wijnegem wil thuiswerk mogelijk maken. Dit kan occasioneel of structureel zijn. Uitgangspunt voor dit reglement is vertrouwen in de medewerker. Telewerk kan een aantal oplossingen bieden om ongestoord te kunnen werken en woon-werk verplaatsingen te beperken.
Het reglement telewerk en de bijhorende bijlagen wordt goedgekeurd.
De koopkrachtverhoging van globaal 1,1% vanaf 1 januari 2020 voor de personeelsleden die onder het toepassingsgebied van een sectoraal akkoord voor de lokale en provinciale besturen vallen (VIA en niet-VIA) omvat volgende concrete maatregelen:
Gezien de maaltijdcheques en de tweede pensioenpijler al werden verhoogd, werd er in 2020 gekozen voor een koopkrachtverhoging via ecocheques van 200,00 euro voor elke werknemer (ongeacht de tewerkstellingsbreuk) in dienst per 1 oktober 2020 die effectief 1 dag gewerkt had in 2020.
De maatregel van de koopkrachtverhoging werd in het VIA 5 akkoord voorzien als een recurrente maatregel. Daarom is het voorstel om voor 2021 en daarop volgende jaren ecocheques te voorzien voor een totaal bedrag van maximum 200,00 euro per voltijdse equivalent in dienst per 1 oktober (van het desbetreffende jaar) en die effectief 1 dag gewerkt heeft (in het desbetreffende jaar).
Een deeltijds personeelslid ontvangt het bedrag aan ecocheques in verhouding tot zijn effectieve prestatiebreuk per 1 oktober (van het desbetreffende jaar). Dit gebeurt volgens de voorwaarden die worden gesteld om te worden vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en niet te worden beschouwd als belastbaar loon. De ecocheques worden uiterlijk op 31 december van het desbetreffende jaar opgeladen op een betaalkaart.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
De omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 29 mei 2020 betreffende het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen – uitvoeringsmodaliteiten.
Het VIA5-akkoord van 8 juni 2018 voor de social profit en non-profit sector.
Het sectoraal akkoord van 8 april 2020 tussen de sociale partners in het comité C1 voor de provinciale en lokale besturen, onderafdeling Vlaams Gewest en Vlaamse Gemeenschap, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 10 april 2020.
Op 10 april 2020 sloten de VVSG, de VVP, de drie vakbonden en de Vlaamse regering een nieuw sectoraal akkoord af voor de personeelsleden van de lokale en provinciale besturen waarin een koopkrachtverhoging voor het personeel wordt voorzien van globaal 1,1% vanaf 1 januari 2020.
De gemeenteraad beslist om het personeel van het lokaal bestuur Wijnegem in 2021 ecocheques toe te kennen voor een totaal bedrag van maximum 200,00 euro per werknemer (pro rata de tewerkstellingsbreuk) in dienst per 1 oktober 2021 die effectief 1 dag gewerkt heeft in 2021. Dit gebeurt volgens de voorwaarden die worden gesteld om te worden vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en niet te worden beschouwd als belastbaar loon.
De ecocheques worden uiterlijk op 31 december van het desbetreffende jaar opgeladen op een betaalkaart.
De gemeenteraad beslist om het personeel van het lokaal bestuur Wijnegem ook de volgende jaren de ecocheques volgens hetzelfde principe toe te passen gezien de koopkrachtverhoging als recurrente maatregel werd voorzien in het VIA5 akkoord.
De heer Maarten Janssens is door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 waarbij de heer Maarten Janssens, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening.
De statuten van IGEAN dienstverlening.
Het lokaal bestuur Wijnegem is aangesloten bij IGEAN dienstverlening.
Het lokaal bestuur wordt met het schrijven, ontvangen op 25 oktober 2021, uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die op digitale wijze zal gehouden worden op 22 december 2021 om 19.00 uur.
Dit is de agenda die vastgesteld is door de raad van bestuur in zitting van 20 oktober 2021:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 22 december 2021.
Dit is de agenda:
De gemeenteraad vaardigt de heer Maarten Janssens af, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 22 december 2021.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer met het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan IGEAN dienstverlening per e-mail aan info@igean.be.
De heer Maarten Janssens is door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 waarbij de heer Maarten Janssens, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid.
De statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Het lokaal bestuur Wijnegem is aangesloten bij IGEAN milieu & veiligheid.
Het lokaal bestuur wordt met het schrijven, ontvangen op 25 oktober 2021, uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering die op digitale wijze zal gehouden worden op 22 december 2021 om 19.00 uur.
Dit is de agenda die vastgesteld is door de raad van bestuur in zitting van 20 oktober 2021:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 22 december 2021.
Dit is de agenda:
De gemeenteraad vaardigt de heer Maarten Janssens af, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 22 december 2021.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer met het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan IGEAN milieu & veiligheid per e-mail aan info@igean.be.
De heer Maarten Janssens is door de gemeenteraad op 18 februari 2019 aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van IKA.
Mevrouw Leen Wouters is door de gemeenteraad op 20 september 2021 aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van IKA.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 februari 2019 betreffende de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van IKA.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 september 2021 betreffende de wisseling van de mandaten voor IKA.
Conform de wettelijke en statutaire bepalingen heeft lokaal bestuur Wijnegem bij IKA recht op één volmachtdrager.
Het lokaal bestuur is lid van de dienstverlenende vereniging IKA.
Met het schrijven van IKA wordt het lokaal bestuur uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering die zal plaatsvinden op dinsdag 14 december 2021 om 19.30 in Aldhem, Jagersdreef 1, 2280 Grobbendonk.
De agenda werd door de Raad van Bestuur op 18 oktober 2021 als volgt samengesteld:
Afhankelijk van de evolutie van COVID-19, de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur en de federale regelgeving kan er overgegaan worden naar een digitale vergadering.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 14 december 2021.
Dit is de agenda:
De gemeenteraad duidt de heer Maarten Janssens aan als vertegenwoordiger en mevrouw Leen Wouters als plaatsvervanger om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA van 14 december 2021.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres lieven.ex@fluvius.be.
De heer Juul Liekens werd door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger met de heer Roger Boeckxstaens als plaatsvervanger.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 waarbij de heer Juul Liekens wordt aangeduid als vertegenwoordiger met de heer Roger Boeckxstaens als plaatsvervanger.
Het lokaal bestuur is aangesloten bij Pidpa.
Met het schrijven, ontvangen op 25 oktober 2021, wordt het lokaal bestuur uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op 17 december 2021.
De raad van bestuur heeft besloten om over te gaan tot de organisatie van een buitengewone algemene vergadering op afstand.
Dit is de agenda:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021.
Dit is de agenda:
De heer Juul Liekens wordt aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Roger Boeckxstaens als plaatsvervanger, om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op 17 december 2021.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan Pidpa via e-mail aan directiesecretariaat@pidpa.be.
De gemeenteraad heeft mevrouw Lieve Kelders aangeduid als vertegenwoordiger met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 18 maart 2019 waarbij mevrouw Lieve Kelders wordt aangeduid als vertegenwoordiger, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, voor de algemene vergadering van PONTES.
Het lokaal bestuur is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging PONTES.
Het lokaal bestuur is per e-mail op 25 oktober 2021 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op 16 december 2021. Deze zal plaatsvinden in het crematorium van Antwerpen-Wilrijk, Jules Moretuslei 2.
Dit is de agenda:
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 16 december 2021.
Dit is de agenda:
De gemeenteraad duidt mevrouw Lieve Kelders, met de heer Juul Liekens als plaatsvervanger, aan als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op 16 december 2021.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit, onder meer met het bezorgen van een uittreksel van dit besluit aan PONTES via e-mail op chl@pontes.be.
De gemeenteraad moet overeenkomstig het artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger herhalen.
De heer Juul Liekens werd door de gemeenteraad in de zitting van 17 mei 2021 aangeduid als vertegenwoordiger met de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger.
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2021 waarin de heer Juul Liekens als lid van de algemene vergadering van TMVS en de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger wordt aangeduid.
De gemeente is aangesloten bij TMVS.
Per aangetekend schrijven van 4 oktober 2021 wordt de gemeente uitgenodigd voor de Buitengewone Algemene Vergadering die plaats zal vinden op dinsdag 14 december 2021 om 14.30 uur.
Dit is de agenda:
Varia.
Omtrent de praktische organisatie zal de raad van bestuur van TMVS dv later beraadslagen. Begin november 2021 zal hierover nog een bijkomende zending ontvangen worden.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS op dinsdag 14 december 2021 om 14.30 uur:
Varia.
De heer Juul Liekens zal als vertegenwoordiger, met de heer Karel Luyckx als plaatsvervanger, deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS op 14 december 2021 en zijn stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake de agenda, vermeld in artikel 1 van dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan TMVS dv voor 9 december 2021, hetzij per post ter attentie van TMVS dv, p/a Intercommunaal Beheer TMVW, Stopstraat 1, 9000 Gent, hetzij per elektronische post op 20211214BAVTMVS@farys.be.
Het budget 2022 past in het meerjarenplan dus de gemeenteraad moet hier akte van nemen.
De beleidsnota aan het budget 2022 van de kerkfabriek geeft voldoende informatie.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten en de wijzigingen gestipuleerd bij decreet van 6 juli 2012.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Overeenkomstig de wettelijke bepalingen maakt de Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard uit Wijnegem het budget 2022 over, goedgekeurd in de vergadering van de kerkraad van 27 september 2021.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de Kerkfabriek O.L.V. van de Bloeiende Wijngaard uit Wijnegem waarbij het aandeel van de gemeente Wijnegem voor de exploitatietoelage 48.300,00 euro bedraagt. Er wordt geen investeringstoelage in 2022 voorzien.
Overeenkomstig artikel 133, 2de alinea en artikel 135 §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet beschikt de burgemeester over uitvoerende politiebevoegdheden en kan politiebesluiten maken.
De burgemeester is bevoegd om uitvoering te geven aan artikel 21bis van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals nadien gewijzigd.
Op 2 november 2021 komt Sinterklaas met zijn boot aan in Wijnegem. Aangezien er ieder jaar een zeer grote opkomst is, worden we geconfronteerd met een situatie waarbij we door een eenvoudige maatregel te treffen heel wat potentiële nieuwe besmettingen kunnen voorkomen.
Volgens de laatste epidemiologische bevindingen is het gemiddelde aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus COVID-19 nog steeds in stijgende lijn.
Het dragen van een mondmasker of van elk ander alternatief in stof speelt een belangrijke rol in de strategie om het risico van een verdere verspreiding van het virus zoveel mogelijk te beperken.
Om deze reden is het aangewezen om de mondmaskerplicht op te leggen bij de aankomst van de Sint op 2 november 2021 van 13u tot 16u.
Het ministerieel besluit van 27 september 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 133 en 135 van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Overeenkomstig artikel 133, 2de alinea en artikel 135 §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet beschikt de burgemeester over uitvoerende politiebevoegdheden en kan hij in dringende gevallen politiebesluiten maken. Ingevolge het Corona-virus (COVID-19) heeft Leen Wouters, burgemeester, op 28 oktober 2021, volgend besluit genomen:
"Burgemeestersbesluit - COVID-19 - Politiebesluit van de burgemeester van 28 oktober 2021 tot het bepalen van een mondmaskerplicht bij de aankomst van de Sint op 2 november 2021. Het mondmasker is verplicht te dragen aan de kader, langs het parcours en op het Markplein in de strijd tegen COVID-19.
Aanleiding en context
Binnen onze Eerstelijnszone en gemeente worden de epidemiologische cijfers van COVID-19 op de voet gevolgd.
Sinds 1 oktober 2021 is het niet langer verplicht om buiten een mond-neusmasker te dragen uitgezonderd op enkele specifieke plaatsen of in bepaalde omstandigheden.
Naar aanleiding van de algemene stijgende besmettingscijfers verspreid over België zien we dat het mondmasker opnieuw spontaan vaker gedragen wordt als beschermingsmaatregel. Via verschillende kanalen worden burgers ook aangespoord om het mondmasker te dragen en actief terug te grijpen naar de basisregels met betrekking tot het indijken van de epidemie. Binnen onze gemeente zien we verspreide doch een vrij beperkt aantal besmettingen en zitten we verhoudingsgewijs goed. Met de aankomst van de sint in onze gemeente zouden we dit ook graag zo houden.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 135 van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988: §2. De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. 5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
Juridische grond
Het ministerieel besluit van 27 september 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Artikel 63 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 133 en 135 van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Advies
Niet van toepassing.
Argumentatie
Aangezien er ieder jaar een zeer grote opkomst is om de aankomst van Sinterklaas heuglijk te ontvangen worden we geconfronteerd met een situatie waarbij we door een eenvoudige maatregel te treffen heel wat potentiële nieuwe besmettingen kunnen voorkomen. De belangrijkste factoren die bijdragen tot de beslissing om het mondmasker tijdelijk verplicht te maken zijn:
- het niet kunnen garanderen van de veilige afstand van 1,5 meter tot andere toeschouwers,
- de mogelijkheid van lokale overheden om rekening houdend met de epidemiologische toestand strengere maatregelen te nemen voor zover die proportioneel en in de tijd beperkt zijn,
- een hoog bezoekersaantal uit tal van gemeenten,
- veel ongecontroleerde contacten in een periode waarin de besmettingscijfers alsmaar toenemen,
- de noodzaak om de besmettingsgraad binnen onze gemeente zo laag mogelijk te houden om zo toekomstige vrijheden te kunnen vrijwaren.
Besluit
Artikel 1
Op 2 november 2021 is ter vrijwaring van de openbare veiligheid en gezondheid in het licht van de COVID-19 pandemie het dragen van een mondmasker of elk ander alternatief in stof door iedereen vanaf 12 jaar verplicht gedurende de evenementen gekoppeld aan de aankomst, doortocht en ontvangst van Sinterklaas in Wijnegem.
Artikel 2
Deze beslissing treedt in werking op 2 november 2021 en geldt van 13 uur tot 16 uur. Het mondmasker is verplicht te dragen aan de kade (basketbalpleintje ter hoogte van de Schoolstraat en de Lange Kruisweg), tijdens het volgen van de koets naar het Marktplein, op het Marktplein en tijdens het volgen van de koets naar Wijnegem Shop Eat Enjoy.
Artikel 3
De lokale politie zone Minos is belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.
Artikel 4
Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld door binnen de zestig (60) dagen na ontvangst, een verzoekschrift tot schorsing of vernietiging in te dienen bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvst-consetat.be.
Artikel 5
Dit besluit zal bekendgemaakt worden overeenkomstig de artikelen 285-287 van het decreet over het lokaal bestuur. Daarnaast wordt dit besluit ter kennis gebracht aan de korpschef van de lokale politie zone Minos, de procureur des Konings van Antwerpen en de gouverneur van de provincie Antwerpen."
De gemeenteraad beslist het besluit van de burgemeester van 28 oktober 2021 “Politiebesluit van de burgemeester van 28 oktober 2021 tot het bepalen van een mondmaskerplicht bij de aankomst van de Sint op 2 november 2021. Het mondmasker is verplicht te dragen aan de kade, langs het parcours en op het Marktplein in de strijd tegen COVID-19." te bekrachtigen.
De fractie Vlaams Belang stelt voor om, rekening houdend met het voorgaande, een schrijven te richten als gemeentebestuur naar de hogere overheden om het ongenoegen te uiten over de discriminatie van burgers ten gevolge van het CST en hierbij te vragen om het gebruik van het CST per onmiddellijk in te trekken om geen discriminatie te laten ontstaan in de gemeente.
Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Sinds 1 november 2021 is er een Covid Safe Ticket (CST) nodig voor het betreden van horecazaken en fitnessclubs.
Dit CST houdt een expliciete discriminatie in ten opzichte van niet-gevaccineerden.
Het is niet de taak van burgers om andere burgers te controleren.
In België bestaat er een medisch geheim.
Er zou geen verplichting komen tot vaccinatie.
Gevaccineerde burgers met een CST kunnen nog steeds drager en verspreider zijn van het COVID-19 virus.
Van onze inwoners ouder dan 12 jaar zijn er 79,62% gevaccineerd, terwijl het streefdoel 70% was.
Als gemeentebestuur staan wij het dichtst bij de bevolking zodat we de plicht hebben hen te allen alle tijde te verdedigen.
De gemeenteraad beslist om geen schrijven te richten aan de hogere overheden betreffende het CST.
Er zijn geen opmerkingen.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 32.
Het verslag van de vorige zitting ligt ter inzage.
De gemeenteraad keurt het verslag van de zitting van 18 oktober 2021 goed.
Niet van toepassing.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, na wijzigingen, artikel 31.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
De raadsleden krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen.