Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_GR_00077 - Kunstacademie - Professionaliseringsplan 2021-2022 en aanvangsbegeleiding - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 21:00 Gemeentelijke lagere school De Notelaar
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00077 - Kunstacademie - Professionaliseringsplan 2021-2022 en aanvangsbegeleiding - Goedkeuring

Aanwezig

Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Karel Luyckx, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Karel Luyckx, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00077 - Kunstacademie - Professionaliseringsplan 2021-2022 en aanvangsbegeleiding - Goedkeuring 2021_GR_00077 - Kunstacademie - Professionaliseringsplan 2021-2022 en aanvangsbegeleiding - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Net als elk jaar maken we per schooljaar een professionaliseringsplan op en bijbehorende afsprakennota rond de aanvangsbegeleiding. Dit jaar moesten we wachten op de vernieuwde regels rond de functionerings- en evaluatietrajecten die ook op de professionalisering een impact hebben. Daarom komt dit professionaliseringsplan gelijktijdig met het vernieuwde evaluatiereglement. Daarnaast wordt er sinds dit schooljaar ook een overeenkomst getekend tussen de leerkracht en directeur over de aanvangsbegeleiding.

Juridische grond

Het decreet betreffende de kwaliteit van onderwijs van 8 mei 2009 en de latere wijzigingen.

Het decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991 en de latere wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs van 4 mei 2018 en de latere wijzigingen.

Aanleiding en context

Elke instelling stelt jaarlijks een professionaliseringsplan op. Dat bevat op een samenhangende wijze alle vormingsinspanningen die erop gericht zijn de kennis, vaardigheden en attitudes van de personeelsleden van de instelling te ontwikkelen, te verbreden of te verdiepen en begeleidingsinitiatieven die gericht zijn op organisatieontwikkeling.

In het professionaliseringsplan worden ook de aanpak en uitwerking opgenomen van de aanvangsbegeleiding. Aanvangsbegeleiding is voor alle startende personeelsleden een recht en een plicht. Door coaching krijgt het startende personeelslid de kans geleidelijk in de job in te groeien en zo de competenties die hij of zij in de opleiding heeft verworven verder te ontwikkelen in de dagdagelijkse praktijk en dit waar nodig bij te sturen.

Aanvangsbegeleiding wordt daarom ook een onderdeel van het professionaliseringsplan van elke academie en als dusdanig een onderdeel van het professioneel continuüm dat start bij de initiële opleiding van een personeelslid en gedurende de volledige loopbaan doorloopt in een permanente professionalisering. Een academie ontvangt lestijden om een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding aan te bieden en (verder) te ontwikkelen. Deze middelen bieden zowel ruimte en mogelijkheden voor de personeelsleden die de aanvangsbegeleiding verzorgen, als voor de personeelsleden die de aanvangsbegeleiding zullen krijgen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het professionaliseringsplan 2021-2022 wordt goedgekeurd. 

Artikel 2

Het afsprakenkader rond aanvangsbegeleiding wordt goedgekeurd. 

Artikel 3

De overeenkomst voor aanvangsbegeleiding wordt goedgekeurd.