Net als elk jaar maken we per schooljaar een professionaliseringsplan op en bijbehorende afsprakennota rond de aanvangsbegeleiding. Dit jaar moesten we wachten op de vernieuwde regels rond de functionerings- en evaluatietrajecten die ook op de professionalisering een impact hebben. Daarom komt dit professionaliseringsplan gelijktijdig met het vernieuwde evaluatiereglement. Daarnaast wordt er sinds dit schooljaar ook een overeenkomst getekend tussen de leerkracht en directeur over de aanvangsbegeleiding.
Het decreet betreffende de kwaliteit van onderwijs van 8 mei 2009 en de latere wijzigingen.
Het decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991 en de latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs van 4 mei 2018 en de latere wijzigingen.
Elke instelling stelt jaarlijks een professionaliseringsplan op. Dat bevat op een samenhangende wijze alle vormingsinspanningen die erop gericht zijn de kennis, vaardigheden en attitudes van de personeelsleden van de instelling te ontwikkelen, te verbreden of te verdiepen en begeleidingsinitiatieven die gericht zijn op organisatieontwikkeling.
In het professionaliseringsplan worden ook de aanpak en uitwerking opgenomen van de aanvangsbegeleiding. Aanvangsbegeleiding is voor alle startende personeelsleden een recht en een plicht. Door coaching krijgt het startende personeelslid de kans geleidelijk in de job in te groeien en zo de competenties die hij of zij in de opleiding heeft verworven verder te ontwikkelen in de dagdagelijkse praktijk en dit waar nodig bij te sturen.
Aanvangsbegeleiding wordt daarom ook een onderdeel van het professionaliseringsplan van elke academie en als dusdanig een onderdeel van het professioneel continuüm dat start bij de initiële opleiding van een personeelslid en gedurende de volledige loopbaan doorloopt in een permanente professionalisering. Een academie ontvangt lestijden om een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding aan te bieden en (verder) te ontwikkelen. Deze middelen bieden zowel ruimte en mogelijkheden voor de personeelsleden die de aanvangsbegeleiding verzorgen, als voor de personeelsleden die de aanvangsbegeleiding zullen krijgen.
Het professionaliseringsplan 2021-2022 wordt goedgekeurd.
Het afsprakenkader rond aanvangsbegeleiding wordt goedgekeurd.
De overeenkomst voor aanvangsbegeleiding wordt goedgekeurd.