Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_GR_00079 - Kunstacademie - Aanpassing evaluatiereglement en functiebeschrijvingen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 20/12/2021 - 21:00 Gemeentelijke lagere school De Notelaar
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys, Raadslid; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00079 - Kunstacademie - Aanpassing evaluatiereglement en functiebeschrijvingen - Goedkeuring

Aanwezig

Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Karel Luyckx, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Karel Luyckx, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00079 - Kunstacademie - Aanpassing evaluatiereglement en functiebeschrijvingen - Goedkeuring 2021_GR_00079 - Kunstacademie - Aanpassing evaluatiereglement en functiebeschrijvingen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De wetgeving rond evaluatie van personeelsleden in het onderwijs is aangepast, wat als gevolg heeft dat het evaluatiereglement voor de kunstacademie moet worden aangepast, net als de functiebeschrijvingen, de lijst met instellingsgebonden taken, het sjabloon voor het verslag van het eerste formeel functioneringstraject en het sjabloon voor de coachingshistoriek.

Juridische grond

Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding en de latere wijzigingen.

De omzendbrief PERS/2007/09 Functiebeschrijving en evaluatie van 29 oktober 2007 en de latere wijzigingen.

Aanleiding en context

Het evaluatieproces is bedoeld en moet gezien worden als een constructief en positief personeelsbeleidsinstrument dat het mee mogelijk maakt een autonoom personeelsbeleid te voeren, gericht op het verstrekken van kwaliteitsvol onderwijs. Vanaf 1 september 2021 stopt de verplichting om ieder personeelslid minstens vierjaarlijks te evalueren. De evaluatiegesprekken worden nog enkel voorbehouden voor de personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld die aanleiding geven tot het vastleggen van persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen in het verslag van een formeel functioneringsgesprek. Voor hen wordt ook een verplicht begeleidingstraject van minstens 120 dagen voorzien na de overhandiging van het verslag van het eerste formele functioneringsgesprek met daarin de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.

Met alle andere personeelsleden moet enkel nog op regelmatige basis een (informeel) functioneringsgesprek gehouden worden. Personeelsleden krijgen ook het recht om zelf een functioneringsgesprek aan te vragen wanneer zij daar nood aan hebben.

Vanaf 1 september 2021 wordt ook het principe van de geïndividualiseerde functiebeschrijvingen verlaten en mogen nog enkel de kerntaken vastgelegd worden in de functiebeschrijvingen die lokaal per ambt en desgevallend binnen een ambt per functie, worden vastgelegd. Instellingsgebonden taken horen dus niet langer thuis in de functiebeschrijvingen, maar worden in een aparte lijst bezorgd aan de personeelsleden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het evaluatiereglement als volgt goed:

Artikel 1

1. De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn instelling.

2. De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten.

3. De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een ander bevorderingsambt of in een selectieambt.

4. De algemeen directeur wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde personeelsleden in een ander bevorderingsambt dan dat van directeur of in een selectieambt.

5. De algemeen directeur wordt aangeduid als de evaluator van de directeur(s).

Artikel 2

De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.

Artikel 3

Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. 

Artikel 4

1. De (eerste) evaluator nodigt het personeelslid (mondeling/per brief/per email) uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand aan.

2. Het personeelslid kan (mondeling/per brief/per email)  een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de (eerste) evaluator.  

3. Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de (eerste) evaluator een verslag opgemaakt. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de (eerste) evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de (eerste) evaluator. 

4. De (eerste) evaluator houdt de coachingshistoriek bij.

Artikel 5

1. De evaluatie wordt uitgevoerd op basis van onder meer volgende evaluatiecriteria die aansluiten bij de functiebeschrijving en bij de doelstellingen van de onderwijsinstelling en het schoolbestuur: 

  • invulling van de functiebeschrijving door het personeelslid,

  • evaluatie van de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen uit het functioneringsgesprek,

  • evaluatie van het coachingstraject,

  • het plannen en voorbereiden van de lessen,

  • het lesgeven zelf,

  • informatie verkregen door derden, in relatie tot het functioneren van de leerkracht (bijvoorbeeld gesprek met vakgroepcoördinator of verslag van aanvangsbegeleider).

2. De (eerste) evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 10 werkdagen op voorhand (mondeling/per brief/per mail) mee.

3. De (eerste) evaluator stelt het evaluatieverslag op conform het model van OVSG. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier.

Artikel 6

De (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.

Artikel 7

De gemeenteraad keurt de functiebeschrijvingen voor de kunstacademie goed.