Door het niet-gesubsidieerd personeel uit de aanvullende thuiszorg te trekken en in te schakelen binnen de dienst dienstencheques, worden ook hun prestaties gesubsidieerd.
Meer klanten bedienen vanuit de dienst dienstencheques betekent een aanzienlijk verminderde tijdsinvestering voor het begeleidend personeel door het wegvallen van de verplichte BelRAI-screening.
Voor de klanten is er een financieel voordeel: alle klanten betalen maximum 7,20 euro per uur. Voor 50 van de 65 klanten in de AT zal de poetshulp goedkoper worden.
Doordat de dienst dienstencheques groter wordt (van 5,05 VTE naar 8,55 VTE), zijn er meer mogelijkheden tot vervanging bij afwezigheden van collega’s.
Klanten die op termijn niet meer binnen de AT bediend kunnen worden (met een te hoog inkomen of te lage zorggraad) kunnen vanuit de dienst dienstencheques bediend worden.
Er is behoud van werk voor de medewerkers die niet binnen AT kunnen blijven wanneer enkel personen met een hoge zorggraad of laag inkomen bediend kunnen worden.
Het kwaliteitsdecreet van 17 oktober 2003.
Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
Het besluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidiëring voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen.
De convenant houdende het gebruik van dienstencheques in de OCMW’s.
De beslissing van de OCMW-raad op 29 mei 2012 betreffende het principieel akkoord voor de toetreding tot de regionale DGAT.
De RDGAT KINA werd op 1 januari 2013 officieel erkend door het Agentschap Zorg en Gezondheid onder het nummer GEZ/355.
De overdracht van het urencontingent van de OCMW’s van Hove, Nijlen, Schelle, Schilde, Wijnegem en Wommelgem naar de RDGAT KINA op 1 januari 2016.
Binnen de dienst ouderenzorg en thuisdiensten zijn twee diensten naast elkaar actief die particuliere poetshulp aanbieden. Het gaat enerzijds om de dienst dienstencheques en anderzijds om de poetsdienst die deel uitmaakt van de regionale dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg (RDGAT).
De dienst dienstencheques, opgestart als tewerkstellingsproject, richt zich voor zijn cliënteel eerder op -65-jarigen.
De poetsdienst, de aanvullende thuiszorg (AT) binnen de RDGAT, richt zich op hulpbehoevenden, voornamelijk 65-plussers. De tarifering van de poetsdienst gebeurt in functie van het inkomen en de zorggraad.
Binnen deze diensten stellen zich volgende knelpunten:
Daarnaast vinden er een aantal evoluties plaats die de vraag doen rijzen of deze opdeling tussen AT en de dienstencheques nog steeds wenselijk is.
Het voorstel is om de niet-gesubsidieerde medewerkers binnen de aanvullende thuiszorg onder te brengen in de dienst dienstencheques en de klanten met een hoger inkomen en lage zorggraad te bedienen vanuit de dienst dienstencheques.
De niet-gesubsidieerde medewerkers binnen de reguliere poetsdienst van de Regionale Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg worden met ingang van 1 april 2022 opgenomen binnen de dienst dienstencheques. De klanten met een hoger inkomen en lage zorggraad van de reguliere poetsdienst worden vanaf 1 april 2022 bediend vanuit de dienst dienstencheques.
KINA pv wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.