Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

2021_VB_00059 - Regionale Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg - Overdracht van reguliere poetsdienst naar dienstencheques - Goedkeuring

OCMW-Raad
ma 20/12/2021 - 20:00 Gemeentelijke lagere school De Notelaar
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieve Kelders, Voorzitter; Leen Wouters, Burgemeester; Maarten Janssens, 1ste schepen; Tom Tachelet, 2de schepen; Juul Liekens, 3de schepen; Nadine Wouters, 4de schepen; Dirk Verhaert, Raadslid; Inge Carpentier, Raadslid; Roger Boeckxstaens, Raadslid; Marleen Elen, Raadslid; Glenn Gené, Raadslid; Marc De Coninck, Raadslid; Karel Luyckx, Raadslid; Dirk Maes, Raadslid; Herman Platteau, Raadslid; Nadine Vandecaveije, Raadslid; Viktor Werrebroeck, Raadslid; Lusse Berden, Raadslid; Anne-Marie Matthys; Leen Nagels, Algemeen directeur

Verontschuldigd

An Stuyck, Raadslid; Glenn De Cleen, Raadslid

Secretaris

Leen Nagels, Algemeen directeur

Voorzitter

Lieve Kelders, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_VB_00059 - Regionale Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg - Overdracht van reguliere poetsdienst naar dienstencheques - Goedkeuring

Aanwezig

Lieve Kelders, Leen Wouters, Maarten Janssens, Tom Tachelet, Juul Liekens, Nadine Wouters, Dirk Verhaert, Inge Carpentier, Roger Boeckxstaens, Marleen Elen, Glenn Gené, Marc De Coninck, Karel Luyckx, Dirk Maes, Herman Platteau, Nadine Vandecaveije, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Leen Nagels
Stemmen voor 19
Dirk Maes, Dirk Verhaert, Glenn Gené, Herman Platteau, Inge Carpentier, Juul Liekens, Karel Luyckx, Leen Wouters, Maarten Janssens, Marc De Coninck, Marleen Elen, Nadine Vandecaveije, Nadine Wouters, Roger Boeckxstaens, Tom Tachelet, Viktor Werrebroeck, Lusse Berden, Anne-Marie Matthys, Lieve Kelders
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_VB_00059 - Regionale Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg - Overdracht van reguliere poetsdienst naar dienstencheques - Goedkeuring 2021_VB_00059 - Regionale Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg - Overdracht van reguliere poetsdienst naar dienstencheques - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Door het niet-gesubsidieerd personeel uit de aanvullende thuiszorg te trekken en in te schakelen binnen de dienst dienstencheques, worden ook hun prestaties gesubsidieerd.

Meer klanten bedienen vanuit de dienst dienstencheques betekent een aanzienlijk verminderde tijdsinvestering voor het begeleidend personeel door het wegvallen van de verplichte BelRAI-screening.

Voor de klanten is er een financieel voordeel: alle klanten betalen maximum 7,20 euro per uur. Voor 50 van de 65 klanten in de AT zal de poetshulp goedkoper worden.

Doordat de dienst dienstencheques groter wordt (van 5,05 VTE naar 8,55 VTE), zijn er meer mogelijkheden tot vervanging bij afwezigheden van collega’s.

Klanten die op termijn niet meer binnen de AT bediend kunnen worden (met een te hoog inkomen of te lage zorggraad) kunnen vanuit de dienst dienstencheques bediend worden.

Er is behoud van werk voor de medewerkers die niet binnen AT kunnen blijven wanneer enkel personen met een hoge zorggraad of laag inkomen bediend kunnen worden.

Juridische grond

Het kwaliteitsdecreet van 17 oktober 2003.

Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.

Het besluit van 28 juni 2019 van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidiëring voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen.

De convenant houdende het gebruik van dienstencheques in de OCMW’s.

De beslissing van de OCMW-raad op 29 mei 2012 betreffende het principieel akkoord voor de toetreding tot de regionale DGAT.

De RDGAT KINA werd op 1 januari 2013 officieel erkend door het Agentschap Zorg en Gezondheid onder het nummer GEZ/355.

De overdracht van het urencontingent van de OCMW’s van Hove, Nijlen, Schelle, Schilde, Wijnegem en Wommelgem naar de RDGAT KINA op 1 januari 2016.

Aanleiding en context

Binnen de dienst ouderenzorg en thuisdiensten zijn twee diensten naast elkaar actief die particuliere poetshulp aanbieden. Het gaat enerzijds om de dienst dienstencheques en anderzijds om de poetsdienst die deel uitmaakt van de regionale dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg (RDGAT).
De dienst dienstencheques, opgestart als tewerkstellingsproject, richt zich voor zijn cliënteel eerder op -65-jarigen.
De poetsdienst, de aanvullende thuiszorg (AT) binnen de RDGAT, richt zich op hulpbehoevenden, voornamelijk 65-plussers. De tarifering van de poetsdienst gebeurt in functie van het inkomen en de zorggraad. 

Binnen deze diensten stellen zich volgende knelpunten:

  • Het betreft twee kleine diensten, waardoor het moeilijk is om vervanging te voorzien bij afwezigheden. Vooral bij de dienst dienstencheques is het ziekteverzuim groot en blijven klanten geregeld lang onbediend.
  • Slechts 0,7 VTE van de 4,5 VTE binnen de aanvullende thuiszorg is gesubsidieerd. Binnen de dienst dienstencheques daarentegen wordt ieder gepresteerd uur van iedere medewerker gesubsidieerd.
  • Binnen de aanvullende thuiszorg moet voor iedere opstartende klant een screening van de zorggraad en het inkomen gebeuren. Dit moet om de twee jaar herhaald worden. Dit vraagt van het begeleidend personeel heel wat extra inspanningen en tijd.

Daarnaast vinden er een aantal evoluties plaats die de vraag doen rijzen of deze opdeling tussen AT en de dienstencheques nog steeds wenselijk is.

  • De Vlaamse Overheid heeft de ambitie om in de toekomst enkel personen met een beperkt inkomen of een hoge zorggraad nog vanuit de AT te laten bedienen (timing en juiste voorwaarden zijn nog niet gekend). Het aantal klanten dat dan vanuit de AT bediend zou mogen worden zou dus sterk kunnen afnemen, waardoor er te weinig werk zal zijn voor de medewerkers binnen de AT en te veel voor de medewerkers van de dienst dienstencheques.
  • Vanaf 1 januari 2022 geldt binnen de RDGAT voor de aanvullende thuiszorg het volgende tarief als gebruikersbijdrage: gezinszorg + 50% met een maximum van de nettoprijs voor een dienstencheque (7,20 euro). Dit maximumtarief werd tot op heden niet toegepast. Dit betekent een behoorlijke daling van de inkomsten aangezien op dit moment 50 van de 58 klanten meer dan 7,20 euro per uur betalen. Dit betekent maandelijks een vermindering van inkomsten van 1.401,52 euro (4.118,40 euro in plaats van 5.519,92 euro bij volledige bezetting).
  • De berekening van het tarief voor de gezinszorg (en dus indirect ook voor de AT) gebeurt sinds 1 juni 2021 op basis van de BelRAI (voorheen de Bel-foto). Deze screeningtool is meer tijdrovend dan het vorige instrument en mag enkel door maatschappelijk werkers worden afgenomen. Dit vraagt heel wat extra inspanning en tijd van de coördinator ouderenzorg en thuisdiensten die zowel voor de gezinszorg als de aanvullende thuiszorg deze screenings moet realiseren.

Het voorstel is om de niet-gesubsidieerde medewerkers binnen de aanvullende thuiszorg onder te brengen in de dienst dienstencheques en de klanten met een hoger inkomen en lage zorggraad te bedienen vanuit de dienst dienstencheques.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De ocmw-raad beslist:

Artikel 1

De niet-gesubsidieerde medewerkers binnen de reguliere poetsdienst van de Regionale Dienst Gezinszorg en Aanvullende Thuiszorg worden met ingang van 1 april 2022 opgenomen binnen de dienst dienstencheques. De klanten met een hoger inkomen en lage zorggraad van de reguliere poetsdienst worden vanaf 1 april 2022 bediend vanuit de dienst dienstencheques.

Artikel 2

KINA pv wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing.